Nagy Rádiós Nap címmel, iparági szereplők részvételével szervezett konferenciát az idén februárban megalakult MiértRádió? Egyesület. A piaci szereplők összefogásával létrejött szervezet célja, hogy szakmai kutatások, esettanulmányok közzétételével felhívja a hirdetési döntéshozók figyelmét a rádióban rejlő, a szervezet szerint gyakran kiaknázatlan lehetőségekre.
Továbbra tömegek hallgatnak rádiót
Müller Pál, az egyesület ügyvezetője szerint a rádió legnagyobb előnye a magas elérés, a 15 év felettiek közül ugyanis 7,5 millió ember hallgat rádiót továbbra is hetente.
A rendezvényen több ismert szakember is kifejtette a véleményét. Mint kiderült, Magyarországon több mint fél órával hallgatunk több rádiót az uniós átlagnál: míg az unióban átlagosan napi 2 óra 59 percet, addig Magyarországon 3 óra 35 percet töltenek rádióhallgatással az emberek. A magyar lakosság 91 százaléka rádiózik hetente, tehát az internet és a televízió után ez szolgáltatja a legnagyobb elérést, aminek fényében meglepő, hogy a 2021-es reklámtortából kevesebb mint 4 százalék volt a részesedése – mondta Galavics András, az Atmedia rádió divízió és kereskedelmi vezetője.

A szövegalapú hírrádiók piacáról beszélt Módos Márton, az InfoRádió ügyvezető igazgatója. Tiszttartó Titusz, a Retro Rádió és Best FM közös programigazgatója a rádiózásról beszélt, Dénes Tamás Szikora Róberttel arról beszélgetett, milyen nagy mértékben tett hozzá a művész sikereihez, népszerűvé válásához a rádió.

Ürge Dezső, a Sláger FM vezérigazgatója, aki a HEROE (Helyi Rádiók Országos Egyesülete) elnöke is, főleg a helyi rádiók szerepéről beszélt, és levetített egy kisfilmet is arról, milyen jelentős értéket képviselnek a helyi médiumok. A HEROE egyébként nemrég együttműködést jelentett be az NMHH-val.
A Nagy Rádiós Nap keretein belül egy beszélgetés során az alig pár nappal korábban induló Radiocafé is bemutatkozási lehetőséget kapott. A rádiót a főszerkesztő, Kutasi Judit képviselte.
A hirdetői oldalról Mérő Ádám, a Coca-Cola európai Consumer & Shopper Connection igazgatója a platform időtállóságát és korsemlegességét hangsúlyozta, ezután Rákóczi Feri (a Rádió 1 műsorvezetője) beszélgetett a VALMAR tagjaival, akik elárulták, hogy milyen érzés volt először meghallani a saját zenéjüket a rádióban.

Az esemény zárásaként Hantosi Bálint, a Scores Group kutatási cég vezetője és Perjés Tamás, a Kantar média ügyfélkapcsolati igazgatója ismertették közös, a fiatalok (16-30 év közötti korosztály) rádiózási szokásait vizsgáló kvalitatív kutatásuk eredményeit.
A felmérés egyik fontos megállapítása, hogy bár a fiatal rádióhallgatók többségénél erős motivációt jelent a családi „rádiós rutin” folytatása, ugyanakkor a fiatalok a családi fészek elhagyásával, készülék híján könnyen leszokhatnak a rádióról. Ezért tudatosítani kell az új generációkban azt, hogy a rádióadások élőben, és archív formában is elérhetők online, okostelefonon keresztül.
Emellett a kutatásból az is kiderült, hogy a hagyományos rádió-, és az online audio tartalomfogyasztás jól megfér egymás mellett, vagyis az új digitális csatornák használata nem megy a rádiózás kárára, hiszen az online audio tartalmakat fogyasztó fiatalok jellemzően többet rádióznak mint kortársaik.
Fekő Ádám, Szalay Dániel
Összefogott a médiahatóság és a Helyi Rádiók Országos Egyesülete
További hírek találhatók a Media1-en.