fbpx
A Westend Drive-in autósmozija

Egyre többen nyitnak autósmozit a koronavírus miatt

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tájékoztatása szerint az autós mozik üzemeltetőinek nem csak engedélyt kell kérniük, de fizetniük is kell a filmek vetítésekor felhasznált rádiós frekvenciák használatáért. A fizetendő összeg mértéke azonban nem jelentős.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Magyarországon eddig jellemzően csak alkalmi vetítéseket tartottak a nyári szezon népesebb üdülőhelyein. A koronavírus miatti távolságtartás és az érintésmentesség miatt azonban itthon is megszaporodtak azok a helyszínek, amelyek nemcsak egy-egy hétvégére, hanem az egész nyári szezonra terveznek – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) csütörtökön, a hozzá beérkező engedélykérelmek alapján.

Az NMHH tájékoztatása szerint míg 2019-ben csak 1 budapesti és 13 vidéki rádióengedély-kérelem érkezett a hatósághoz, idén már 5 fővárosi és 12 vidéki engedélyt adtak ki, további kettő pedig már folyamatban van.

Ingyenes az engedélyeztetés, de fizetni kell a rádiós frekvencia használatért

Az NMHH hangsúlyozta: mivel a vetítéseken a filmek hangsávja az autórádiókon szólal meg, ezért minden autósmozinak szüksége van egy URH-FM frekvenciára, amelyen sugározhat, így minden autósmozis vetítést a rádiófrekvenciák kiosztásáért felelős NMHH-val kell engedélyeztetni.

Az engedélykérelmet bárki benyújthatja az NMHH honlapjáról letölthető kérelemminta alapján, majd a kitöltött űrlapot postán, faxon vagy az NMHH elektronikus adatkapuján regisztrálva várja a hatóság. (Személyes ügyintézésre nincs lehetőség.)

autórádió
Autórádión keresztül érkezik a filmek hangja, ezért kell az NMHH-engedély. Fotó: Unsplash

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság közölte, hogy maga az engedélyeztetés illetékmentes, de a működő autósmozik üzemeltetőinek frekvenciahasználati díjat kell fizetni. Ennek mértékét NMHH rendelet szabályozza, így az NMHH ennek alapján számítja ki a pontos díjat, figyelembe véve az adóantenna magasságát és a kisugárzott teljesítményt.

Nem jelentős a frekvenciadíj

Mivel az autósmozik kis területet lefedő, így többnyire 10 méternél alacsonyabb antennákkal, 1 watt körüli kisugárzott teljesítménnyel működnek, az összeg legtöbbször az ezer forintot sem haladja meg. (Nagyobb területet lefedő egyedi kérelmek esetén, mint például az augusztus 20-i körmenet vagy egy Forma 1-futam szervezésére szolgáló műsorszóró frekvenciáknál ugyanez a díj ennek körülbelül a tízszerese.) Azt is érdemes tudni, hogy a rádióengedélyezéskor magát a frekvenciát a hatóság jelöli ki.

A szakembereknek ugyanis az interferencia elkerülése érdekében a nemzetközi megállapodásokra és a jövőbeni fejlesztésekre elkülönített frekvenciák tisztán tartására is figyelniük kell. Az autósmozi előnye, hogy a kis hatótávolság miatt akár Budapesten belül, egymástól távolabbi kerületekben is zavarmentesen használható egyszerre ugyanaz a frekvencia.

Gyökeret verhet az autómozizás

Erre pedig az NMHH tájékoztatása szerint szükség is lehet, mert bár egyelőre a számok nem mutatnak látványos emelkedést, az eloszlás beszédes: az autósmozi már nemcsak a nyári strandolás esti levezetése lehet, hanem a fővárosi mindennapokba is beépülhet. Tovább árnyalja a képet, hogy az eddigi, elsősorban alkalmi vetítéseket kérelmező trendekkel ellentétben idén már hat mozi tervezi, hogy hónapokon át, minden hétvégén vetít majd. A korábban engedélyezett helyszínek közül is volt olyan, aki a heti két vetítést háromra növelte, és többen érdeklődtek az autósmozi-létesítés feltételeiről is.

Az NMHH lehet számítani tehát, hogy az itthon eddig különlegességnek számító műfaj gyökeret verhet, hiszen ez a sajátos, hibrid megoldás egy biztonságos, zárt térben működtethető közösségi élményt, kimozdulási lehetőséget teremt. Az ötvenes-hatvanas évek Amerikájában fénykorát élő szabadtéri, gépkocsiból nézett és autósrádión hallgatott filmekre szóló jegyeladások idén tavasszal világszerte új lendületet kaptak, bár ez az Egyesült Államok mellett azokban az országokban volt látványos, ahol már korábban meghonosodott a műfaj, például Németországban és Dél-Koreában.

További hírek és cikkek találhatók a Media1-en.

Szóljon hozzá!