Elkészült a Be Social közösségimédia-ügynökség legújabb felmérése, a Nagy Facebook Körkép 2020. A kutatás szerint továbbra sem untunk rá a kék oldal bejegyzéseire, sőt a koronavírus miatti karantén ideje alatt még többet is facebookoztunk mint korábban. Leginkább tájékozódásra, hírek olvasására használjuk a Facebookot, de minden negyedik emberrel még az is előfordul, hogy az illemhelyiségben is a posztokat böngész.
Joanelli Tamás,a kutatást készítő cég ügyvezetője elmondta:
„Az online felmérést első ízben csaknem két évvel ezelőtt, 2018 szeptemberében készítettük el. Ezúttal egyszerre tudtuk vizsgálni a két év alatt bekövetkezett változásokat, bevethettünk új szempontokat, és külön kérdéssorban megvilágíthattuk, hogyan befolyásolta a járványhelyzet a facebookozási szokásainkat.”
A járványhelyzet fokozta a Facebook-használatot
A megkérdezettek 91 százaléka napi szinten látogatja az oldalt, 73 százalék pedig egy nap több alkalommal is.
A 2018-as Nagy Facebook Körkép adataihoz képest a napi többszöri használók száma 3 százalékkal nőtt. A korosztályok nem egyenlő arányban vannak jelen a Facebookon, ugyanis míg az 55 év felettiek közel 99 százaléka használja legalább napi egyszer, addig a tinédzserek körében ez a szám csak 66 százalékra tehető.

A posztolás tekintetében jóval visszafogottabbak a felhasználók: a megkérdezettek kicsivel több mint a fele ritkábban mint hetente posztol, és majdnem minden ötödik azt állítja, hogy sosem posztol.
Az idősebb korosztály itt is aktívabb: az 55 év felettiek 30 százaléka naponta legalább egyszer megoszt valamilyen tartalmat.
A koronavírus miatt kialakult helyzet ideje alatt minden korosztályban nőtt az aktivitás: a felhasználók 42 százaléka legalább hetente egyszer posztolt.
A lelkes posztolók tábora, akik akár naponta többször is posztolnak a 2018-as 10 százalékról 15 százalékra bővült.
Mit csinálunk a Facebookon?
2020-ban elsősorban a felhasználók híreket olvasni lépnek a Facebookra – ezt a lehetőséget a válaszadók 58 százaléka választotta. A második legnépszerűbb válasz, hogy az eseményekről akarunk értesülni – ezt hasonló arányban jelölték meg. A dobogó harmadik fokára pedig 57 százalékkal az a válasz került, hogy ismerősöktől megtudhatunk mindenfélét.
A járványhelyzet ezeket az eredményeket valamelyest szintén megváltoztatta: a hírek szerepe felértékelődött (67 százalék), míg a harmadik legnépszerűbb választ, vagyis azt, hogy az ismerősöktől megtudjunk mindenfélét, már csak a megkérdezettek 49 százaléka tartotta fontosnak.
Ébredéstől alvás előttig
Annál a kérdésnél, hogy milyen helyzetben használjuk Mark Zuckerberg felületét, a legnagyobb aránnyal (56 százalék) az elalvás előtti facebookozás vezeti a rangsort. Ezt követi az az eshetőség, ha várakoznunk kell (46 százalék), majd a rögtön ébredés utáni hírfolyam-pörgetés (41 százalék).
A válaszadók 25 százaléka megjelölte azt is, hogy WC-n ülve facebookozik. 100-ból hatan azt is bevallották, hogy a veszélyek ellenére az utcán gyalogosan közlekedve is hajlamosak belefeledkezni a Facebookba. A Facebook funkciói közül a Messenger a legfontosabb a felhasználók számára – válaszolók 98 százaléka használja rendszeresen.

Mit használunk, ha épp nem facebookozunk?
Míg az idősebbek megelégszenek kevesebb platformmal, addig az egyre fiatalabb internethasználók figyelme egyre több csatorna között oszlik meg. A 36 év felettiek között a YouTube és az Instagram tud 50 százalék feletti eredményt produkálni: előbbi 61, utóbbi 59 százalék.
A tinik körében négy még ezeknél is szignifikánsabb platform van jelen a Facebookon kívül. A tinédzserek között a legnépszerűbb alkalmazás az Instagram (96 százalék), de szinte majdnem mindenki megfordul a YouTube-on is (91 százalék). Említésre méltó még a fiatalok körében a Snapchat (75 százalék) és a TikTok (69 százalék).
Figyelünk a biztonságunkra az online világban?
A felmérés kitöltőinek 37 százaléka mondta azt, hogy volt már példa rá, hogy olyan tartalmat osztott meg a Facebookon, amit később megbánt. Ez a válaszadók 12 százalékával már többször is előfordult.
A válaszolók majdnem fele, 43 százalék pedig már küldött olyan Messenger üzenetet, amit legszívesebben visszaszívott volna (korábban nem volt lehetőség az üzenetek valós törlésére).
A felmérésből kiderült az is, hogy a megkérdezettek 17 százaléka küldött már intim jellegű fényképet a Messengeren keresztül.

Annak ellenére, hogy ilyen tartalmak is felkerülnek a közösségi média profilunk eldugott zugaiba, nem különösebben védekezünk a kiberveszélyek ellen. Habár a résztvevők 93 százaléka hallott már olyan esetről, amikor valakinek visszaéltek az adataival a Facebookon, mégis a válaszolók közel 50 százaléka nem szokta rendszeresen változtatni a jelszavát.
A márkák Facebook-oldala az új ügyfélszolgálat
A márkák követése és a velük történő kommunikáció is egyre fontosabbá válik a felhasználók életében. A válaszadók 73 százaléka követ legalább egy márkát, míg 17 százalék tíznél is többet.
Az egy márkát sem követők tábora 35 százalékról egészen 26,68 százalékra csökkent. A felmérésben résztvevők 41 százaléka vásárolt már Facebook poszt hatására, ami 14 százalékos emelkedés 2018-hoz képest.
A többség kitart a kék oldal mellett
A felmérésben résztvevők 6 százaléka fontolgatja, hogy törli magát a Facebookról, míg 10 százalék gyakran gondolkodik a kérdésről, de egyelőre jobbnak látja a maradást.
Minden ötödik válaszadó szerint volt már rá példa, hogy felfüggesztette fiókját. Ezek az arányok azonban nagyot nőnének, ha a Facebook fizetőssé válna, ugyanis a megkérdezettek 68 százaléka nem fizetne semmit a Facebook használatáért – állapította meg a Nagy Facebook Körkép 2020 kutatás.
További hírek a Media1-en!