Kárász Róbert műsorvezető

Jelentős közpénzmilliók mentek Kárász Róbert műsorvezető alapítványához

A jelenleg az ATV-nél, korábban a TV2-nél dolgozó műsorvezetőhöz szorosan köthető szervezetek 2010 óta már százmillió forint körüli közpénzhez jutottak, miközben a műsorvezető politikusokkal is interjúzik. Kárász alapítványának ELÉ TV-jének nagy támogatója a Magyar Nemzeti Bank.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A Matolcsy György vezette Magyar Nemzet Bank (MNB) csak tavaly és tavalyelőtt összesen csaknem 40 millió forinttal támogatta a Kárász Róberthez, az ATV jelenlegi és a TV2 volt műsorvezetőjéhez kötődő Ezer Lámpás Éjszakája, az Eltűnt Gyermekek Felkutatásáért Alapítványt (ELÉ).

Az ELÉ a rendelkezésére bocsátott milliókat többek közt szoftverekre, nyomtatókra, kamerákra, monitorokra, számítógépekre, utazási költségre, könnyűzenei fellépőkre, mikrofonra, objektívekre, bútorokra, kiadványokra, rajzpályázatra és pr-ra fordította, olykor igen nagyvonalú honoráriumokat is kifizetve – derítette ki a 24.hu.

A birosag.hu-n elérhető beszámolók szerint az alábbi közpénztámogatásokat kapta az Eltűnt Gyermekek Felkutatásáért Alapítvány az elmúlt években:

A 2019-es beszámoló szerint

  • 30 millió forintnyi közpénz ment az MNB-től,
  • 4,9 millió forint érkezett az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól,
  • 4,9 millió forint a Szerencsejáték Zrt.-től,
  • 1,5 millió forint a kecskeméti önkormányzattól,
  • 1 millió forint Budapesttől.

A 2018-as jelentés szerint

  • 9,5 millió forint ment az MNB-től,
  • 800 ezer forint a jegybankhoz tartozó Alapítvány a Közjóért nevű szervezettől.

Ezenfelül az alapítvány 25 milliós szponzorációs támogatáshoz is jutott 2018-ban, magánforrásból,de hogy honnan, milyen cégektől, arra nem kapott választ a 24.hu az alapítványtól.

A 30 milliós MNB-s támogatásból hétmillió forintért készültek „ismeretterjesztő filmek”.

Az alapítvány eltűnt gyerekek témakörével foglalkozik. Az alapítvány weboldalán megtalálható ELÉ TV a 24.hu cikke szerint eddig 15 darab, legfeljebb 10 perces videókat hozott nyilvánosságra. A videók interjúkat tartalmaznak: ezekben Kárász Róbert kérdezi a meghívott vendégeit „fapados” díszletek között. A vendégek között vannak neves szakértők, színészek és olyan szülő, akinek a gyermeke eltűnt. A videók összességében elég kevés megtekintéssel rendelkeznek.

Ezekre költött az alapítvány

  • 3,5 millió forint: eszközbeszerzés (kamerák, világítás, háttérfal, bútorok),
  • 2 millió forint: operatőr, vágó stb.
  • 700 ezer forint: tiszteletdíjak,
  • 500 ezer forint: szoftverek,
  • 300 ezer forint: helyiségbérleti díj.

A 24.hu szerint azért is figyelemre méltó, hogy ennyit költöttek eszközökre 2019-ben, mivel 2018-ban a 9,5 milliós, a Magyar Nemzeti Banktól érkező támogatás költségvetésterve szerint 1,8 milliót kaptak az alapítvány eszközeinek beszerzésére, digitális kamerák, statívok, videó készítéséhez szükséges kellékek megvásárlására, továbbá szoftverek, vágóprogramok digitális rögzítő eszközök, HD-kamerák, sportkamerák, nyomdai berendezések megvételére.

A 2018-as 9,5 milliós MNB támogatás tételei

  • 1,2 millió forint: informatikai eszközök, számítógépek, monitorok, klaviatúrák, telekommunikációs eszközök beszerzése.
  • 2,6 millió forint: internetes, digitális tartalmak gyártása. Online felületekkel kiegészítve, videotartalmak, blogok, fényképes adatbázis előállítása.
  • 1,5 millió forint: népszerűsítő kiadványgyártásra.
  • 1,8 millió forint: az alapítvány technikai eszközeinek beszerzése.
  • 1,2 millió forint: szakértői anyag (Csellengő Kisokos címmel) összeállítása, legyártása, kinyomtatása.
  • 1 millió forint: munkabér.
  • 240 ezer forint: szakértők, honoráriumok, tiszteletdíj.

Ugyanott működik Kárász Róbert kft.-je is, ahol az alapítvány

Kárász Róbert cége, a GAP Média, amely azonos címen van bejelentve mint az alapítvány, évek óta foglalkozik televíziós műsorgyártással és utómunkálattal, ezért a 24.hu azt feltételezi, hogy a cégnek megfelelő eszközei lehetnek ezeknek a videóknak a leforgatásához.

