fbpx
Az Initiative médiaügynökség honlapja

Házkutatást tartottak az egyik legnagyobb Magyarországon működő médiaügynökségnél, majd a NAV bűnügyi zár alá helyezte a vállalat számláit (FRISSÍTVE!)

A Media1 információi szerint az Initiative médiaügynökség ellen folytatólagosan elkövetett költségvetési csalás gyanúja miatt folyik nyomozás. A történtek miatt többen attól tartanak, hogy késve juthatnak pénzükhöz a cég munkavállalói és azok a médiapartnerek, akiktől a vállalat médiafelületeket vásárolt a hirdetők számára, de a cégcsoport azt állítja, hogy az anyavállalat helytáll majd és rendezi a zár alá vett cég kintlévőségeit. Veszélybe került több nagy márka nyári reklámkampánya is, mivel egyes médiatulajdonosok azt tervezik, hogy azokat nem fogadják be a cégtől, de az Initiative és tulajdonosa arról biztosította a szerződéses partnereit, hogy az üzletmenet folyamatos marad és minden szerződéses kötelezettségüket maradéktalanul teljesítik.

A Media1 több forrásból származó információi szerint egy néhány évvel ezelőtti, de még nem el nem évült szponzorációs ügy kapcsán indított nyomozást a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az Initiative médiaügynökség ellen. Úgy tudjuk, a vállalatnál még csütörtökön nyomozók házkutatást tartottak, továbbá különféle adathordozókat és más bűnjeleket is lefoglaltak, és a NAV nyomozói egy médiaszolgáltatót, valamint az ügynökség egyik megbízóját is megkeresték az Initiative médiaügynökség érintettségével folyó nyomozás kapcsán.**. A hatóság intézkedései az Initiative esetében kiterjedtek a cég bankszámláinak zár alá vételére. Költségvetési csalás a gyanú.

A történtek miatt az Initiative médiaügynökség levelet küldött a partnereinek, miután ezt a NAV is megtette.

A NAV-os levélből kiderül, hogy a hatóság zárolta a cég számláit, ezért egyelőre kérdéses, hogy a médiaügynökséggel partnerségben álló cégek médiumoktól vásárolt reklámok árát hogyan tudja majd kifizetni. (Frissítés 19:42: a cégcsoport hírünk megjelenését követően egy közleményt küldött el számunkra, amelyben azt ígérik, hogy az anyavállalat mindent rendezni fog – lásd erről a cég közleményét hírünk végén részletesen.)

Az Initiative a partnereinek küldött levelében leszögezte, hogy üzleti gyakorlata szerinte mindenben megfelelt a hatályos jogszabályoknak, és a társaság az elmúlt években átesett több más vizsgálaton is megállapítás nélkül.

Veszélybe kerülhet számos hazai márka nyári nagy reklámkampánya

Az Initiative médiaügynökség az Opten céginformációs rendszer szerint 4,7 milliárd forint nettó árbevételt el 2020-ban.

A zár alá vett médiavásárló ügynökség a Media1 információi szerint olyan nagy ügyfelek teljes körű médiavásárlásait intézte eddig mint például a Carslberg, az Euronics (Vöröskő Kft.), a Béres,  a LEGO, a Bunge (Cereol), a Tchibo, az Intercom, a Pápai Hús, a Porsche Hungária, Zwack, Pápai Hús stb.*

Olyan vállalatokon keresztül vásároltak médiafelületeket mint például az Atmedia (ahová több mint 40 magyarországi tévécsatorna tartozik, beleértve a TV2 Csoportot is) és az RTL Magyarország, és szinte az összes hazai digitális médiafelületeket értékesítő sales house.

Médiumok és a munkavállalók pénze is beragadt az Initiative zárolt számláin

Az ügyre közeli rálátással bíró forrásunk szerint a történtek miatt bizonytalanná vált az is, mi lesz a munkavállalókkal, hogyan kaphatnak ebben a hónapban fizetést. (Frissítés: A cégcsoport anyavállalata azt ígéri, ő majd helytáll.)

A történtek, tehát az egyik legnagyobb Magyarországon működő médiaügynökség számláinak zárolása miatt egyelőre bizonytalan, hogy a vállalat partnereinek nyári reklámkampányaival mi lesz, azokat el tudják-e indítani, illetve tudják-e folytatni. Ez különösen azoknak a márkáknak jöhet rosszul, akiknek épp a nyári szezon jelentené a legnagyobb bevételi időszakot.

A várhatóan hosszú időre elhúzódó bűnügyi eljárás érzékenyen érinthet számos médiumot és sales house-t is, amelyek akár évekig nem juthatnak hozzá az őket megillető, az Initiative közbeiktatásával érkező pénzekhez az elmúlt időszak kampányai után. Számukra azonban fontos lehet az anyavállalat közleménye, amelyet a Media1-nek küldtek el nem sokkal ezelőtt arról, hogy ők majd rendezik a számlákat.

A Media1 által megkérdezett szakértő becslése szerint a kintlévőségek a médiumok és a sales house partnereik felé elérhetik akár a fél milliárd forintot is.

Frissítés 19:42

Időközben telefonon sikerült elérnünk Záprel Zsoltot, aki a digitalhungary.hu-n megtalálható életrajza szerint 2019 szeptemberében vette át az IPG Mediabrands magyarországi cégeinek (Initiative Media, Universal McCann/UM, Reprise Digital, Kinesso CEE, BPN Hungary) ügyvezetését, ám nem kívánt nyilatkozni, hanem ehelyett ígéretet tett, hogy egy közleményt fogunk kapni a cégcsoporttól. Némi várakozás után, néhány perccel ezelőtt megérkezett a Media1-hez a közlemény az Initiatitive médiaügynökségtől, melyben a következő áll:

„Az Initiative Media Kft. érintett egy, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által folytatott eljárásban. A nyomozó hatóság munkáját mindenben támogatjuk. Társaságunk transzparens és a jogszabályoknak mindenben megfelelő működését a nemzetközi hálózatunknak előírt rendszeres auditok mellett az elmúlt években több adóhatósági ellenőrzés is megerősítette. Bízunk benne, hogy a most folyó eljárás rövid időn belül megerősíti, hogy társaságunk az érintett ügyben is a jogi és szakmai elvárásokat maradéktalanul betartva járt el. Az adóhatóság eljárása alatt is támaszkodhatunk munkatársaink és anyacégünk által biztosított stabil és magas minőségű szakmai háttérre, így ügyfeleink minőségi kiszolgálásához a feltételek változatlanul rendelkezésre állnak.”

A Mediabrands levele az Initiative ügyfeleinek
A Mediabrands levele az Initiative ügyfeleinek

Frissítés 22:19

Frissítettük az Initiative partnereire vonatkozó részt. Korában azt írtuk, hogy a zár alá vett médiavásárló ügynökség partnerei közé tartozik az AGB nevű, a médiapiacon elterjedt szoftverből származó adatok szerint a hírünk mostani változatában felsoroltak mellett az OTP Bank, a Storck, a Delivery Hero (Foodpanda), a Bonafarm, a Lapcom, a Kométa, a Mizo, és az Intersnack is, de a médiavásárló cég egyik illetékesétől a Media1 időközben azt a felvilágosítást kapta, hogy ez utóbbi márkák nem az Inititative cégen keresztül végzik a médiavásárlásaikat, tehát a szakmai körökben sztenderdként használatos szoftver tévesen azonosítja ezeket az Initiative partnereként.

**

Frissítés 2022.06.02 12:52

A Media1 úgy tudja, hogy a NAV nyomozói a Porsche Hungáriát és az RTL Magyarországot is megkeresték az ügyben, amit az érintett cégek el is ismertek a Media1 megkeresésére, de azt állítják, hogy ténylegesen házkutatásra a piacon terjedő információk ellenére esetükben nem került sor. Adatokat kellett szolgáltatnia a Porschének és az RTL-nek a NAV nyomozói számára, erről különálló cikkünkben olvashatnak részletesebben. A TV2-t egyelőre hiába kérdeztük, hogy őket érinti-e a nyomozás.

Amennyiben az ügyben további részletek derülnek ki, arról a Media1-en beszámolunk.

További híreket talál a Media1.hu portálon. Megtalál minket a Facebookon, és kérheti híreinket push üzenetben a Telegram programon keresztül is, hogy azonnal értesüljön a legfrissebb fejleményekről.

Borító: Az Initiative médiaügynökség honlapja
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások