mozi

A koronavírus után véglegesen megváltozik a médiatartalmak gyártása és forgalmazása

Kevesebb lesz a vetítővászon és a stúdiók a biztos nagy kasszasikerek felé fordulnak – ezt vetíti előre az amerikai filmiparról pénteken közzétett elemzés, amely Mondj búcsút Hollywoodnak! címmel jelent meg.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A médiatartalmak gyártása és forgalmazása véglegesen megváltozik a koronavírus-járvány után. A The Hollywood Reporter által ismertetett és az MTI által szemlézett elemzés szerint csökkenni fog az Egyesült Államokban a vetítőtermek száma, a legtöbb stúdióra a beolvadás, felvásárlás vár, mivel csupán néhány stúdió rendelkezik majd a túléléshez megfelelő összetételű eszközállománnyal és a felpörgetett streaming-szolgáltatásból származó profittal.

Michael Nathanson, a MoffetNathanson médiaelemzője felidézte: már tavaly figyelmezettek arra, hogy a média alapvető pillérei repedeznek.

„Most pedig attól tartunk, hogy összeomlanak, mert a fogyasztók a streamingmodell felé fordultak”

– írta, hozzátéve, hogy ennek hatása a hagyományos televíziózásban éppúgy érezhető lesz, mint a filmiparban, mivel a tartalomkészítőknek újra meg kell vizsgálni a hagyományos, lineáris tévétartalmak és játékfilmek előállításának gazdaságosságát.

Hasonló átrendeződés jön, mint ami a lemeziparban történt

Ennek eredményeként pedig a vezető streamingszolgáltatók, a Netflix, az Amazon és a Disney osztoznak majd a forgatókönyv alapján készült műsorok oroszlánrészén.

Nathanson emlékeztetett arra, hogy hasonló átrendeződés következett be a lemeziparban, amelynek korábbi hat globális lemezvállalata három életképes vállalattá olvadt össze.

A közepes költségvetésű rétegfilmeket egyre kevésbé éri majd meg moziban vetíteni

Az elemző szerint a járvány után a filmrajongók többsége visszatér a mozikba, és a mozis forgalmazás jövedelmező bevételforrás maradhat. Ugyanakkor nagy kérdés, hogy a stúdiók mennyit akarnak a filmekbe fektetni, Nathanson szerint ebben a tekintetben aggasztó a kis- és közepes költségvetésű filmek helyzete.

szabadtéri mozi
Szabadtéri mozi
fotó: Unsplash

Nathanson ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy az amerikai forgalmazásban a százmillió dollár alatti bevételű filmek aránya 2010-ben 52 százalék volt, de 2019-ben már csak 39 százalék, és ez a trend várhatóan folytatódik.

A stúdióknak nem éri majd meg, hogy moziban forgalmazzák a közepes költségvetésű rétegfilmeket.

A mozik a túlélés érdekében kénytelenek lesznek árat emelni

A mozik idei látogatottsága a járvány miatt történelmi mélypontra esik vissza, de Nathanson úgy értékelte, hogy ennek hatása a járvány után is érződni fog.

A streamingszolgáltatók egyre több új tartalmat, közük filmeket mutatnak be, a mozik pedig a túlélésért kénytelenek lesznek árat emelni, ami nem szerencsés a kereslet csökkenése idején.

Az elemző szerint a mozisok esetleg azzal segíthetik a kisebb költségvetésű filmek nézettségét, hogy megállapodnak a Netflixszel vagy más streamingszolgáltatóval. Egy ilyen egyezség szerinte mindkét fél érdekét szolgálná.

The Hollywood Reporter / MTI

További hírek találhatók a Media1-en.

Borító: Unsplash
Szóljon hozzá!