Bali Mónika, Manna FM

Manna FM programigazgató: „Nem lesz Felház in da house”

Bali Mónikával, a Manna FM programigazgatójával többek között arról beszélgetett a Media1, miből fizetik a 98,6 MHz-en sugárzó rádió költségeit, lesz-e állami reklámjuk, mi a koncepció lényege, hogy kerül a Felházat Orbán Gáspárral közösen alapító Prekopa Donát a rádióba, illetve szóba került az is, hogy a rádiót működtető céget miért adta oda Horváth Gergely, az alapító az alapítványnak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

– Voltaképpen mi a Manna FM koncepciója?

– Ahogy a szlogenünkben is elhangzik, célunk, hogy örömre hangoljunk. A magyar ember általában nem mosolyog, mi azonban hiszünk benne, hogy lehet mosolyt csalni az emberek arcára. Pozitivitást és harmóniát sugárzunk, nem térítünk, de keresztény alapokra építünk. Közösségi rádiónk ezzel Magyarországon gyakorlatilag egy új formátumot valósít meg. Rengetegen hívnak fel, hogy „ezer éve nem hallottam ezt a dalt, ez volt gyerekkorom dala, köszönöm, hogy sugározzátok”. Kaptunk üzenet Messengeren a hallgatóktól, miszerint nálunk találkoznak olyan zenékkel, amiket eddig nem ismertek, nem értik a szövegét sem, de egyszerűen jó kedvük lett tőle.

– Mi alapján válogatja a zenéket a Manna FM? 

– Mi nem zenei korszakokra szervezzük a működésünket, hanem a dalok hangulatára, a szöveg jelentésére és arra, hogy harmóniát sugározzanak. Kedvelt slágerekről és főleg amerikai és ausztrál keresztény, illetve gospel tematikájú zenékről van szó. Ezektől tényleg jó kedve lesz az embernek. Tegnap reggel 6-kor történt meg például, hogy Whitney Houstonra elkezdtem táncolni odahaza, hallgatva a reggeli stáb, illetve Hamvas Viktor kollégám munkáját. Reggel 6-kor… Azt éreztem, érdemes felébredni. Hazafelé autózva pedig még erőt biztosítunk a nap folytatásához. Az 1960-as évektől egészen napjainkig adunk zenéket, ezen belül természetesen nagy hangsúlyt fektetünk a fiatalkorunk zenéjére, például az 1990-es évekre és a 2000-es évek elejére is.

Hány fős a stáb?

– 30-an vagyunk.

– Nem kevés. Ki finanszírozza a bért és a rádió működtetésének egyéb költségeit? Az alapítvány, amelyik ingyen megkapta a Mannavision Kft.-t a frekvenciapályázat megnyerése után Horváth Gergelytől, a Petőfi Rádió volt főszerkesztőjétől, az alapítótól?

– A Mannavision Kft. működteti a rádiót, és Gospel Közhasznú Alapítvány a tulajdonosunk. Az alapítvány alapítója Kárpáty Péter. A kuratóriumnak Paul van Laar holland üzletember, lelkész az elnöke, tagjai között van például Czeglédi Szilárd, Tallér András. A tanácsadók, támogatók közt keresztény üzletemberek is vannak, akik nem közszereplők, semmi közük nem volt a médiához, csak ez a küldetés, amit az alapítvány is képvisel, annyira közel áll hozzájuk, hogy segítenek. Beszélgetek velük hétről-hétre, tanácsokkal látnak el, és nagyon egyetértettek ezzel a pozitív rádiós koncepcióval, de ránk bízták a rádiót. Nem csak a koncepciót, de azt is, kivel dolgozunk. Eleinte Bolla Zsolttal kezdtünk együtt gondolkodni. Zsolt kiváló szakember volt, sok értékes tanácsot kaptam tőle tragikus halála előtt. A zenei arculatot Hamvas Viktorral alakítottuk ki.

– Mekkora magyar zenei kvótát vállalt a rádió?

– 50 százalékosat.

– Ez elég magas. Van ennyi magyar happy zene?

