Kötelezettségvállalással zárult a GVH 2020 októberében indított eljárása a TikTok nevű közösségi média platform ellen. A GVH azért indította az eljárását, mert feltételezte, hogy az USA-ban bejegyzett, de kínai tulajdonú nemzetközi szolgáltató nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat az online platform működésére vonatkozó lényeges információkról – így például a szolgáltatás igénybevétele során kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról.
A GVH eljárása a TikTok Technology Ltd. önkéntes vállalásai alapján zárult le. A GVH Versenytanácsa által elfogadott kötelezettségvállalás révén olyan intézkedésekre kerül sor, amelyek még a folyamatosan változó kommunikációs tartalom, szerződéses feltételek, működési jellemzők és jogszabályi környezet esetén is közvetlenebbül biztosítják, hogy a TikTok kommunikációja javuljon, illetve a TikTok jellemzőit a magyar fogyasztók valóban megismerjék, és így tudatosabb fogyasztói döntéseket hozzanak a szolgáltatással kapcsolatban.
A TikTok által tett vállalás alapvető elemei:
- információs célú adatközpont létrehozása;
- a szolgáltatás legfontosabb jellemzőiről TikTok videók beiktatása, azaz az adatkezelési kérdéseknek és a további jellemzőknek kontextus barát megjelenítése;
- alapbeállítások a 18 év alatti felhasználók esetén (például napi képernyő idő beállítás automatikusan); szülői felügyelet és egyéb a gyermekeket védő beállítások népszerűsítése;
- 20 százalékos reklám korlát önkéntes alkalmazása;
- közvetlen hatósági visszajelzésekre alkalmas és egyéb gyermekvédelmi fórumok erősítése;
A GVH szerint a magyarországi kötelezettségvállalásokat világszerte érzékelhetik majd a felhasználók. Különösen igaz ez a GVH eljárásának eredményeként tett vállalás első fontos pontjára, melynek értelmében a TikTok világszerte létrehoz egy központosított online adatvédelmi központot. A megoldás szolgáltatásai és tartalma magyar nyelven is elérhetőek lesznek. Az online platformot működtető cég továbbá kerekasztal-beszélgetéseket szervez magyarországi civil szervezetek és egyéni szakértők számára a TikTok tevékenységének bemutatása céljából, illetve a kiskorúak biztonságával kapcsolatos helyi aggályok megismerése érdekében.
A versenyhivatal hangsúlyozta: a kötelezettségvállalás pontos és időszerű végrehajtását a GVH utóvizsgálatban, szigorú eljárási keretek között ellenőrzi majd, illetve a kötelezettségvállalás nem mentesíti a TikTokot egyéb jogszabályoknak való megfelelés alól.
A GVH az elmúlt években számos techcéget kezdett el megregulázni. Köztük a Booking.com-ot, az Apple-t, a Paypalt, a Google-t, a Vibert működtető Rakuten csoportot és a Microsoftot.
Hivatalos megkeresést küldött az Európai Bizottság a Facebook és a TikTok tulajdonosainak
Még több hír érhető el a Media1.hu oldalon.
Hogy semmiképp se maradjon le híreinkről, feliratkozhat ingyenesen napi hírlevelünkre! Követhet bennünket Facebookon is!