A portál emellett azt állítja, hogy a technikára elkötött milliók túlzóak ilyen kaliberű videók forgatásához, az eddig látható anyagok bekerülési költsége darabonként legfeljebb pár százezer forint lenne egy stúdióban.

Az alapítvány a 24.hu kérdésére így írt az ELÉ TV-ről:

„7 millió forintból vásárolta meg alapítványunk a technikai parkot, ami egy televíziós stúdió munkához elengedhetetlen. Ebből az összegből vásároltunk kamerákat, objektíveket, mikrofonokat, lámpákat, statívokat, slidert, háttérfalat, vágóprogramot, számítógépet, szoftvert stb. Addig forgatunk, és addig gyártjuk a filmeket, amíg lesz rá pénzünk.”

Az ELÉ TV
Az ELÉ TV kínálata. Forrás: ezerlampasejszakaja.hu

A Csellengő Kisokos régóta felbukkanó kiadványa az ELÉ-nek. A beszámoló szerint a kisokos összeállítását korábban mások mellett

  • az Innovációs és Technológiai Minisztérium 4,9 milliós,
  • az All General 2 milliós,
  • az MNB korábbi 1,2 milliós támogatásából finanszírozták.

Az alapítvány 2018-as költségei közül néhányat elküldtek a 24.hu-nak, ebből kiderült az, hogy

  • 4,5 millió forintot tett ki a világító lufik legyártása, héliummal történő felfújása, kiosztása.
  • A fellépőknek 5,3 millió forintot fizettek ki.
  • Plakátok nyomdai költsége 1 millió forintba került.
  • Budapesti rendezvény színpadtechnikai költségei, valamint az országos rendezvényszervezés: ez 5,5 millió forint kiadást jelentett.
  • Plakátkampány, citylight, óriásplakát: 4,3 millió forint.
  • Vidéki infrastruktúra, áramkiépítés, technika: 3,2 millió forint.

A 2019-es MNB-s költségvetéstervben még ezek az összegek szerepeltek:

  • 7,5 millió forint: alapítványi létszámbővítés, munkabér (5 fő, PR-munkatárs, kommunikációs munkatárs, projektmenedzserek, adminisztráció, munkatárs).
  • 6 millió forint: Ezer Lámpás Éjszakája országos rendezvény 10 városban (fellépők, műsorvezetők egymillióért; színpad: 2 millió, technika: 2 millió, biztonsági kordon, személyzet: 1 millió).
  • 3,4 millió forint: könyvkiadás, szerkesztés, nyomtatás (A csellengés veszélyei).
  • 3 millió forint: iskolai felvilágosító program (700 ezer ajándéktárgyak, 100 ezer utazási költségek, 200 ezer tiszteletdíjak, illetve 2 millióért kiadványok szerkesztése és nyomtatása).
  • 1,1 millió forint: rajzverseny.

Az alapítvány azt közölte, hogy a kiadványokra azért megy el minden évben jelentős összeg, mert újra le kell gyártani azokat.

A 24.hu számításai szerint 2010 óta már 100 milliós nagyságrendben kaptak állami pénzeket a Kárász Róberthez köthető szervezetek, de az ELÉ közölte, hogy

„minden egyes közpénz forintot körültekintően és jogszerűen használtunk fel, amellyel pontosan számoltunk el.”.

A portál mindenesetre furcsállja, hogy Kárász a hozzá köthető alapítványnál landoló közpénzek ellenére interjúkat készíthetett politikusokkal a műsorvezető korábban a TV2-ben, most pedig az ATV-nél.

A botrányos tejesdoboz-kampány

A 24.hu felidézte azt is, hogy Kárász Róbert pr-ral is foglalkozó cége, a már korábban említett GAP Média 2011-ben indított egy kampányt, melynek során az Alföldi márkájú tejek dobozain eltűnt gyerekek fotóit helyezték ki adatokkal együtt. Ehhez jelentős állami pénzeket is kapott a cég.

2017-ben a Magyar Narancs vett észre egy Facebook-bejegyzést, amit egy tejes dobozon eltűntként feltüntetett fiú posztolt felháborodva, hogy miért szerepel a képe a dobozon. Ezután több tejesdobozon szereplő fiatalról kiderült, hogy nem is tűnt el. Akkor a GAP Média azzal védekezett, hogy ők a rendőrség nyilvános adatbázisát használták:

„A Kárász Róbert ötlete alapján indult és a GAP Média Korlátolt Felelősségű Társaság által szervezett tejesdoboz kampányban – mindenkor a hatályos jogszabályoknak megfelelően – kizárólag, így a cikkben ismertetett esetekben is olyan gyermekek adatai és fényképei kerültek felhasználásra, akik a police.hu oldalon közzétett, közérdekből nyilvános adatok tanúsága szerint eltűntként vagy körözött személyként vagy eltűntként és körözöttként kerültek feltüntetésre.”

A tejesdoboz-kampányt mindenesetre meg is szüntette azután Kárász Róbert.

Borító: Kárász Róbert. Fotó: TV2 Sajtószoba
Szóljon hozzá!