A koronavírus-világjárvány kirobbanása miatt a cégeknek érdemes felhagyniuk a kommunikáció és marketing területén kialakított rutinjukkal és alkalmazkodniuk kell a kialakult helyzethez – tanácsolja Mezei Alexandra, a Growww Digital szakértője, a magyar tulajdonú digitális ügynökség közösségi médiáért márkakommunikációért felelős vezetője, aki szerint első lépésként érdemes meghatározni, hogy a vállalat mennyire vegyen részt a koronavírussal kapcsolatos kommunikációban.

A szakértő szerint jellemzően az segít meghozni a döntést, hogy az adott céget mennyiben érinti a válsághelyzet: amennyiben a működését alapvetően befolyásolja, mindenképpen központi téma kell, hogy legyen.
Vállalati állásfoglalás meghatározás
Jelenleg a turizmusban, vendéglátásban, rendezvényszervezésben érdekelt cégek elsődlegesen azok, akiknek mindenképpen közzé kell tenniük pontos információkat a működésükről a koronavírus idején.
Tekintve, hogy szinte percenként változik a helyzet és hoznak újabb kormányrendeleteket, érdemes akár naponta új bejegyzést írni a változásokról, például nyitvatartási idő megváltozásáról, a vendégek biztonságáért elkövetett erőfeszítésekről.
Segítségnyújtás és felelősségvállalás
Számos vállalat nyújt segítséget a felhasználóknak krízishelyzetben, a Growww Digital szakértője több céget is követendő példaként említett.
- a GreenGo ingyenes regisztrációt és csökkentett percdíjú autóbérlést ajánl;
- egyes légitársaságoknál kedvezményes vagy ingyenes az átfoglalási vagy lemondási költség került a szerződési feltételek közé;
- számos cég az otthoni munkavégzést népszerűsíti a járvány megelőzése érdekében;
- a gázpalack-árusítással foglalkozó Prímaenergia azért csökkentette a gázpalack árát 5 ezer forint alá, hogy a bankkártyás fizetéseknél ne kelljen beírni a PIN-kódot és ezáltal megérinteni a terminált.

Kerülni kell a tisztességtelen haszonszerző és az átverős ajánlatokat!
Emellett persze arra is figyelnie kell a vállalkozásoknak, hogy kerüljék a tisztességtelen haszonszerző ajánlatokat. Amellett, hogy törvénysértő, márkaépítés szempontjából kifejezetten rossz üzenetet közvetít és bizalomvesztéssel is jár, ha egy vállalat ebből a helyzetből próbál üzleti nyereséget termelni.
Egy vecsési autómosó cég koronavírus elleni autófertőtlenítést reklámozott, amiért azonban a cég ellen megtévesztés miatt fogyasztóvédelmi hatósági eljárás indult, hiszen az autófertőtlenítés nem volt összefüggésben a koronavírussal, csupán ezt a hívószót használták marketingcélokra.

Ebben a témában a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már adott ki közleményt, a Media1 is beszámolt a felhívásukról, hogy mire érdemes odafigyelni mind a fogyasztóknak, mind a hirdetőknek.
További hasznos tanácsok:
- Pontos információk feltüntetése az összes közösségimédia-felületen, ahol a vállalkozás jelen van.
- Tervezett bejegyzések, tartalmi naptár áttekintése többször, kritikus szemmel. Különösen akkor, ha legalább egy hét telt el a posztok időzítése óta. A gyorsan változó krízishelyzetben előfordulhat olyan, ami egy hete még semmilyen problémát nem jelentett volna, ma viszont sértő, bántó, negatív konnotációval rendelkezhet, például korona emoticon vagy a „vírus” szóval való szójáték.
- Messenger GYIK pontokat a koronavírussal kapcsolatos információkra módosítani: érdemes az oldalra érkezőknek megjelenő nyitvatartási idő, kiszállítás menete és ára, termékkészlet információk témákban gyors információhoz jutási lehetőséget biztosítani.
- Versenytársfigyelés: máskor is fontos, de válsághelyzetben kötelező figyelni, hogyan reagálnak a versenytársak. Akciók, promóciók, ajánlatok, intézkedések, piaci információk mind megjelenhetnek a versenytársaknál, és óriási hatással lehetnek az üzletmenetre, ezért feltétlenül szükséges naponta legalább egyszer végignézni az ő aktivitásaikat is.
- Kommentek és üzenetek fokozott figyelése, megválaszolása: az ügyfélszolgálat válaszadási ideje kulcsfontosságú válsághelyzetben.
- Social listening: fokozottan kell figyelni a felhasználók által írtakra. Legyen az panasz, kérdés vagy bármilyen vélemény a vállalkozással kapcsolatban, érdemes a nap végén rákeresni a cégnévre legalább Facebookon, így akkor is látható lesz a bejegyzés, ha nem taggelték a vállalkozást vagy ha egy felhasználó a saját idővonalára írt bejegyzésben említi azt.
Olvasóink figyelmébe ajánljuk, hogy a napokban a Magyar PR Szövetség is ajánlást tett közzé arról, mit érdemes tenniük a cégeknek a jelen helyzetben.
További hírekért, cikkekért érdemes szétnézni a Media1-en.