Mint a napokban a Media1 videókkal is illusztrálva megmutatta, a nemrég nagy összegű áfacsalásért elítélt, ám a történteket meglehetősen enyhén, mindössze felfüggesztett börtönbüntetéssel megúszó Hajdú Péter televíziós műsorvezető, a Life TV és az Ozone TV csatornákat működtető Media Vivantis Zrt. (Mészáros Lőrinc válófélben lévő feleségének médiacégének) vezérigazgatója a hétvégén az egyik sportfogadási oldal szolgáltatását úgy népszerűsítette egy videóban, hogy azt mondta, van egy 100 százalékos tippje a nézőinek, és még Hajdu40 kuponkódot is biztosított számukra, hogy így buzdítsa a szerencsejátékban való részvételre a videói nézőit.
Aki megfogadta Hajdú tutinak kikiáltott tippjeit, pénzt veszített, ugyanis a 100 százalékos tipp egyáltalán nem jött be.
Nem csak Hajdú tippjei hoztak 100 százalékos bukót
Pórul jártak azok is, akik Berki Krisztián, a Life TV műsorvezetőjének (volt budapesti főpolgármester-jelöltnek) a hasonló tippjét fogadták meg. Azok is ráfáztak, akik az LL Junior nevű rapper azonos tartalmú sportfogadási ötletét követték, amihez szintén voltak kuponkódok.
Több szempontból is különös
Hajdú esetében egyébként a videón nem jelölték, hogy reklámról van szó, így felvetődik a bujtatott reklámozás gyanúja is.
Reklámszakértők szerint több szempontból is aggályosak lehetnek a videók, hiszen például miközben a szerencsejátékot népszerűsítették, nem minden videó esetében jelölték meg, hogy hirdetésről van szó, Hajdú Péter emellett hamisan kockázatmentesnek igyekezett bemutatni a közel sem kockázatmentes sportfogadást, illetve igyekezett magát jól értesültnek láttatni). A Media1 még a témával kapcsolatos első cikkének elkészítésekor kérdéssel fordult a Gazdasági Versenyhivatalhoz, hogy a videókat reklámjogi szempontból megfelelőnek találják-e, illetve megérdeklődtük azt is, érkezett-e már be panasz az ügyben és tervezi-e hatóság, hogy fellép a reklámozott oldallal, illetve a videóban szereplő ismert személyiségekkel, „influenszerekkel” szemben.
A GVH sajtóosztálya szerda este válaszolt kérdéseinkre. Ebben azt írják:
Elvi állásfoglalást konkrét kereskedelmi gyakorlatok jogszerűségéről vagy jogszerűtlenségéről nem adhat a GVH megkeresésünkre, mivel az ügyeket csak versenyfelügyeleti eljárás keretében, a körülmények teljes feltárása után lehetséges megítélni. Megírták továbbá, hogy a GVH-hoz nem érkezett jelzés a cikkben említettekkel kapcsolatban, de kérdéseinket a GVH panaszként kezeli, a versenyhatóság tehát vizsgálatot indít a Media1 cikkében bemutatottak alapján.
A Media1 természetesen később még visszatér a kérdésre, amennyiben a GVH érdemi határozatot hoz a videók kapcsán.
Lapunk kérdést küldött a Szerencsejáték Felügyelet sajtóosztályának is, mivel az ügy nem csak GVH-s (reklámjogi) szempontból lehet érdekes, hiszen a reklámozott termék szerencsejáték, és a szerencsejáték népszerűsítésének az átlagos reklámozási gyakorlatnál is szigorúbb követelményei vannak Magyarországon. (Frissítés 2021.01.29. A Szerencsejáték Felügyelet kérdésünkre közölte, vizsgálatot indít a cikkünkben ismertetett videók kapcsán.)
További hírek és cikkek találhatók a Media1-en! Iratkozzon fel Facebook-oldalunkra, hírlevelünkre és RSS-csatornánkra!