Az MTVA épülete Budapesten Fotó: Ladányi András, Media1

Dúl a csata az MTVA és a helyi városi tévék között

Egymás után mondja fel a helyi televíziókkal kötött szerződéseit a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) azokban a városokban, ahol az ellenzék került hatalomra – legalábbis ezt állítja a Népszava a helyi tévéktől kapott információkra hivatkozva.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Indoklás nélkül felbontotta a Szolnok TV Zrt.-vel a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) a két cég között fennálló együttműködést, melynek értelmében a szolnoki helyi tévé az MTV részére is készít tudósításokat, és amiből eddig nagyjából évi 20 millió forint bevétele származott a szolnoki helyi tévés cégnek – ezt állítja a Népszava, melynek birtokába került az MTVA produkciós igazgatója és operatív vezérigazgató-helyettese által aláírt, november 26-án keltezett levél, melyben az áll, hogy  az év végig hatályos szerződésben foglalt együttműködést 2020 januárjától nem kívánják fenntartani.

MTVA sajtóiroda: nem bontottunk szerződést a Szolnok Tv-vel

A napilap birtokába került levél ellenére az MTVA sajtóosztálya ugyanakkor azt közölte az újsággal, hogy semmilyen szerződést nem bontottak fel a Szolnok TV-vel, sőt, a 2019. december 31-ig érvényben lévő szerződés újratárgyalását kezdeményezték. Ez utóbbit megerősítette Tóth József, a szolnoki tévé új vezetője is: kinevezése után nem sokkal valóban kapott egy e-mailt a szerkesztőség központi címére, amelyben az MTVA jelezte egyfajta tárgyalási szándékát, de ennél bővebbet egyelőre nem tudott. Állítólag a város fideszes polgármestere, Szalay Ferenc járhatott közben az MTVA-nál, hogy gondolják újra a szerződés felbontását. (Szolnokon a polgármester fideszes, de a közgyűlésben a Fidesz ellenzékbe került.)

A Szolnoki Többség a Facebookon egyébként korábban azt állította, hogy a szerződésbontás valójában „a Fidesz válasza arra, hogy eltávolítottuk a tévé éléről kedvenc vezérigazgatójukat.”

Más városokban is kimentek bontólevelek

A Népszava mindenesetre körkérdést intézett több helyi tévéhez, és az derült ki, hogy Szolnok nem az egyedüli város, ahol az MTVA és a helyi tévé között megszakadhat az együttműködés.

A lap szerint a szolnokihoz hasonló felmondólevelet kapott több más olyan nagyváros helyi televíziója is, ahol az őszi önkormányzati választásokat követően vezetőváltás történt. Ezeknél a televízióknál sehol nem kaptak a szolnokihoz hasonló értesítést arról, hogy az MTVA esetleg még tárgyalna a szerződéshosszabbításról.

  • Varga Zoltán, a Miskolci Kommunikációs Nonprofit Kft. vezetője a Népszavának azt mondta, ők tegnap kapták meg a szerződésbontásról szóló értesítést, és mivel most zajlik az átadás-átvétel, egyelőre nem tudja, mekkora bevételkisesét okoz majd ez a szerkesztőségnek.
  • A Pécs TV-nek is postázták szakító üzenetet az MTVA-tól – itt körülbelül 10-15 millió forintos bevételt jelentett a köztévével kötött szerződés.
  • Nagykanizsán ugyan a polgármester-választást a Fidesz-KDNP nyerte, ám a közgyűlésben – akárcsak Szolnokon – az ellenzéki összefogás szerzett többséget, amely a múlt csütörtökön leváltott nyolc városi cégvezetőt, köztük a médiaközpontét is. Itt az MTVA még a múlt heti közgyűlés előtt felbontotta szerződését a Kanizsa TV-vel.
  • Egerben a helyi televízió, a TV Eger főszerkesztőjét nem tudta a lap elérni, ő ugyanis betegszabadságon van, de az ellenzéki összefogás vezette képviselő-testület egyik tagja azt mondta: fel vannak rá készülve, hogy velük is szakít az MTVA.
  • Szombathelyen már február végén – amikor az ellenzék többségbe került a közgyűlésben – leváltották a helyi tévé és médiacentrum vezetőjét. Az MTVA akkor nem lépett, sőt a választások óta sem, a Szombathelyi Televízió a mai napig forgat anyagokat a köztévének.

Utolért a Népszava olyan szerkesztőségeket is, amelyek városában nem történt ősszel politikai fordulat, vagyis jelenleg is kormánypárti vezetésű városban működik, de például sem Kaposváron, sem Nyíregyházán nem kaptak az együttműködést felmondó levelet. Mivel a szerződésük nekik is az év végéig hatályos, és azt elvileg harminc nappal hamarabb kell felmondani, így – mondták a vezetők – nem is számítanak arra, hogy megszűnik a kapcsolatuk az MTVA-val.

A vidék Magyarországának témái eddig is kiszorulóban voltak az állami tévéből

Lovass Tibor, a Helyi Televíziók Országos Egyesületének elnöke – aki februári leváltásáig a szombathelyi televízió főszerkesztője volt – azt nyilatkozta, „rettenetes a helyzet”, de érdekvédelmi szervezetként egyéni szerződésekre nincs ráhatásuk. A hozzájuk tartozó 93 tagtelevízióból 10-11-nek volt vagy van szerződése az MTVA-val, és az ő ügyükben már felvették a kapcsolatot Papp Dániel vezérigazgatóval, akivel várhatóan a jövő héten találkoznak.

Lovass Tibor nem tartotta elképzelhetetlennek, hogy az MTVA részéről ez nem politikai, hanem racionális lépés, jelenleg ugyanis nem tudni, mekkora lesz a köztévé működtetésére szánt keret. A Helyi Televíziók Országos Egyesületének vezetője hozzátette: a vidék Magyarországa egyre kevésbé képviselteti magát a közszolgálati televízióban, ha a helyi szerkesztőségek sem szállítják a témákat, ez csak rosszabbodni fog. Szavai szerint a korábbi, régiós televíziós szerkesztőségi rendszer jól működött, ezt kellene visszaállítani. Más kérdés, hogy a helyi televíziók valódi témákat szállítottak-e eddig vagy inkább kiszolgálták az MTVA koncepcióját.

További tévés hírek olvashatók a Media1 Tv rovatában.

Borító: Az MTVA székházának udvara Budapesten. Fotó: Ladányi András, Media1

NKM Energia, vállalkozása energiája

Az energia a vállalkozások és vállalatok fejlődéséhez és mindennapi működéséhez elengedhetetlen, legyen szó áramról vagy gázról. Az NKM Energia Zrt. Magyarország legnagyobb, végfelhasználókat ellátó energetikai társasága, amely a teljes hazai energiafelhasználás egyharmadát is meghaladó, éves szinten mintegy 62 TWh földgázt és villamos energiát értékesít ügyfelei részére a versenypiacon és az egyetemes szolgáltatásban. (x)

Tovább a részletekért »

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A HírTV új székháza az Angol utcában Budapesten. Fotó: Ladányi András, Media1

Nem indít eljárást a HírTV ellen a Médiatanács a Párbeszéd által kifogásolt kitörés napi riport miatt

A grémium szerint nem sértett jogszabályt a kormányközeli hírcsatorna, amikor „Antifasiszta tüntetők zavarták meg a kitörés napi megemlékezéseket” címmel sugározta a Párbeszéd szerint nácimosdató egyik hírösszeállítását. A grémium egyúttal meghosszabbította az egyik Rádió 1-es és Best FM-es partnerrádió médiaszolgáltatási jogosultságát, valamint folytatta több rádiós pályázat lebonyolítását.

Ján Kuciak szlovák oknyomozó újságíró és menyasszonya, Martina Kušnírona meggyilkolása után még hónapokkal is gyertyákkal emlékeznek Pozsonyban. Fotó: Szalay Dániel, Media1 (a mobiltelefonos felvétel 2018.12.30-án készült)

23 évre ítélték Ján Kuciak újságíró és párja gyilkosát, az ügyész súlyosbításért fellebbezett

Az ügyész a fellebbezés során a kiszabott 23 helyett 25 év letöltendő szabadságvesztést kért M. Miroslavra, Ján Kuciak szlovák oknyomozó újságíró és menyasszonya, Martina Kusnírová két évvel ezelőtti, nagy botrányt és politikai viharokat is kiváltó meggyilkolása és egy további gyilkosság kapcsán. Martina Kusnírová családjának jogi képviselője szerint életfogytiglani büntetés lett volna indokolt.