fbpx
építőanyag online vásárlása, mérnöki tervezés notebookon

Robbanás előtt áll a hazai online építőanyag-kereskedelem a Reacty Digital piackutatása szerint

Nem viselte meg az ágazatot a pandémia, hanem inkább átrendeződéseket okozott, egyfelől a szervezeti struktúrában, másfelől a vásárlói-, és a termék-keresleti igényekben, emellett felhívta a figyelmet az online jelenlét fontosságára.

A Reacty Digital piackutató cég hazai szereplők bevonásával készült kutatásából kiderül: rövidtávon mindenki konjunktúrára számít a szektorban, amit csak politikai döntések befolyásolhatnak, azonban hosszabb távon kevésbé optimista várakozások jellemzik a kutatás alanyait.

A cég szakértői mélyinterjúk segítségével kérdezte az építőanyag piac képviselőit, a vizsgálat célja az online értékesítéssel kapcsolatos korábbi tapasztalatok, illetve a várható további kihívások feltárása volt.

A Reacty Digital összefoglalójában kiemeli: az építőanyag-kereskedelem piaca részben mesterségesen, a kormányzati intézkedések révén formálódik, ami kifejezetten kedvező jelenleg, a hosszútávú tervezést azonban bizonytalanná teszi, így a fókuszban a lehetőségek rövidtávú kiaknázása áll.

A teljes piac méretének becslése meglehetősen nehéz, a kutatás során rendkívül széles keretek között mozgott (500 – 1000 milliárd forint), melynek oka, hogy csak származtatott adatokkal lehet kalkulálni és az út-/ stadion-/ vasút-/ mélyépítést különbözőképpen számolták bele a résztvevők a becslésbe.

A főbb piaci szereplők a megkérdezettek szerint három csoportba sorolhatók:

  • nagyobb kereskedő hálózatok, cégek (pl. újHÁZ Centrum),
  • barkácsáruházak (pl. Praktiker),
  • valamint egyéb gyártó-, kereskedő társaságok (pl. Pannon Csoport).

Az online értékesítés részesedése országos átlagban 2-4 százalék között mozoghat, de akad olyan szereplő, akinél a 10 százalékot is eléri. Viszont a közeljövőben ennek dinamikus növekedése várható. A vállalkozások tipikusan az offline is elérhető termékeiket jelenítik meg az online felületeiken, de egyes kereskedők rendelkeznek csak online elérhető szortimenttel is, ami költségcsökkentő hatása miatt lehet előnyös.

építkezés, daru, ingatlan
Fotó: stock / Depositphotos.com

Jelentős kihívások

Az online építőanyag-kereskedelemmel kapcsolatban a kereskedőkben megjelenik egy pozitív, reményteli és egyben realista jövőkép – mely szerint az online tér megkerülhetetlen –, ugyanakkor elmondásuk szerint ennek érdekében jelentős kihívásokkal kell megküzdeni. A megkérdezettek szerint az elsődleges nehézséget a logisztika jelenti.

A termékhez közvetlenül kötődő akadályok (méret, törékenység stb.) mellett a speciális járművek szükségessége, valamint a változóan rentábilis szállítási távolság is megjelenik, a fogyasztókat pedig edukálni szükséges a piac sajátosságairól (például miért nehezebb/drágább ezen termékek kiszállítása). A termékek kategóriájából adódhat a vevők bizalmatlansága is, akik inkább személyesen tekintenék meg a vásárolni kívánt alapanyagokat.

A logisztikai kihívások miatt az online vásárlásnál kötelező elállási jog gyakorlása is nehezen megvalósítható, márpedig a speciális termékparaméterek (szín, textúra, anyag stb.) nehézkes online bemutatása ezt gyakran indokolttá teheti.

Ezen említett akadályok alól mentesülnek az olyan termékkategóriák (például az úgynevezett „dobozos termékek”), ahol a személyes tapasztalatnak nincs szerepe, technikai paraméterei jól átadhatóak és viszonylag könnyen szállíthatóak. Megemlítendő még, hogy az online térben az árképzés is nehézségekbe ütközik, elsősorban a szektorban elterjedt áralku jelensége, valamint az ár földrajzi függősége miatt – ezek az online árusítás transzparenciájával nehezen összeegyeztethetők.

Mindemellett kihívást jelent, hogy a webáruház üzemeltetése anyagi és humán erőforrást, időráfordítást is jelent, illetve olyan szakmai tudást igényel, amit a megkérdezettek egységesen inkább kiszervezéssel oldanának meg (pl. webshop fejlesztés, marketing).

Mindenki az online kereskedelem egyre nagyobb térnyerését várja

A fenti kihívások ellenére, vagy ezek mellett is, a kutatás minden résztvevője az online kereskedelem egyre nagyobb térnyerését várja – vagy legalábbis prognosztizálja –, csak az időtáv megítélésében mutatkoztak eltérések. Mindenki számít új hazai belépőkre, illetve a jelenleg elsősorban offline értékesítő cégek online csatornák irányába való elmozdulására.

Egyes interjúalanyok tapasztalata, hogy az online megjelenés forgalombővülést hozott, mert korábban nem megszólítható vevők is a látóterükbe kerültek, míg mások inkább az offline forgalom átterelődésére számítanak. Az online vásárlás fő ügyfelei jelenleg a B2C (lakosság számára történő értékesítés) szegmensből kerülnek ki, mivel a B2B (üzleti partnerek számára történő értékesítés) esetén még elengedhetetlen a személyes kapcsolatfelvétel a résztvevők megítélése szerint.

A pesszimistább szemléletű interjúalanyok inkább kivárásra játszanak, hagyják, hogy mások kitapossák az utat, megoldást találjanak a problémákra, míg az optimistábbak az azonnali piacra lépésben látják a lehetőséget. Egy biztos: az online értékesítés idehaza is megérkezett az építőanyag-kereskedelembe és a jövőben várhatóan dinamikusan bővülni fog ennek a termékszegmensnek is a forgalma az interneten – írja a Reacty Digital.

További híreket talál a Media1-en!

Kiemelt kép: Pexels
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások