Orbán Viktor tegnapi sajtótájékoztatója. Fotó: kormany.hu

TASZ: Ezt nem teheti a médiával Orbán Viktor

A Társaság a Szabadságjogokért szakértői vizsgálják, milyen jogi lépések kellenek, hogy később ne ismétlődhessen meg, hogy újságírókat zár ki a kormányfő stábja.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Ahogy arról tegnap részletesen is beszámoltunk, összesen 8 szerkesztőséget kizártak Orbán Viktor sajtótájékoztatójáról, amit azután hívtak össze, hogy az RTL Híradó és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) számonkérte, hogy a kormányfő nem tartotta szavát, és nem állt ki a média nyilvánossága elé válaszolni, ahogy tavaly év elején azt megígérte. A kizárt szerkesztőségek között volt

  • a Klubrádió,
  • a Magyar Hang,
  • az Azonnali.hu,
  • az N1TV
  • az Alfahír
  • a Mérce
  • a Direkt36
  • és a Hócipő is.

Kovács Zoltán államtitkár ezenkívül több olyan újságíróba, aki mégis bejuthatott – például a 444.hu munkatársába – nemes egyszerűséggel belefojtotta a szót.

A kizárásokat ellenmondásosan indokolták: e-mailben még udvariasan azt írták az érintetteknek, nincs elég hely a számukra, amikor viszont a történtekre rákérdezett a HVG szerencsésen bejutó munkatársa, azt mondta Kovács Zoltán, ezek pártsajtó termékek. Ennek ellenére olyan pártos, kormányközeli orgánumok mint a Fidesz-által támogatott, tehát köz-, illetve pártpénzből is működő Pestisrácok jelen lehetett és kérdezhetett.

A Media1 a kizárások ügyében a kizárt szerkesztőségek közül néhányat megkeresve úgy értesült, van közöttük olyan, amelyik jogi lépéseket is fontolgat a történtek miatt, ugyanis a diszkriminációellenes törvény tiltja az efféle megkülönböztetéseket, hasonlóan ahhoz, hogy egy szórakozóhelyről sem lehet valakit szimpátia alapján kitiltani, itt ráadásul egy közfeladatot ellátó hivatalos személy, közpénzeket is érintő, sajtónyilványos eseményéről van szó, ahová a sajtótörvény vonatkozó részei alapján igenis beléphettek volna. Azt egyelőre nem döntötték el, hogy végül meg is indítják-e a jogi lépéseket, de annyi bizonyos, hogy máris vizsgálják a lehetőségeket annak ellenére, hogy egy utólagos jogsértés-megállapítás már nem sokat segít rajtuk.

A TASZ is készülhet valamire

A Media1 beszélt Döbrentey Dániellel, a TASZ (Társaság a Szabadságjogokért) jogászával is. Döbrentey úgy nyilatkozott, kiemelt téma náluk az ügy. Ahogy fogalmazott, a TASZ jelenleg dolgozik azon, hogy a hasonló eseteket miképpen lehetne megakadályozni, illetve milyen eljárást indíthatnak az érintett szerkesztőségek, és ebben hogyan tudna a TASZ segítséget nyújtani.

„Egyáltalán nem világos, hogy ki és milyen eljárásban dönt arról, hogy mely médiumok vehetnek részt a Kormányinfón. Az államtitkárság a helyhiányra hivatkozik, ez két szempontból is problémás. Nyilvánvalóan lehetne olyan körülményeket teremteni, akár más helyszínen, ahol minden érdeklődő médiumnak jut hely. Másrészt pedig ilyen esetben felértékelődik az, hogy mely médiumok jelentkeznek a leggyorsabban – ezt azonban nem látjuk.
Olyan helyzet véleményem szerint semmiképpen nem szabadna hogy előálljon, hogy egy-egy sajtóorgánum állandóan lemarad, kimarad – az ilyen helyzeteket el lehetne kerülni, lehetne alkotni ezt biztosító szabályokat, mechanizmusokat. Közös az elutasított médiumokban, hogy valamennyien kritikusak a kormány intézkedéseivel szemben, ez pedig szempontként jelenhet meg a kiválasztás során, ami jogellenes hátrányos megkülönböztetést jelent.”

A kormányfő egyébként a sajtótájékoztatóján azzal magyarázta, hogy évek óta nem nyilatkozik kormánykritikus lapoknak, mert nem szereti a bikaviadalokat. Kérdésre válaszolva arról is beszélt, nem tartja aggályosnak, hogy 476 médiatermék egy központi, jobboldali sajtóalapítvány alá került. Ezt az tette lehetővé, hogy a kormányfő egy rendelettel ezt nemzetstratégiai lépéssé nyilvánította, elkerülve ezzel, hogy a versenytörvény és a médiatörvény alapján az ügylet vizsgálatát lefolytathassa a Médiatanács és a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa. Orbán Viktor szerint baloldali médiatúlsúly van, amivel ő minden reggel szembesülni kénytelen. Szerinte nemzeti közérdek, hogy ez megváltozzon, és mivel az alapítvány nonprofit, azt sem tartja aggályosnak, hogy korábban még úgy nyilatkozott, média és üzleti ügyekkel nem foglalkozik. Azt is mondta, amikor arról kérdezték, rendben van-e, hogy minden megyei lapban ugyanaz az interjú jelenik meg Orbán Viktorral, hogy még szép.

A tegnap történtekről itt írtunk bővebben, egy külföldi ellenpéldát is említve.

(Pontosítás: A cikk korábbi változatában Kovács Zoltán titulusa tévesen kormányszóvivőként szerepelt, illetve Döbrentey Dániel is egy említette őt – ezt kijavítottuk államtitkárra.)

Kiemelt kép: Orbán Viktor tegnapi sajtótájékoztatója. Fotó: kormany.hu

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Dévényi István a Kötöttfogás műsorvezetőjeként

Kiszáll a Kötöttfogás szerkesztő-műsorvezetője

Dévényi István az európai uniós választási eredmények kapcsán jelentette be, hogy kiszáll. Hogy a műsor tovább megy-e, illetve ki veszi át Dévényi feladatait, arról a Konok Péter-Csintalan Sándor-Pörzse Sándor hármasnak kell döntenie.