Facebook

Nem bírjuk megunni a Facebookot, még a mosdóban is azt nyomkodjuk

Többek között ezt állítja a Be Social most megjelent Nagy Facebook Körkép 2020 kutatása, amiből az is kiderül, hogyan változott meg az elmúlt években a Facebook-használat célja. A kutatás megnézte azt is, hogy hajlandók lennének-e fizetni a felhasználók a Facebook-használatért.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Elkészült a Be Social közösségimédia-ügynökség legújabb felmérése, a Nagy Facebook Körkép 2020. A kutatás szerint továbbra sem untunk rá a kék oldal bejegyzéseire, sőt a koronavírus miatti karantén ideje alatt még többet is facebookoztunk mint korábban. Leginkább tájékozódásra, hírek olvasására használjuk a Facebookot, de minden negyedik emberrel még az is előfordul, hogy az illemhelyiségben is a posztokat böngész.

Joanelli Tamás,a kutatást készítő cég ügyvezetője elmondta:

„Az online felmérést első ízben csaknem két évvel ezelőtt, 2018 szeptemberében készítettük el. Ezúttal egyszerre tudtuk vizsgálni a két év alatt bekövetkezett változásokat, bevethettünk új szempontokat, és külön kérdéssorban megvilágíthattuk, hogyan befolyásolta a járványhelyzet a facebookozási szokásainkat.”

A járványhelyzet fokozta a Facebook-használatot

A megkérdezettek 91 százaléka napi szinten látogatja az oldalt, 73 százalék pedig egy nap több alkalommal is.

A 2018-as Nagy Facebook Körkép adataihoz képest a napi többszöri használók száma 3 százalékkal nőtt. A korosztályok nem egyenlő arányban vannak jelen a Facebookon, ugyanis míg az 55 év felettiek közel 99 százaléka használja legalább napi egyszer, addig a tinédzserek körében ez a szám csak 66 százalékra tehető.

facebook
Fotó: Unsplash

A posztolás tekintetében jóval visszafogottabbak a felhasználók: a megkérdezettek kicsivel több mint a fele ritkábban mint hetente posztol, és majdnem minden ötödik azt állítja, hogy sosem posztol.

Az idősebb korosztály itt is aktívabb: az 55 év felettiek 30 százaléka naponta legalább egyszer megoszt valamilyen tartalmat.

A koronavírus miatt kialakult helyzet ideje alatt minden korosztályban nőtt az aktivitás: a felhasználók 42 százaléka legalább hetente egyszer posztolt.

A lelkes posztolók tábora, akik akár naponta többször is posztolnak a 2018-as 10 százalékról 15 százalékra bővült.

Mit csinálunk a Facebookon?

2020-ban elsősorban a felhasználók híreket olvasni lépnek a Facebookra – ezt a lehetőséget a válaszadók 58 százaléka választotta. A második legnépszerűbb válasz, hogy az eseményekről akarunk értesülni – ezt hasonló arányban jelölték meg. A dobogó harmadik fokára pedig 57 százalékkal az a válasz került, hogy ismerősöktől megtudhatunk mindenfélét.

A járványhelyzet ezeket az eredményeket valamelyest szintén megváltoztatta: a hírek szerepe felértékelődött (67 százalék), míg a harmadik legnépszerűbb választ, vagyis azt, hogy az ismerősöktől megtudjunk mindenfélét, már csak a megkérdezettek 49 százaléka tartotta fontosnak.

Ébredéstől alvás előttig

Annál a kérdésnél, hogy milyen helyzetben használjuk Mark Zuckerberg felületét, a legnagyobb aránnyal (56 százalék) az elalvás előtti facebookozás vezeti a rangsort. Ezt követi az az eshetőség, ha várakoznunk kell (46 százalék), majd a rögtön ébredés utáni hírfolyam-pörgetés (41 százalék).

A válaszadók 25 százaléka megjelölte azt is, hogy WC-n ülve facebookozik. 100-ból hatan azt is bevallották, hogy a veszélyek ellenére az utcán gyalogosan közlekedve is hajlamosak belefeledkezni a Facebookba. A Facebook funkciói közül a Messenger a legfontosabb a felhasználók számára – válaszolók 98 százaléka használja rendszeresen.

A 2018-as Nagy Facebook Körképhez képest megváltozott, hogy mit csinálunk leginkább az oldalon.
A 2018-as Nagy Facebook Körképhez képest megváltozott, hogy mit csinálunk leginkább az oldalon.

Mit használunk, ha épp nem facebookozunk?

Míg az idősebbek megelégszenek kevesebb platformmal, addig az egyre fiatalabb internethasználók figyelme egyre több csatorna között oszlik meg. A 36 év felettiek között a YouTube és az Instagram tud 50 százalék feletti eredményt produkálni: előbbi 61, utóbbi 59 százalék.

A tinik körében négy még ezeknél is szignifikánsabb platform van jelen a Facebookon kívül. A tinédzserek között a legnépszerűbb alkalmazás az Instagram (96 százalék), de szinte majdnem mindenki megfordul a YouTube-on is (91 százalék). Említésre méltó még a fiatalok körében a Snapchat (75 százalék) és a TikTok (69 százalék).

Figyelünk a biztonságunkra az online világban?

A felmérés kitöltőinek 37 százaléka mondta azt, hogy volt már példa rá, hogy olyan tartalmat osztott meg a Facebookon, amit később megbánt. Ez a válaszadók 12 százalékával már többször is előfordult.

A válaszolók majdnem fele, 43 százalék pedig már küldött olyan Messenger üzenetet, amit legszívesebben visszaszívott volna (korábban nem volt lehetőség az üzenetek valós törlésére).

A felmérésből kiderült az is, hogy a megkérdezettek 17 százaléka küldött már intim jellegű fényképet a Messengeren keresztül.

A megkérdezettek 17 százaléka küldött már erotikus fotót a Messengeren
A megkérdezettek 17 százaléka küldött már erotikus fotót a Messengeren

Annak ellenére, hogy ilyen tartalmak is felkerülnek a közösségi média profilunk eldugott zugaiba, nem különösebben védekezünk a kiberveszélyek ellen. Habár a résztvevők 93 százaléka hallott már olyan esetről, amikor valakinek visszaéltek az adataival a Facebookon, mégis a válaszolók közel 50 százaléka nem szokta rendszeresen változtatni a jelszavát.

A márkák Facebook-oldala az új ügyfélszolgálat

A márkák követése és a velük történő kommunikáció is egyre fontosabbá válik a felhasználók életében. A válaszadók 73 százaléka követ legalább egy márkát, míg 17 százalék tíznél is többet.

Az egy márkát sem követők tábora 35 százalékról egészen 26,68 százalékra csökkent. A felmérésben résztvevők 41 százaléka vásárolt már Facebook poszt hatására, ami 14 százalékos emelkedés 2018-hoz képest.

A többség kitart a kék oldal mellett

A felmérésben résztvevők 6 százaléka fontolgatja, hogy törli magát a Facebookról, míg 10 százalék gyakran gondolkodik a kérdésről, de egyelőre jobbnak látja a maradást.

Minden ötödik válaszadó szerint volt már rá példa, hogy felfüggesztette fiókját. Ezek az arányok azonban nagyot nőnének, ha a Facebook fizetőssé válna, ugyanis a megkérdezettek 68 százaléka nem fizetne semmit a Facebook használatáért – állapította meg a Nagy Facebook Körkép 2020 kutatás.

További hírek a Media1-en!

Borító: Glen Carrie, Unsplash
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!