– Van, sőt magyar zenei órákat terveztünk a struktúrába, és péntek esténként lesznek a stúdióban élő koncertek is. Tervezünk magyar dj mixeket és gospel órákat is. A szöveges vállalások aránya esetünkben 37 százalékos. Azért ennek a teljesítéséhez komoly munkát kell befektetni. Közszolgálati tartalmakat is meg kell jelenítenünk, amit a hatósági szerződés speciális karakterisztikájú műsorszámként is említ. A teljes műsorra vonatkozóan ez nálunk 69 százalék. Ennyi a közszolgálati, erőszakmentes, és pozitív, harmóniát sugárzó tartalom. Magyarországon talán ennek kellene lennie a közszolgálatnak. Mi szeretnénk kicsit könnyedebben, szórakoztatóbban megjeleníteni, ezért is választottam olyan műsorvezetőket, akiket én magam is szerettem korábban. Például Kaldenecker Antal és Péter Petra is így került hozzánk.

Ők az érett 40-es korosztály tagjaiként hozzá akarnak nyúlni komolyabb témákhoz, ami a vállalásunk részét képezi. Mi amúgy azt valljuk, hogy a kereszténységet be lehet úgy is mutatni a rádióban, hogy hangvételünkben, témaválasztásunkban, attitűdben mutatjuk meg, hogy keresztények vagyunk. Ez vonatkozik a zenére és a szöveges tartalomra is, de mi nem vagyunk térítő rádió, ellenben az elismerés kultúrájára, a bátorításra építünk. Nem csak adásban.

– Az alapítvány nem azért tesz bele pénzt, hogy a rádión keresztül híveket szerezzen?

– Nem célja az alapítványnak, hogy gyülekezetként működjön. Hívő ember vagyok, járok egy keresztény közösségbe, szoktam imádkozni is, és énekeltem abban a Golgota Gospel Kórusban is, amelynek működését segítette a Gospel Közhasznú Alapítvány. Ez a fajta értékrend, amit mi és az alapítvány képviselünk – vagyis azt, hogy a Szikra-díjat támogatta, egy kórust, vagy a Mentés másként magazint – ugyanígy meg tud itt is valósulni. De mi nem akarjuk bevinni a gyülekezetbe az embereket. A megtérés egy nagyon hosszú folyamat. Nem is vállaltam volna, hogy kezdjünk el téríteni, ahogy teszik azt más keresztény rádiók itthon és a régióban. Nekik ez a missziójuk, amivel nincs semmi gondom, de ez nem passzolna a személyiségemhez. A bibliában az is benne van, hogy „nem erővel, nem hatalommal, hanem az én Lelkemmel”. Mi sem fogunk erőlködni. Alig van keresztény kollégám. Nem is volt cél, hogy keresztényekkel dolgozzunk együtt. Szakmaiság kellett, alázat és pozitív személyiség.

– Igen, de azért csak itt ül reggelente az On Air felirat mögött a Felházat Orbán Gáspárral, a miniszterelnök fiával közösen alapító Prekopa Donát műsorvezetőként.

– Persze, Felház-alapító, de a „Felház in da house” címektől én, elnézést, de „hanyatt esek”. Vagy mit is írt az egyik portál, hogy „A Felház egyik alapítójától is hull majd a Manna az éterből”? Ezen, és a Hírcsárdán is hatalmasat nevettünk. Doni egyébként úgy került ide, hogy a srác mögött van már egy komoly médiamunka, 4 évnyi tanulmány a Színművészetin televíziós műsorkészítő szakon, és ahogy a Media1 is megírta, dolgozott televízióban, és rádióban is bontogatta szárnyait. Amikor Horváth Gergely (a Mannavision Kft. alapítója) ajánlotta őt – akinek Doni korábban a gyakornoka volt a Petőfi Rádióban – úgy gondoltam, kipróbálom. Az volt a koncepcióm, hogy három ember kell reggelre, de be akarok tenni egy kezdőt is. November közepén már láttam, hogy nem szeretném elengedni az Anti és Petra párost, és már ekkor gondolkodtam erősen, hogy Doni lesz a harmadik. Donit számtalan szituációs gyakorlatban próbáltam ki, demóanyagokat készíttettem vele, stúdióban gyakoroltunk. Működik fent az emeleten egy online keresztény rádió is, és Donival is ott kezdtünk gyakorolni. De ugyanígy behívtam sok fiatalt, kezdőket is, mert ahogy említettem már, a tehetségvállalás a közösségi rádiónk egyik alappillére. Sőt van is erre egy műsorunk péntek esténként, a Pezsgő. Minden héten vetésforgószerűen váltják egymást a fiatalok, más-más szerkeszt és vezet műsort. De Donié volt a legjobb karakter a reggeli műsorba. Persze tudtam, hogy Donival fogják az újságírók kezdeni, és majd megkapjuk, hogy „Felház in da house”.

A Manna FM stúdiójánál az élő adást jelző On Air tábla. Fotó: a szerző felvétele
A Manna FM stúdiójánál az élő adást jelző On Air tábla. Fotó: a szerző felvétele

– Hosszú ideje voltak pletykák arról, hogy a Manna FM valójában a miniszterelnök családjához közelálló Felház rádiója lesz. Ebből semmi nem igaz?

– A Felházhoz annyi a kötődésünk, hogy itt van Prekopa Donát, aki az egyik Felház-alapító. De Prekopa Doninak van egy saját élete a Felházon kívül, van némi médiamunkássága és komoly tanulmányok mögötte. Nagyon aranyos karakter és pont ő illet Antihoz és a Petrához. Próbáltunk lavírozni, ahogy szokták a reggeli műsorokban, hogy kialakítjuk a karaktereket, „leprofilozom őket”. Elkezdtem hármukat hallgatni együtt, és Doni először még bontogatta a szárnyait a két nagy között. Olyan volt, mint egy család, apu, anyu, gyerek. Teltek-múltak a hetek, elérkezett a próbaadás, és mintha a Jóbarátok Kanapéját nézném, és hallgatnám a beszélgetéseket. Csak ez nem kanapé, hanem a stúdió. Pont ilyet akartam, ahol mindenki elfér, egész Budapest, és ehhez a Doni is kellett.

Vállaltam azt a kockázatot, hogy ezzel fogják kezdeni az újságírók, de már nagyon várom, hogy lecsengjen, mert ahogy hallja a reggeli műsorunkat, biztos érzékeli, hogy semmi köze ennek a térítéshez, ő nem azért van itt. Doni számomra egy édes gyerek, és ugyanúgy édes, mint a Jekkel Dani, aki nem jár keresztény közösségbe, nem Felház-alapító, vagy Fekete Dani műsorvezetőnk, aki katolikus, vagy éppen a Pezsgő című műsorunk kis csapata péntek este. Kapcsolatban vagyunk a Komlósi Oktatási Stúdióval, onnan is hozunk srácokat, gyakornokokat is. Nyilván Doni kiválasztása kockázat volt, de nincs semmi egyéb kötődés a Felházzal.

Nyugodtan írja le, hogy én is részt vettem három-négy Felház alkalmon, és nekem nagyon tetszett, amit ezek a srácok csinálnak, de nem járok a Felházba, mert ez a huszonévesekhez szól, ez az egyetemisták világa. Azt gondolom, teljesen rendben van, amit csinálnak. Jómagam úgy értelmezem az istent, ahogy ők, én sem istent félő vagyok, hanem istent szerető. Tehát sokkal könnyedebb a kapcsolatom a teremtővel, mint sokaknak például azok közül, akik közösségekbe járnak. Tudja, szerintem Isten ezt is kedvesen fogadja. Ezért teljes mértékben tudok azonosulni a mozgalommal, de kérem írja le: semmilyen hivatalos kapcsolatunk nincs velük. Ha megkeresnek, hogy szeretnének médiafelületet, ugyanúgy jöhetnek, mint bárki más. Én nyitott vagyok.

– Más egyházaktól is jöhetnek vendégek?

– Hogyne jöhetnének, persze. Hangulatot akartam, nem csak a szerkesztőségben, hanem azt, hogy az éterbe is valami nagyon jó hangulat áradjon. Ehhez pedig kellett a Doni karaktere is, a mély hangjával, a vagány, lamentáló működésével. Antihoz és a Petrához Doni illett, mert más nem tudta ezt a karaktert hozni.

Péter Petra, Prekopa Donát, Rímer Péter és Kaldenecker Antal műsorvezetők. Fotó: Manna FM
Péter Petra, Prekopa Donát, Rímer Péter és Kaldenecker Antal műsorvezetők. Fotó: Manna FM

– 7 évre szerezte meg a Manna FM a médiaszolgáltatási jogosultságot. Az előbb már beszéltünk róla, hogy költséges ez. Profit a cél a rádióval, vagy az alapítvány vállalja, hogy folyamatosan finanszírozni fogja a működést?

– Az volt a cél, hogy nonprofit felekezeti tulajdon legyen. Ha egyszer ebből gazdaságilag sikeressé válik a rádió, akkor találni fogunk olyan intézményeket, szervezeteket, amelyeket mi is tudunk támogatni, és be tudjuk a nyereséget forgatni közhasznú célokra. De itt nem arról van szó, hogy bárki meggazdagodjon, hanem tényleg adni akarunk.

– Egy darabig mindenesetre az alapítványnak kell most betennie pénzt.

– Egyrészt igen, másrészt nézze, közösségi rádióként is van lehetőségünk arra, hogy reklámot sugározzunk, ha nem is annyit, mint egy kereskedelmi rádiónak, hiszen erre maximum 6 percünk van óránként. Majd ezt is szépen kiépítjük, de természetesen nyitottak vagyunk erre, úgyhogy biztos, hogy reklámokból is jön majd bevétel. Olyan tematikus, sport, kultúra, társadalmi témájú műsoraink vannak, amelyek bizonyára szimpatikusak lesznek a szponzoroknak. Sőt van gazdasági, pénzügyi műsorunk is.

– A reklámokat önök fogják értékesíteni közvetlenül, vagy valamelyik reklámértékesítő házzal fognak szerződni?

– Jelenleg tárgyalunk sales house-zal, úgyhogy lehet, hogy outsource-olni fogjuk az értékesítést. Most, mint oly sok minden az indulás után, folyamatban van. Ugyanúgy, ahogy a kampányunk is, amit szintén tervezünk. Szépen, lépésről-lépésre felépítjük ezt az egészet.

– Ha már reklámokról beszéltünk: lesznek-e állami hirdetések a Manna FM-en?

– Engem senki nem keresett meg ilyen szándékkal. De ez nem egy „sorosozó rádió”. Érdemes meghallgatni például a híreinket.

– Én főleg MTI hírekkel találkoztam, mint az országban szinte minden más rádiónál.

– Napközben itt van nálunk Rímer Péter (hivatalos nevén Lakatos Péter), aki vezető hírszerkesztőként dolgozik a Manna FM-nél, és aki január 31-ig a Klasszik Rádió főszerkesztő-műsorvezetője volt, de mostanra a reggeli csapatnak lett a tagja, 13 óráig hallhatóak élőben a saját hírek. Utána valóban van MTI. Délelőttre beépítettünk kulturális blokkot is, amelyeket Péter állít össze, főleg helyi, regionális hírekre fókuszálva. Nekem nagyon fontos volt, még ha rizikó is egy induló vállalkozásnál, hogy még saját hírszerkesztőt is fizetünk, de úgy éreztem, hogy ebbe be kell fektetünk, mert pozitivitást és harmóniát sugárzunk, jó híreket is adunk. Ha örömre hangolunk, akkor nem elég a politika, kell, hogy kapjon jó híreket a hallgató a kultúra, a tudomány, a technika világából.

Jó pár évet dolgoztam a Radiocafénál, ahol egészkor adottak voltak a politikai hírek, félkor pedig a tematikus hírek, tudomány, kultúra, gazdaság. Nagyon kedveltem, mert nagyon színes volt az egész. Ezt a logikát igyekszünk követni mi is. Az MTI hírekről pedig annyit, hogy ezek főleg regionális hírek, amelyekben vannak kulturális és gazdasági hírek, azért választottam ezt a csomagot.

– A hírek között elférnek kevésbé pozitív információk is? Be fog számolni a rádió a negatív gazdasági folyamatokról is?

