A Magyar Hang úgy értesült, hogy a postákon június elsejétől egyáltalán nem lehet majd újságot vásárolni.
A lap úgy tudja, a postaboltok is bezárnak, magyarán csokoládét vagy más terméket sem lehet majd ott vásárolni, kizárólag a hagyományos postai szolgáltatásokra koncentrálnak majd. Információik szerint a döntéssel 546 postán szűnik meg az újságok értékesítése, és ezeken a helyeken több mint 600-féle hírlapot értékesítettek.
A Magyar Hang megjegyzi, hogy a postákon hetente több tízezer példányban adtak el különféle sajtóterméket, így júniustól jelentősen szűkül a magyar sajtó értékesítési lehetősége.
A Magyar Posta azt írja a honlapján (vélhetően egy korábbi állapot szerint), hogy „a Magyar Posta Zrt., mint a Lapker Zrt. kiskereskedője országosan 603 postahelyen kínálja árusításra a lapokat.” Arról is írnak, hogy több mint ötven éve végeznek efféle tevékenységet kimagasló szakmai tapasztalattal.
„Szolgáltatásunkat, mind a vásárlói, mind a nagykereskedői elvárásoknak megfelelően a legmagasabb szakmai színvonalon biztosítjuk. Széles lapválaszték – a vásárlói igényekhez igazodó, több száz féle lapot forgalmazunk postai árusító helyeinken.”
Mint korábban megírtuk, 2021 júliusától a Posta megszüntette a napilapok kézbesítését is, azóta egy, a Mediaworkshöz tartozó cég vette át ezt a feladatot.
Akkor a Magyar Posta azt közölte: a hírlapforgalmazás nem közszolgáltatás, hanem üzleti tevékenység, és nem kötelezi törvény őket ennek a feladatnak az elvégzésére.
Arról, hogy a hírlapforgalmazás mekkora pénzt hozott a Postának, csak 2019-es adatot talált a lap: akkor 8,6 milliárd forint bevételük volt erről a területről.
A hírlapfogalmazás megszüntetése azért is meglepő, mert a 2021-es üzleti évet 220 milliárdos nettó árbevétel mellett közel 14 milliárdos adózott eredménnyel zárta az állami cég (a tavalyi mérleg csak májusban várható).
A váratlan döntés több kiadónak okoz jelentős bevételkiesést. A Magyar Hang saját helyzetéről megjegyzi, hogy lapjuk még a „szerencsések közé tartozik: az utóbbi időben a szabadárusításra szánt példányaik kevesebb, mint két százaléka jutott a postai árushelyekre”, ám vannak olyan kiadóvállalatok, ahol jóval nagyobb az arány, magyarán nagy példányszámban értékesítettek a postákon.
Ezen felül van még egy piaci szegmens, amelyet még jobban érint ez a döntés: ezek a színes naptárak és időszaki kiadványok piaca. Itt évente százmillió forintot is meghaladó forgalmat értek el egyes erre szakosodott kiadók, de most kereshetnek új értékesítőhelyet maguknak.
Jó kérdés, mi lesz a sorsa azon postai dolgozóknak június elsejétől, akik eddig a hírlap és egyéb termékek árusításával foglalkoztak.
Tavaly ősszel a szankciókat hibáztatva 364 postát zárt be ideiglenesnek mondottan a vezetés, amelyből később 45 újranyithatott az önkormányzatok áldozatvállalásának köszönhetően, majd idén februárban közölték, hogy a bezárás végleges. Emellett a 24.hu arról írt idén áprilisban, hogy értesüléseik szerint az 1500 fő alatti települések hivatalaira mind bezárás vár.
Összefogtak a médiumok, pápaköszöntő kampány indult Magyarországon Ferenc pápa kijelentéseit idézve
További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.