Fiala János az ATV Egyenes Beszéd című műsorának vendégeként korábban

Fiala János: Nem bűnös pénzeket kapok, már Karácsony Gergely előtt is számláztam Zuglónak

A Media1-nek nyilatkozott a Civil Rádió műsorvezetője a 444 cikkéről, mely szerint Fiala élő adásban követelte, hogy fizesse ki a számláját a rádiós saját betéti társaságát támogató Karácsony Gergely vezette Zuglói Önkormányzat. Fiala nyilatkozata szerint ezek nem „bűnös pénzek”, de elismerte, nem elegáns élő adásban követelni a pénzt. Még sok minden mást is mondott.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Cikket közölt szombaton a 444 arról, hogy a Civil Rádió „Kelj Fel Jancsi” című műsorában Fiala János műsorvezető megemlítette, hogy nem fizette ki részére a tartozását a Karácsony Gergely polgármester vezette Zuglói Önkormányzat.

A cikkben az adásból egy részletet is közzétettek, melyben elhangzik, hogy a tartozás összege már jelentős, meghaladja a félmillió forintot. (A cikket később frissítette a 444. Ebben azt írják, a pénz időközben, az adás elhangzása után megérkezett az újságíró bt.-jéhez, az F.J.P. Művészeti Szolgáltató Bt.-hez, de a Media1 hallott olyan információt is, ami alapján esetleg még most is maradhatott tartozás, így ez egyelőre tisztázatlan.)

Fiala „világviszonylatban is egyedülálló” dolgot csinált

A cikk szerint mindenesetre „világviszonylatban is egyedülálló” dolog, hogy egy riporter többször egymás után azért panaszkodik, „fenyegetőzik” élő adásban, mert nem fizette ki a politikus, akivel pr-beszélgetést készített. (A pontosság érdekében jelezzük, hogy nem a politikus nem fizetett egy ideig, hanem maga az önkormányzat, amelynek vezetője az érintett politikus.)

A cikk szerzője, Ács Dániel azt írta, Fiala cége az elmúlt években jelentős összegeket számlázott más önkormányzatoknak – például Ferencvárosnak, azaz a IX. kerületnek – és olyan állami vállalatoknak is, mint például a Városliget Zrt., de a Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) is komoly summát utalt Fiala bt.-jének.

A cikkben néhány összeget is említettek, az állami autópályás cég esetében például havi 1 milliót, illetve közzétették a Zuglói Önkormányzat dokumentumait is.

Ebből kiderül, hogy Zugló havi 200 ezer forintot fizetett az F.J.P.-nek, cserébe Fiala cége vállalta, hogy a Civil Rádióban hetente beszélgetéseket közölnek a zuglói városvezetéssel, a témákat pedig egyeztetik, azok csak „kompromisszumosak” lehetnek. (A 444.hu megfogalmazása szerint az adásban „kvaterkáznak”.)

Fiala állítja, együttműködött volna a 444.hu-val

A Media1 megkereste a 444 cikke kapcsán az érintett Fiala Jánost. A műsorvezető a vasárnapi időpont ellenére, néhány percen belül készségesen reagált a megkeresésünkre és visszahívott bennünket.

Kifogásolta, hogy a 444 cikkét számtalan médium átvette ellenőrizetlenül, és őt ezek a hírportálok nem keresték meg a cikk tartalmával kapcsolatban. A 444-től Ács Dániel újságíró március 11-én, hétfőn kereste őt ugyan, de Fiala állítása szerint nem a tervezett cikk állításaival szembesítette őt, hanem csak az önkormányzatokkal kötött szerződések bemutatását követelte tőle, állítólag „NAV-ellenőri stílusban”.

A cikk mostani megjelenése előtt, a tényleges, a cikkben közölt állítások kapcsán viszont már nem keresték meg őt külön, így nem volt lehetősége a reagálásra.

A 444 újságírója máshogy emlékszik erre

A Media1 megkérdezte erről Ács Dánielt is. Az újságíró azt mondta, amikor ő megkereste Fialát, arra irányuló kérdéseket tett fel neki, hogy mely önkormányzatokkal és állami vállalatokkal van szerződéses kapcsolatban.

