Ideges frusztrált szomorú idősebb nyugdíjas nő, aggódó hölgy, akinek problémája van a fizetéssel, online vásárlással, hitelkártyával fizetéssel, blokkolt bankkártyával, nézi a laptop képernyőjét. Internetes csalás.

GVH: Terjednek a „sötét mintázatú” módszerek az e-kereskedelemben

Az európai fogyasztóvédelmi hatóságok gyorsvizsgálata alapján a kereskedők több mint harmada észrevétlen, úgynevezett „sötét mintázatú” módszerekkel manipulálja a fogyasztókat az online térben. Az európai gyorsvizsgálatban is résztvevő Gazdasági Versenyhivatal (GVH) itthon már felvette a harcot a vásárlói döntések rejtett torzítása ellen – áll a Media1-hez eljuttatott közleményükben.

Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (Consumer Protection Cooperation Network / CPC) nyilvánosságra hozta annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely az úgynevezett „sötét mintázatok” jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben.

A vizsgálat Európa-szerte csaknem 400 online boltra terjedt ki a ruházati áruházaktól az elektronikai cikkekig, három ismert manipulatív gyakorlatra összpontosítva:

  • a hamis visszaszámlálásokra,
  • a többletvásárlásra sarkalló webes felületekre
  • és az információ-elrejtésre.

Az eredmények alapján a webhelyek csaknem 40 százaléka alkalmazta a három jogsértő technika valamelyikét. 42 áruház sürgette a fogyasztókat hamis visszaszámlálóval, 54 weboldal pedig a kereskedők érdekeit szolgáló választási lehetőségek (például drágább termékek vagy szállítási lehetőségek) felé terelte a vásárlókat a felület kialakításával vagy nyelvezetével.

70 webhely rejtett el fontos információkat (például a szállítási költségekről, a termékek összetételéről vagy az olcsóbb lehetőségekről); 23 weboldal pedig valamilyen előfizetés megkötésére próbálta rábírni a fogyasztókat ugyanezzel a technikával. A vizsgálat kiterjedt a boltok applikációinak vizsgálatára is: 102-ből 27 esetben bukkant fel valamelyik sötét mintázat.

Az egyes tagállami hatóságok felveszik a kapcsolatot az érintett webáruházakkal a kifogásolható gyakorlatok megszüntetése érdekében, szükség esetén pedig eljárásokat indítanak a jogsértések mielőbbi felszámolására. A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évek során több alkalommal fellépett már a fogyasztók rejtett befolyásolásával szemben, ugyanis az európai akció során vizsgált kereskedői technikák idehaza sem ismeretlenek – közölte a hivatal a Media1-hez eljuttatott közleményében.

Az információ-elrejtéssel kicsalt előfizetések ügyében milliárdos nagyságrendű hatósági bírságra is volt már példa Magyarországon, a GVH emellett jelenleg is vizsgál online platformokat a fogyasztókat nyomás alá helyező, de az árat vagy készletet valójában nem befolyásoló, „kamu” visszaszámláló órák miatt.

A nemzeti versenyhatóság legutóbb tavaly ősszel – egy mostanihoz hasonló gyorselemzést követően – a Magyarországon elérhető légitársaságokat figyelmeztette nyomatékosan arra, hogy jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során változtassanak a fogyasztói döntéseket észrevétlenül torzító módszereiken.

50 millió forintos bírságot kapott az eMAG a Gazdasági Versenyhivataltól – Frissítés: reagált az internetes áruház a hírre

Versenyhivatali elnök a Vodafone felvásárlásról: Az összefonódás is lehet közérdek

A GVH is beszáll a podcastkészítésbe

Idéntől a GVH ellenőrzi a digitális platformokra vonatkozó új uniós jogszabály betartását

Borítókép: Ideges frusztrált szomorú idősebb nyugdíjas nő, aggódó hölgy, akinek problémája van a fizetéssel, online vásárlással, hitelkártyával fizetéssel, blokkolt bankkártyával, nézi a laptop képernyőjét. Internetes csalás. Forrás: Depositphotos.com / stock.

További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások