fbpx
COVID-19 - Koronavírus, kórház, nővér

Az Index írta a legtöbb hírt a koronavírusról

A Clementine látványos ábráiból az is kiderül, hogy a március 15-i hosszú hétvége tájékán jelent meg a legtöbb koronavírus témájú cikk a magyar híroldalakon, azóta folyamatosan csökken a média érdeklődése a téma iránt. A legnépszerűbb kifejezés a fertőzött volt a vizsgált magyar híroldalakon.

Több mint 30 ezer cikket tett közzé a 24.hu, a 444.hu, az Index, az MTI, az Origo, a Portfolio és a QUBIT a tavasz során öt hónap alatt a koronavírus-helyzet alakulásáról – állapította meg a Clementine adatelemzése.

A legtöbb hír március hónapban jelent meg, ezen belül is a március 15-i hosszú hétvégét követő időszak volt a legintenzívebb, amikor szinte percenként jelentek meg az újabb és újabb cikkek.

A hang- és szöveganalitikai elemzéssel foglalkozó Clementine az online felületeken megjelent hírekből strukturált adatbázist készített, majd megvizsgálta a súlypontok változását az érintett témákat illetően: a külföldi beszámolóktól az Operatív Törzs intézkedésein keresztül az ellenszer kutatásáig.

Az említett médiumok cikkeit a szakértők az IBM SPSS Modeler és Python-szoftverek segítségével elemezték. A magyar nyelvű szövegekből álló strukturált adatbázis előállításához a saját fejlesztésű ClemTEXT szoftverüket is használták eszközként, hiszen a kutatáshoz a szövegek nyelvtani előkészítésére is szükség volt.

A vizsgált hírportálokon 2020. január 26. és június 29. között megjelent több mint 30 ezer hírből a legtöbbet az Index tette közzé: ők tették közzé az írások 27,3 százalékát.

A koronavírus téma megjelenése hírportálonként
A koronavírus téma megjelenése hírportálonként. Forrás: Clementine adatelemzés

Időszakos trendek

Az elemzésből kiderült, hogy a koronavírussal kapcsolatos hírek, információk kezdetben 3-4 nagyobb témakör köré csoportosultak, majd a járvány terjedésével egyre több aspektus került a média és ezen keresztül a közvélemény figyelmének középpontjába.

Január végén a kínai helyzet, februárban inkább a világgazdasági hatások és a vírus globális terjedése iránt volt a legnagyobb az érdeklődés, majd márciustól megjelentek a belföldi intézkedések és a hazai gazdaság is mint középponti témák.

Áprilist az Operatív Törzs, a járványügyi állapot, valamint a belföldi veszélyhelyzet uralta, májusban pedig leginkább az ellenszer kérdésköréről olvashattunk. Megállapítható, hogy a hírek tökéletesen követték egy-egy járványügyi helyzet tipikus életciklusait.

 

Mészáros Evelin, a Clementine elemzője, a projekt vezetője elmondta:

„Számomra meglepő volt, hogy február közepéig tulajdonképpen úgy tűnt, a vírus – legalábbis a hírek szerint – elkerül minket. Addig csak a külföldi helyzetről szóló tudósításokat, egészségügyi statisztikákat lehetett olvasni, a gazdasági hatás is csupán február közepén jelent meg a vizsgált oldalakon, hazánk helyzete pedig csak március elejétől került az újságírók középpontjába. Érdekes, hogy az ellenszer témaköre a szöveganalitikai elemzésben csupán májusban jelenik meg mint önálló topik”.

Terjedés

A sajtó a hazai helyzet mellett folyamatosan beszámolt más országok vírusstatisztikáiról is. A fertőzöttek számát az egyes országok említéseinek számával összehasonlítva kiderül, hogy a cikkekben folyamatosan a leginkább fertőzött külföldi országokról tudósítottak: február közepéig Kína uralta a médiát, majd az első lombardiai megbetegedésektől kezdve egyre többször emlegették Olaszországot, mígnem március elején át is vette a vezetést.

Az egyedi járványkezelési stratégiát alkalmazó Svédország és a példaként figyelt Ausztria említésszáma folyamatosan alulmaradt a legfertőzöttebb országokétól.

A „leg”-ek

A leggyakrabban használt kifejezés egyértelműen a „fertőzött” volt: 27.273 alkalommal írták le az újságírók.

Feldolgozott cikkek száma a szigorítások tekintetében
Feldolgozott cikkek száma a szigorítások tekintetében / Forrás: Clementine adatelemzés a koronavírus kapcsán

A University of Oxford az egyes kormányok válaszait egy úgynevezett Stringency Index (szigorúsági index) mérőszám segítségével hasonlítja össze, 0-tól 100-ig terjedő skálán. A Clementine a Magyarországra vonatkozó mutató változásait – azaz az egyes kormányzati intézkedéseket – vetette össze a hírek számával. A legaktívabb időszak mindkét tekintetben a március volt: az első korlátozások és az első elhunyt betegről szóló híradást követően szinte percről percre jelentek meg a lakosságot tájékoztató tartalmak. A március 15-i rendhagyó hosszú hétvégét követően keletkezett a vizsgált oldalakon a legtöbb cikk: megkezdődött a sok családot érintő digitális oktatás, bejelentették a határzárat – ezek a témák jobban megmozgatták a magyar sajtót mint a gazdasági intézkedések április 6-i bejelentése.

További hírek találhatók a Media1-en.

Borító: Glix
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások