A Karc FM szolgáltatójára 50 ezer forintos bírságot rótt ki e heti ülésén a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa, mert a Paláver című műsor egy novemberi adása előtt nem tett közzé korhatárról szóló tájékoztatást. A Médiatanács megállapította, hogy a műsorszámot a szolgáltatónak az elhangzott, durva szóhasználat miatt a 12-es kategóriába kellett volna sorolnia – áll az NMHH Kommunikációs Igazgatóság csütörtöki közleményében.
A testület a Budapest 95,3 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára beadott egyetlen ajánlat alaki vizsgálata után egyébként pályázati nyilvántartásba vette a Karc FM Média Kft.-t. Vagyis minden jel szerint úgy tűnik, hogy a Karc FM hamarosan átköltözhet a Klubrádió által régebben használt és az elmúlt években üresen hagyott frekvenciára, már csak az akaszthatja meg ezt, ha a Médiatanács netán tartalmi hibát talál az egyedüli pályázó, a kormányközeli médiaholdinghoz tartozó cég pályázatában. Ha a testület mindent rendben talál, a Karc FM 10 évig használhatja majd az új frekvenciát, amit a grémium további 7 évvel meghosszabbíthat.
Figyelmeztetés a Spiritnek
A tanács figyelmeztette a Spirit FM és az ATV Spirit szolgáltatóit, amiért a Keljfel Jancsi című műsoruk egy vizsgált decemberi adásában a műsort támogató mélygarázsról olyan reklámértékű információkat közöltek, melyek annak igénybevételére sarkallhatták a nézőket, ez azonban a Médiatanács szerint jogszabályellenes.
A tanács bírságot nem szabott ki az azóta távozó Fiala János vezette műsor kapcsán.
Nem volt jogsértő a szivárványcsaládos riport az RTL Híradóban, de a társadalmi célú kampányt még vizsgálják
Nem találta megalapozottnak a Médiatanács azt a friss panaszbeadványt, amely „A család az család” elnevezésű kampány eredményéről szóló, az RTL Híradóban sugárzott riportot kifogásolta. A Médiatanács szerint nem történt jogsértés a hírműsorban.
A Médiatanács ugyanakkor az NMHH Kommunikációs Igazgatóságán keresztül kiadott összefoglalóban hangsúlyozta, hogy szivárványcsaládokról szóló társadalmi célú reklámok kapcsán érkezett korábbi bejelentések alapján a testület által március 2-án indított eljárás még folyamatban van, tehát a mostani döntés azt nem érinti.
Szünetel a Budapest FM 98 pályázati eljárás
A grémium felfüggesztette a Budapest 98,0 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára irányuló pályázati eljárást, ugyanis a Vibe FM Rádió Kft. – amelynek pályázati nyilvántartásba vételét az alaki vizsgálat után a Médiatanács korábban megtagadta – közigazgatási per iránti keresetet nyújtott be.
A bíróság jogerős határozatáig szóló felfüggesztési kötelezettséget a médiatörvény írja elő.
Békéscsabán, Egerben, Móron és Sopronban rádiós pályázatok indulnak
Véglegesítette a grémium a Békéscsaba 91,8 MHz és az Eger 99,1 MHz helyi frekvenciák pályázati felhívásait közösségi jellegű használatra, valamint elfogadta a Mór 89,0 MHz és a Sopron 104,6 MHz-re vonatkozó tervezeteket.
A dokumentumok péntektől lesznek olvashatók a hatóság honlapján.
Kutatások a sajtópiacról, az új reklámszpotokról és a tévéműsorok hallási akadálymentesítéséről
A testület három tanulmányt is elfogadott e heti ülésén, amelyek közül kettő már az NMHH honlapján olvasható, a harmadik pedig a napokban lesz elérhető. Az 1994 és 2020 közötti nyomtatott sajtópiac alakulásáról, valamint 2020 második félévére vonatkozóan a lapok terjesztéséről és online megjelenéséről szóló összeállításból többek között kiderül, az átlagosan terjesztett példányszám félévente körülbelül 1500 lappal csökkent: míg 1994-ben százezer felett mozgott ez az érték, addig 2020-ra már csupán harmincezer körül volt.
Az ülésen jóváhagyták a televíziókban a legfrissebb – az elmúlt év második felében közzétett – új reklámszpotokról szóló kutatás eredményeit is, amelyben a hatóság hetvennyolc televízió műsorkínálatát vizsgálta. Az összes szpot 52,8 százaléka volt új hirdetés, utóbbiakból 3113-félét mutattak be, amelyeket több mint 3,9 millió alkalommal ismételtek. A hangsúlyozottan magyar terméket, szolgáltatást népszerűsítő reklámszpotok aránya az új hirdetéseken belül majdnem megkétszereződött: 3,5 százalékról 6,7 százalékra.
Végezetül a testület elfogadta az NMHH 2020 második félévét elemző legfrissebb jelentését is arról, hogy a hét országos közszolgálati és a két nagy kereskedelmi televízió hogyan és milyen arányban teszi befogadhatóvá műsorszámait a hallássérült nézők számára. A több mint 4600 vizsgált műsorórában a kínált műsorok közel 84 százalékát látták el segédlettel, mely az előírt – kötelezően akadálymentesítendő – műsoridő 99,9 százaléka. A közszolgálati televíziók esetében a feliratozott vagy jelnyelvi tolmáccsal fordított tartalmak 88,3 százalékban, míg a kereskedelmi televízióknál 70 százalékban jelentek meg. A mindkét segédlettel akadálymentesített, járvánnyal kapcsolatos műsorszámok a jelnyelvi tolmáccsal ellátott műsorszámok magasabb arányát eredményezték.
A Médiatanács ülésének jegyzőkönyvét csak hetekkel később teszik nyilvánossá. Az NMHH kommunikációs igazgatósága a Médiatanács egyes, sokszor jelentős döntéseit rendszeresen kihagyja heti összefoglalójából, ezért nem garantálható, hogy nem születtek további fontos döntések is.
További hírek találhatók a Media1-en!