index kiállás

Német lap: Kérdéses, hogy az Index továbbra is akadálytalanul be tud-e számolni a Fidesz botrányairól

Dull Szabolcs a Süddeutsche Zeitungnak arról beszélt, hogy most nyilvánvalóan egy egykori politikus van a fedélzeten.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A sajtószabadság kiűzése címmel írt elemző cikket a magyar sajtószabadság helyzetéről, illetve az Index körüli földomlásszerű változásokról a német Süddeutsche Zeitung. A cikk középpontjában a hamarosan elinduló sajtótermék áll, amelyet a laptól távozó munkatársak hívnak életre.

A lap felidézi Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nyaralási botrányát: míg a Facebookon egy olyan kép jelent meg, amely szerint a miniszter hevesen dolgozik a belorusz helyzet vonatkozásain, az Átlátszó képekkel alátámasztva mutatta be, hogy Szijjártó valójában Szíjj László milliárdos vállalkozó Lady MRD nevű jachtján pihent családjával. A miniszter egyelőre nem adott magyarázatot az útra, mindössze annyit közölt, hogy „joga van a magánélethez”.

A Süddeutsche Zeitung kiemeli: az ügy nagy port kavart Magyarországon, Szijjártó Péter korrupciógyanús ügyéről az Átlátszó oknyomozó anyagát bemutatva az Index is beszámolt.

„Azonban kérdéses, hogy az Index – aminek időszakosan napi egymillió olvasója volt – meddig tud akadálytalanul beszámolni a kormánypárt botrányairól és intrikáiról”

– írják, hozzátáve: az Index főszerkesztő-helyettese az a Balogh Ákos Gergely lett, aki korábban Orbán Viktor miniszterelnök honlapját működtette. Balogh korábban olyan jobboldali sajtótermékeknek dolgozott, mint a Fidelitas-lapként indult Ufi (Utolsó figyelmeztetés), majd az abból kinőtt Reakció, a kormányközeli Mandinernek pedig alapító-főszerkesztője volt.

Az Indexnél jelenleg a régi munkatársak dolgoznak, azonban szeptembertől egy teljesen új csapattal indulnak, teszi hozzá a cikk. Kiemelik: a távozó indexes újságírókkal szemben Dull Szabolcs főszerkesztőt felmentették a munkavégzés alól, arra hivatkozva, hogy üzleti titkokat adott át a konkurenciának.

Dull a lapnak kritikusan megjegyezte: a korábbi vezetésnek mindig is voltak problémái az Indexbe beavatkozni akaró politikusokkal,

„most pedig láthatóan az egykori politikus Balogh van a fedélzeten.”

Dull szerint Balogh most „kétség esetén” nyilvánvalóan beavatkozhat. Az Index egykori főszerkesztője arról is beszélt, hogy mindig megvédte magát a külső hatásoktól, mert nyomás alatt nem lehet jó újságot készíteni. Dull az összes magyar főszerkesztőt arra szólította fel, hogy álljanak ellen a politikai és az üzleti élet nyomásának, hiszen nyilvánvaló, hogy a kormányközeli vállalkozók megpróbálnak minél több médiumot megszerezni, ellenőrzésük alá vonni. 

A távozó indexesek többségének felmondási ideje a végéhez közeledik, de a Media1 értesülése szerint még augusztus végén is Messenger-üzenetekben próbáltak újságírókat, elsősorban hírszerkesztőket találni a lap új vezetői, mivel egyelőre nem sikerült a legfontosabb területet, a newsroomot teljesen feltölteni. Úgy tudjuk, az eddigi nagyjából 90-100 fősnél körülbelül a harmadával kisebbre, nagyjából 55-60 fősre tervezik a teljes létszámot.

Bodolai László, az Index.hu Zrt. igazgatósági elnöke pár hete egyébként tagadta a Media1 több forrásból ellenőrzött, július 25-én közölt információját, és azt állította, nem igaz, hogy elkezdték a munkatársak toborzását az Indexhez, hiszen szavai szerint olyan sok életrajz érkezett hozzá, hogy toborzásra nincs is szükség.

Szóljon hozzá!