Mint arról 2020 júniusában a Media1 már beszámolt, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) átfogó vizsgálatot indított, miután több jelzést is kapott, melyek szerint a televíziós műsorszolgáltatók a jelentősebb méretű műsorterjesztő vállalkozások számára kedvezőbb díjak mellett nyújtják szolgáltatásaikat, mint a kisebb műsorterjesztőknek, utóbbiakat hátrányos helyzetbe hozva a nagyobb, kábeles és műholdas szolgáltatókhoz képest.
Mint a GVH mai, csütörtöki, a Media1-hez is eljuttatott közleménye fogalmaz, a hatóság az elmúlt időszakban részletesen elemezte a lakosság elvárásait, a műsorterjesztők közötti verseny erősségét és költségeik alakulását, hogy olyan javaslatokat fogalmazhasson meg, amelyekkel a piaci verseny tovább élénkíthető a fogyasztók javára. Mint fogalmaztak, különös jelentőséget adott a vizsgálatnak a koronavírus-járvány, hiszen a szabadidős programlehetőségek beszűkülése fókuszba helyezte a televíziózást.
A versenyhatóság elsősorban arra volt kíváncsi, hogy mit várnak el a fogyasztók a televíziószolgáltatóktól, a vállalkozások pedig milyen üzleti modellben, milyen költségek és versenyfeltételek mellett tudják kielégíteni igényeiket.
A nagyobb szolgáltatók kedvezményesebben juthatnak csatornákhoz
Az elemzés alapján a magyar fogyasztók elsősorban az árak és a szolgáltatás minősége alapján választanak televíziós szolgáltatót, emellett fontos számukra a segítőkész, gyors ügyintézés és hibaelhárítás. Igényeiket legjobban a nagy méretű műsorterjesztők tudják kielégíteni, amelyekkel alapvetően elégedettek is.
A televízióadást a médiaszolgáltatók állítják össze, majd azt a műsorterjesztők műsordíj ellenében szerzik be tőlük, hogy eljuttassák a nézőkhöz.
A GVH árelemzése alapján kimutatható volt, hogy minél nagyobb előfizetői bázissal rendelkezik egy műsorterjesztő, annál kedvezményesebb feltételekkel juthat beszerzési oldalon a televíziós csatornákhoz.
Ez fogyasztói előnyöket is hordoz, hiszen az alacsonyabb beszerzési árak jellemzően megjelennek kedvezőbb előfizetési díjaikban is – állapította meg a GVH.
A GVH szerint a közös fellépés lenne a kulcs
Magyarországon a nagy méretű műsorterjesztők mellett több, kisebb fogyasztói kört kiszolgáló tévészolgáltató működik. Annak érdekében, hogy a kisebb szereplők is kedvezőbb díjakért szerezhessék be a nézőknek sugárzott televíziós csatornákat, célszerű lehet közös fellépésük (a versenyjogi szabályok betartásával).
Külföldi példák és a GVH elemzése is alátámasztja, hogy egy minél szélesebb körű közös beszerzési stratégia kialakításával a kis méretű műsorterjesztők is kedvezőbb feltételekkel és alacsonyabb árakon szerződhetnek a médiaszolgáltatókkal, emellett a fogyasztók számára is egységes minőséget biztosíthatnak.
A műsorterjesztők közötti verseny szempontjából fontos, hogy a fogyasztók kedvezőbb ajánlat esetén könnyedén tudjanak szolgáltatót váltani. A vizsgálat alapján azonban a hazai lakosság kifejezetten nehezen vált tévészolgáltatót. Ennek orvoslására a Versenyhivatal a folyamat további könnyítését javasolja annak érdekében, hogy az előfizetők ne tekintsenek erre idő- és energiaigényes lépésként, így könnyebben rászánják magukat.
A Gazdasági Versenyhivatal részletes szakmai javaslatait is tartalmazó jelentése, a piaci szereplőktől érkezett észrevételek összefoglalója, továbbá a közzétételt kérő vállalkozások érdemi észrevételeit tartalmazó dokumentumok elérhetők a Hivatal honlapján, ide kattintva.
Felháborodtak a kisebb kábelszolgáltatók
A Media1 úgy tudja, a kis és közepes hírközlési szolgáltatók körében felháborodottan fogadták a GVH jelentését, illetve azt, hogy valójában a hatóság nem tesz érdemben semmit. A témával a Media1 következő, jövő heti podcastjában részletesen is foglalkozunk, ahol kábelszolgáltatók is kifejtik majd, mit gondolnak a GVH megállapításairól.
További híreket talál a Media1-en!