– Igen. Ezek tények. A koncepcióm a Manna híreivel az, amit a hírszerkesztőkkel is megbeszéltünk, az, hogy ha a hírblokk végére lehetőleg mindig tegyünk egy pozitív hírt is. Ha van esetleg izgalmas egyházi esemény, vagy valami nagy, építő, bátorító történet Ferenc-pápáról, vagy akár a protestáns egyházakról, például egy világhírű keresztény zenész érkezik Magyarországra, akkor adjunk erről hírt, de semmiképp nem szeretnénk erővel – elnézését kérem a kifejezésért – lenyomni az evangéliumot bárkinek a lelkén. Ha egy nagyon fájdalmas hírről van szó, például gyermekbaleset, haláleset, ezzel a Manna nem zár hírblokkot.

– Tehát beszámol róla a rádió, de hozzátesz egy jó hírt?

– Igen. Hogy legyen egy feloldása az egésznek. Szóval persze, ha negatív gazdasági tények vannak, akkor beszámolunk ezekről is, mert így korrekt. Egyébként szentelünk időt sportra és külpolitikára is a híreinkben.

– Beférhetnek a Manna hírei közé kormánykritikus hírek is?

– Szerintem a kiegyensúlyozott hírszolgáltatásnak az is része, hogy bemutassuk ezt és azt az oldalt is. A Klubrádióban kezdtem, Bocskay Zsolttól, az akkori főszerkesztőtől annak idején ezt tanultam, aki BBC-s gondolkodást hozott magával, hogy erről szól az objektív hírszolgáltatás. Az azonban nem elég, hogy bemutatom a jobb- és baloldalt, hanem kell valami, ami nem fárasztja el az embereket.

– Lesznek olyan műsorok, ahol politikai, közéleti témákról esik majd szó?

– Egyáltalán nincs ilyesmi a struktúrában. Inkább a családnak és a zenének adok több műsoridőt. Tematikus műsornak pedig ott van a sport, sikeres vállalkozók, fiatal pályakezdők, illetve az őket foglalkoztató kérdések, pszichológia, társadalom, coaching. Tehát inkább a lelki vonalra fektetjük a hangsúlyt.

– Lesznek helyszínre kijáró riportereik is, vagy egyelőre más médiumokat szemléznek a hírekben?

– Most még nincs, de nyilván szeretném, ha lennének riportereink. Azonban ha lesznek is, nem politikai eseményekre fogjuk őket küldeni, hanem kulturális eseményekre, mert az jobban beleillik a profilunkba.

Bali Mónika, a Manna FM programigazgatója
Bali Mónika, a Manna FM programigazgatója

– A Manna FM nagyon jó vételi tulajdonságokkal rendelkező frekvenciát kapott, ez a 98,6 MHz a médiahatóság szerint 2,24 millió fő elérésére lehet alkalmas, hiszen bőven kinyúlik Budapestről is. Mekkora hallgatottsággal lenne megelégedve a rádió, mi az a szint, ahonnan nyereségesen működhet?

– A frekvenciánk hatótávolsága 60-80 kilométer, de előfordul az is, hogy bejelentkeznek hozzánk Sopronból, autóból. A szüleim 100 km-re élnek innen, a Jászságban, és ők is fogják az adást. Ugyanakkor például Esztergomnak vannak sajnos olyan részei, ahol „szakadozunk”. Nekik egyelőre csak a netes streamingünket tudom ajánlani. Még a kérdésére válaszolva: 100 ezer fölötti hallgatóval úgy gondolom, hogy elégedettek lehetünk.

– Mikorra teljesülhet ez? Van valamilyen elvárás a tulajdonos részéről ezzel kapcsolatban?

– Nincs. Egyelőre az „építkezés” elején járunk, de várom vissza a Media1-et két év múlva, és beszéljük meg, hol tartunk. Nagyon nagy munka ez, de szerencsére kiváló csapatot sikerült összehozni. A stáb castingjánál nagyon sokan kérdezték, hogy akkor is jöhetnek-e, ha nem hívők. Erre azt mondhattam, hogy ha nincs averziód a keresztényekkel, a keresztény értékrenddel szemben, azaz azzal, hogy például szoktam imádkozni, vagy néha azt mondom, hogy hála istennek, akkor várunk.

– Milyen külföldi rádiós példákat követ a rádió?

– Ilyen például a Now Radio, aztán az Air1, vagy a K-Love. Ezek nagyon erősen keresztény tartalmú rádiók, és jól működnek. Aztán ott van Aradon a Joy FM, és van hasonló rádió Lengyelországban is. Többnyire tisztán keresztény, vallási fókuszú rádiókról van szó: pozitív hangnemű, de keresztény fókuszúak is, mi meg inkább a pozitivitásra, életigenlésre tesszük a hangsúlyt.

– Kikből áll a Manna FM célcsoportja?

– 90-95 százalékban a nem hívők, hanem azok, akik „életkezdők”, vagy igényes lelki tartalmakat keresők: a 20+-osokól, egészen a nyugdíjkorhatár előtt állókig. Azok az emberek, akiknek van igényük mélyebb témákra, és könnyedségre is, és akikben van annyi erő, hogy akár még 180 fokot is változtassanak az életükön, hogy belevágjanak valami egészen új dologba, elmenjenek egy tanfolyamra. Mi pedig motiválni próbáljuk őket ebben.

– Szomorú témákról, a magyarországi szegénységről, hajléktalanokról lesznek-e riportműsorok?

Erre van a külön magazinműsorunk, a Filter, melyben társadalmi kérdésekről esik szó. Ezeket a témákat úgy szeretnénk feldolgozni, hogy ne sírás legyen a vége.

– Pedig lehet, hogy ha sírás lenne a vége, az végül pozitív társadalmi változásokat indíthatna el. Ha nincs sírás, nem kezdődik el a megoldáskeresés, mert mindenki elégedett.

– Szerintem többnyire csak sírás van, és nem akarom, hogy sírjanak, hanem inkább valami reménysugár jelenjen meg egy-egy adás végén.

– Hogyan lehet például a hajléktalanokról pozitív kicsengéssel beszélni?

– Ez nehéz kérdés, de meg kell próbálnunk bemutatni eseteket, sztorikat azokról, akiknek már sikerült kitörnie ebből. Megmutatjuk, milyen anyagi és lelki segítséget kaptak ehhez, egy szervezet vagy valaki más segített-e. Gondolom ugyan, hogy nem a hajléktalanok fognak hallgatni bennünket elsősorban, de hátha hallja egy olyan szervezet, aki segíthet például ruhaadománnyal, vagy egy vállalkozás. Ha valaki hall egy jó sztorit, azt viszi magával haza, és hátha ezzel tudunk segíteni, akár többeken.

– A Manna FM-et működtető Kft. ügyvezetője egy bizonyos Szilvásy Noémi. Ki ő?

– Noémi az alapítvány alapítóival dolgozott korábban, így ismerkedtem meg vele. Egy fiatal, 30 év alatti hölgy, nagyon tehetséges, megbízható mérnök-informatikus. Médiában még nem dolgozott, de érti az értékeinket és a rádió működését.

– Elárulja, hogy évente körülbelül mekkora költség egy ilyen rádió működtetése?

– Számot most nem tudok mondani, de töredéke a kereskedelmi rádiónak. Hiszen ingyenes a frekvencia, tehát csak az Antenna Hungária szolgáltatási díját kell fizetni, illetve munkabér, rezsi, könyvelő és persze az elején voltak nagyobb beruházások technikai eszközökre, keverőpultra stb.

– Hitelt kellett felvennie az alapítványnak, vagy volt ezekre pénze a Gospelnek?

– Nem volt rá szükség, mert az alapítványnak rendelkezésére állt a tőke. Remélhetőleg az óránkénti 6 perc reklám elegendő bevételt jelent majd ennek ellensúlyozására.

– Az alapítvány tervez majd gyűjtést mint a Klubrádió?

– Úgy gondoljuk, először le kell valamit tennünk az asztalra, de nyitottak vagyunk.

A rádió indulását megelőzően Horváth Gergelyék pályázták meg és nyertek a frekvenciát, utána viszont továbbadták a céget az alapítványnak, Gergely elmondása szerint ingyen. Ráköltöttek tehát nem kevés pénzt az egészre, a pályázat elkészítésére stb., és aztán egyszer csak átadják az egészet ajándékba egy alapítványnak. Mi történt, hogy ezt a lépést megtették?

– Gergő hívő ember, akinek ez missziót jelent. Az még a jövő zenéje, hogy Gergőnek lesz-e szerepe a rádiónál, mondtam neki, hogy gondolkodjon rajta, hogy milyen műsort készítene itt, akár zeneit, akár komolyabb kerekasztal-beszélgetéseket az éjszakai sávban. Az ajtónk nyitva áll. Amit egyébként ő a pályázatban elkészített és Cross FM-ként szerepeltetett, egy sokkal inkább vallásos fókuszú tematikus struktúra volt, és ezt még ő azelőtt átadta, hogy a végleges koncepcióról döntés született volna. Valószínűleg az ő lelkiségéhez jóval közelebb állt volna, mert más zenei világot alkotott meg.

Nagyon sok brainstormingot tartottunk, átgondoltuk, hogy mire is van szükség, hogy egy keresztény rádióval kell-e elindulni, vagy egy pozitív hangvételűvel, ahol az attitűd keresztényi. Végül is emellett döntöttünk, Gergő viszont visszakanyarodott a zene világához, de az ajtónk nyitva van előtte, ahogy mondtam korábban. Nem folytam bele, nem vettem részt Gergő koncepciójának a kialakításában, csak a közös beszélgetésekbe kapcsolódtam be. Augusztus óta dolgozom itt, ami azért vicces és kedves számomra, mert ezen a frekvencián dolgoztam régen, még a Radiocaféval, így ez a munka, hogy ennek a frekvenciának a szakmai vezetője lehetek, egy bónusz az életemben.

– Tehát Gergely fejében volt egy gondolat, hogy milyen rádiót szeretne, majd a győztes pályázat után rájött, hogy ez nem lenne sikeres?

– Utána volt ez, valóban. Eleve a név, én mondtam is neki, hogy ez a Cross hangzásában sem szerencsés. Gergely is vacillált rajta… De hogy mikor csengett le pontosan, hogy ez nem az, amit megálmodott, hanem inkább másfelé megy, azt nem tudom, de azt igen, hogy maximálisan támogatja ezt a missziót lelkileg is.

– A rádiós cégnek az alapítványba történő ingyenes átadása sokakat emlékeztetett arra, amikor több médiavállalkozó egy reggel felajánlotta médiatermékeit a fideszes médiaholdingnak, a Közép Európai Sajtó és Média Alapítványnak, azaz a KESMA-nak.

– Ez nem egy ilyen történet. Azért, mert Gergő célja ugyanaz volt, mint az alapítványnak és nekem, hogy olyan pozitív értékekkel jöjjünk a piacra, ami örömet ad. Ezért nem üzleti vállalkozásként kell ezt felfogni.

– Nem is politikai?

– Jaj, nem, semmi köze a politikához! Sem Orbán Gáspárhoz és a Felházhoz. Orbán Gáspárral például még sohasem találkoztam, nem beszélgettem vele telefonon sem. Nagyon szerettem a Radiocaféban azt is, hogy apolitikus. Nyilván vannak persze hírek, de az egész műsorstruktúra sem olyan, hogy nyereségre hajaznánk. Ha mégis úgy alakulna, akkor azt adjuk majd tovább közhasznú támogatásokra. Tudom, hogy ez Magyarországon unikum, és nehéz ezt megérteni.

A Manna FM adáslebonyolító rendszere.
A Manna FM adáslebonyolító rendszere

– Mi lesz akkor, ha nem kezd el a vállalkozás nyereséget termelni, hanem csak viszi a pénzt? Az alapítvány készen áll majd arra, hogy finanszírozza a veszteségeket akár hosszabb ideig?

– Nagyon bízom benne, hogy ha így lesz, akkor igen, de abban még inkább, hogy megtalálnak bennünket a reklámozók. Beszélgettünk, tárgyaltunk üzletemberekkel, és konkrétumok nélkül sokan azt mondták, hogy vannak lehetőségek, mert amit mi a műsorstruktúrában bemutattunk, az valódi, megkülönböztető értéknek számít, és ezért nagyon szívesen jönnek hozzánk. Legyen úgy, nagyon bízom benne. A frekvenciajogosultságból van még hat és fél év. De nem hat és fél évre tervezünk, hanem hosszútávra. Ha egy keresztény emberben nincs hit arra, hogy lesz itt tőke, akkor kinek van hite?

– Azért hat és fél év van már csak hátra, mert a pályázati eljárást követően nem tudott elindulnia rádió a 120 napos határidőn belül, és halasztást kellett kérnie a vállaláshoz képest.

– Igen, mert kellett még egy kis idő, mire összeáll a technika, mire megtaláltuk, hogy a hegyen hol legyen a rádiótorony. Végül oda helyeztük el a Széchenyi-hegyre, ahol régen a Radiocafé adója is volt. De ezzel is sok idő elment, meg azzal, hogy melyik adáslebonyolító rendszert használjuk. Többekkel is tárgyaltunk, de ez mind hosszú időbe tellett, hogy minden jól összeálljon, és biztosítsuk a működést. A csúszásnak egyedül a technikai felkészülés volt az oka, mivel addigra már megvolt a műsorstruktúra és a stáb nagy része is.

– Olyan helyekről hoztak el munkatársakat mint a Sláger FM. Rá kellett ígérni a fizetésükre?

– Egyáltalán nem. „Szívemberek” jöttek, akik vállalták, hogy innentől nem kereskedelmi rádiós fizetésekért dolgoznak, mert annyira megragadta őket a hangulat, vágytak arra, hogy csináljanak „valami mást”, kihívásként is tekintenek a Manna-munkára. Ezeknek az embereknek küldetése van. Itt nem politikáról van szó, hanem küldetésről. A küldetés pedig az, hogy keresztény értékek alapján, nem vallásos formátumban, zenében és szóban többet adjunk. Az érintettek máshol is dolgozhatnak, hogy magasabb életszínvonalat biztosítsanak maguknak. Nálunk a krisztusi attitűd nem csak azt jelenti, hogy elmondjuk, vagy a stúdió vendég elmondja, hogy ő hívő és hite szerint Jézus él és szeret, hanem az is krisztusi attitűd, ha kedves vagyok a kollégákhoz, a hirdetőkhöz, a hallgatókhoz és a konkurenciához. Ez a cél, és úgy látom, a kollégák között is kialakult ez az alap hangulat. Itt nincs versengés.

– Egyházi közvetítésekre nem készülnek?

– Erre megvannak más rádiók, de a mi célközönségünk nem feltétlenül igényli ezt. Nálunk éjszaka hallhatnak angol nyelvű podcastokat, ezekkel a keresztény podcastokkal teljesítjük az idegen nyelvű vállalásainkat, de nem azt mondanám, hogy vallásos keresztények, inkább olyanok ezek az anyagok,, mint egy lélekmelengető motivációs 10 perc. Azt mondják a világi hallgatók is, hogy „jól esik a lelkemnek”. Szóval talán látszik, ez azért nem Felház in da house.

Kiemelt kép: Bali Mónika, a Manna FM programigazgatója

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Amanda Nelson, a Vodafone Magyarország vezetője a UPC előtt

Megvan az EU engedélye: A Vodafone pár napon belül a UPC tulajdonosa lehet

A mai napon az Európai Bizottság jóváhagyta, hogy a Vodafone Csoport 18,4 milliárd euróért megvásárolja a Liberty Global német, cseh, román és magyar leányvállalatát, így a UPC Magyarországot is. Az ügylet napokon belül megvalósulhat a Vodafone Magyarország és a UPC Magyarország közös működésével.

Netflix Caspar Camille, Unsplash

Nagyot csökkent a Netflix népszerűsége Amerikában

Nyolc év után először visszaesett az amerikai Netflix-előfizetők száma, az országhatáron kívül pedig nem a vártnak megfelelő ütemben bővült a Netflix előfizetői tábora. Az üzleti eredmények tekintetében is visszaesés látszik, miközben nő a verseny. Nem csoda, hogy ezt a tőzsdén a befektetők is rosszul fogadták.

MOL Bubi pontok és a szabad kapacitás a Google Térképen fotó: képernyőkép / Media1.hu

Újdonság a Google Térképen

Ezentúl a MOL Bubi közösségi kerékpárkölcsönzőkben elérhető szabad biciklik száma is látszik az internetes keresőóriás térképén.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!