„Mire Fiala először azt ígérte, összeszedi ezeket az aktákat, később viszont már az kérte, rendezzék az ügyet privátban, és mégsem adta át a dokumentumokat. Ezek után mi tudomásul vettük, hogy nem működik együtt, nem nyilatkozik”

– mondta Ács Dániel, aki annyit elismert, hogy Karácsony Gergellyel való konfliktusról megjelentek ügyében már nem kereste meg külön Fialát, de csak azért, mert korábban Fiala elzárkózott az együttműködéstől. Fiala erről azt mondta a Media1-nek: ez nem így van, ő igenis együttműködött volna.

Ács Dániel azt is mondta, azért sem keresték újból Fialát, mert a rádióműsorában egyébként többször is szóba hozta már a témát, így Ács úgy gondolta, már kellő mennyiségű információval rendelkezik a cikk megírásához, pláne, mivel megszerezte az önkormányzat honlapjáról a vonatkozó dokumentumokat is, amelyek az önkormányzati együttműködést bizonyítják.

Erre Fiala nekünk azt mondta, hogy az önkormányzati szerződések létét ő soha sem vitatta, sőt a hallgatói is tudtak ezek létezéséről.

A 444 cikkében a szerződések korábbi kikérése kapcsán egyébként idézték Fiala egy héttel ezelőtti megkeresésére kapott válasz egy részét, amelyben Fiala azt írta, hogy

„szerintem teljesen értelmetlen bevételeim kapcsán személyemet ellehetetleníteni”.

Fiala cége már jóval Karácsony Gergely előtt, sőt 2010 előtt is számlázott

Fiala János a Media1-nek arról beszélt, hogy az önkormányzatokkal és állami vállalatokkal való együttműködése nem 2010-ben kezdődött, hanem évekkel korábban, tehát nem igaz, hogy őt a NER megvette volna, hiszen azóta kötött ilyen szerződéseket, hogy a magyar rádiós piacon drámai helyzet alakult ki.

Több rádió nem, vagy jelentős késéssel fizette ki a számláit, és a létért kellett küzdeni.

„Meg kellett hoznom egy döntést, hogy vagy abbahagyom az újságírást, vége mindennek, vagy valahogy támogatásokat szerzek a műsoromhoz.”

– mondta Fiala. Hozzátette:

A Zuglói Önkormányzattal például nem is Karácsony Gergely idején kötötte az első szerződését, hanem már Papcsák Ferenc fideszes városvezető idején. Karácsony pedig csak továbbvitte azt.

Állítólag a 2010 előtti együttműködéseket nem Fiala kezdeményezte, hanem maguk a városvezetők, akik szerettek volna szóhoz jutni a médiában, hogy közéleti, közszolgálati témákról beszélhessenek, 2010 után pedig ez már megfordult, és ekkor már Fiala kereste őket.

„Nem csak pénzért beszélgetek”

Fiala azt is hangoztatta a Media1-nek, hogy a 444 által, a műsorból idézett résszel ellentétben az önkormányzatokkal és másokkal készített beszélgetések valós interjúk, a hallgatók is betelefonálhatnak, ez alól a Városliget Zrt.-vel folytatott beszélgetés az egyedüli kivétel.

Fiala megemlítette, nem csak pénzért beszélget, hiszen például Lázár Jánossal és L. Simon Lászlóval, Ujhelyi Istvánnal, korábban Gulyás Gergellyel, Donáth Lászlóval, Mester Lászlóval is beszélt, és ezeket ingyen és bérmentve tette.

Fiala János műsorvezető. Fotó: Sportklub
Fiala János. Fotó: Sportklub

Ez nem korrupció?

A Media1 kérdésére, hogy a 444-es cikk végkicsengése az, hogy őt korrumpálják az interjúalanyai, azt mondta, a cikk ugyan ellenséges vele, de a valóság az, hogy a műsorai minden irányba „lőnek”,, majd megismételte, hogy felteszi a kritikus kérdéseket a támogatóknak is.

Egyszerűen arról van szó, hogy a magyarországi rádiók nehéz anyagi helyzetben vannak, a rádióktól ő már több mint tíz éve nem is kap fizetést.

Elmondta azt is, hogy a cikkben említett összegek bruttó összegek, ebből neki eleve 27 százalékát áfát be kell fizetnie.

Win-win állapot

Fiala szavai alapján egy olyan üzleti modellt próbált kialakítani, hogy támogatást szerez az önkormányzatoktól, ők cserébe pedig megszólalási lehetőséget kapnak, mivel a magyar média más szegleteiben kizárólag a negatív témákra szentelnek műsoridőt, itt viszont a pozitív és negatív témák is megjelenhetnek.

A rádiós azt is mondta, hallgatóit is tájékoztatta a támogatás tényéről, tehát nem csinált ebből titkot. Így win-win állapot volt, mert a hallgató érdekes témákat kapott, a rádió és a cég támogatást, az önkormányzat pedig megszólíthatta a kerületi lakosokat.

„Megbélyegzéses karaktergyilkosság”

Fiala azt mondta, szerinte olyan világot élünk, ahol ha valaki együttműködik fideszes, vagy állami cégekkel, akkor az illető már rögtön kollaboráns jelzőt kap.

A műsorvezető szerint emiatt nem sok értelme van védekezni, mivel aki ilyen leegyszerűsítően gondolkodik, az sosem fogja megérteni, hogy a rádiók jelenleg a lét és a nem lét határán táncolnak, ezért szükséges anyagi forrásokat szerezni. Máskülönben nem lenne miből műsort készíteni.

„Nem bűnös szerződések”, de nem elegáns élő adásban

Fiala szerint egyébként mindig is voltak, akik irigyelték a pénzét, ugyanakkor mintha nem vennék tudomásul azt, hogy a befolyó pénzekből a neki terepet biztosító rádió felé elszámolási kötelezettsége van.

Fiala a 444 cikkét úgy értékelte, ebben „összesöpörtek mindenfélét, amit fel lehetett hozni ellenem”.

Ugyanakkor azt Fiala is elismerte, hogy nem volt elegáns, hogy adásban említette, hogy a számláját még nem fizette ki a Zuglói Önkormányzat, de szerinte aki úgy állítja be ezeket a szerződéseket, mintha „bűnös szerződések lennének”, az mintha nem ebben a világban élne, vagy szándékosan karaktergyilkosságot szeretne elkövetni.

Frissítés (03.18. 07:45)

Itt vannak a pénzügyi adatok * pontosítással

A Media1 lekérte az Opten céginformációs rendszerből a Fiala János 50 százalékos tulajdonában lévő F.J.P. Művészeti Szolgáltató Bt. pénzügyi adatait. A legutóbbi ismert adat 2017 januári, ekkor összesen összesen 2,4 millió forint nettó árbevételre tett szert a vállalkozás, adózott eredménye 1,42 millió forint volt. Ez azonban – mint erre egy olvasónk utóbb felhívta a figyelmünket – csak törtév: január 1-jétől január 31-ig, vagyis egy hónap eredménye. (A pénzügyi adatokat ugyanis ekkor adónemváltás miatt publikálták.)

Így a legutolsó teljes éves adat 2016-ból van, amikor 24,4 millió forint bevételük volt és 14,1 millió forint éves adózott eredményt mutattak ki. Ez volt a legerősebb esztendő a jelenleg látható, lezárt teljes pénzügyi évek közül.

Fiala János F.J.P. Bt.-jének üzleti eredményei. Forrás:Opten/éves pénzügyi beszámoló
Fiala János F.J.P. Bt.-jének üzleti eredményei. Forrás: Opten/éves pénzügyi beszámoló

Fiala nevén más vállalkozást az Opten jelenleg nem lát.

Fiala János nevén az F.J.P. Bt. az egyetlen cég az Opten rendszere alapján.
Fiala János nevén az F.J.P. Bt. az egyetlen cég az Opten rendszere alapján.

Frissítés (03.19.):

A Civil Rádió is részesedik a pénzekből

Végül kedden a Civil Rádió is megszólalt. Honlapján egy közleményt tettek ki a rádió arról, hogy tudtak a támogatási szerződésekről, a műsorokban szpotokkal és szóban elmondják, hogy ezek támogatott beszélgetések. Fiala ezekből a bevételekből visszaad a rádiónak is. Részletesen az állásfoglalás itt érhető el.

Borítókép: Fiala János az ATV Egyenes Beszéd című műsorának vendégeként korábban

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

csata, állatok

Így halad a magyar médiapiac három világrendjének ütközete

Sok érdekes statisztikával érkezett meg szerdán a Whitereport a magyar médiapiacra vonatkozó legújabb kimutatása, melyből tényszerűen kiderül, hogyan áll a kormányközeli, illetve állami, valamint a piaci alapú és a globális hátterű médiapiaci cégek küzdelme, milyen volt a 2018-as év, és milyen kilátások várnak a szektorra.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!