A nova24tv weblapja

Magyar kormányközeli médiavállalkozók cégei ellen nyomoznak Szlovéniában

Sajtóhírek szerint nagy összegeket pumpálhattak a Fidesz-közeli magyar cégek olyan szlovén cégekbe, amelyek azután továbbutalták a pénz egy részét Észak-Macedóniába, hogy ott pártmédiát támogassanak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A legsúlyosabb bűncselekményeket vizsgáló szlovén nemzeti nyomozó iroda, az NPU

nyomozást indított az MTVA volt üzleti és termékfejlesztési igazgatója, és a Schatz Péter által vezetett R-Post-R d.o.o. nevű cég ellen.

– erről a Necenzurirano szlovén tényfeltáró portál nyomán a 24.hu számolt be, hozzátéve, hogy a nyomozás célpontja emellett a Nova24TV is, amely az SDS-médiabirodalom zászlóshajója.

Schatz Péter nem csak mint volt MTVA-vezető ismert: az ő érdekeltségébe tartozott korábban a Ripost című bulvárnapilap, amely később a fideszes médiaholdinghoz, a KESMA-hoz került az elhíresült 2018 novemberi ajándékozási ügylet során, amikor is több száz médiatermék tulajdonosa döntött hasonló ajándékozás mellett.

Ömlik a pénz Orbán Viktor közeléből a szlovén médiába

A Media1 is beszámolt arról tavaly, hogy jelentős összeget pumpált Orbán Viktor miniszterelnök nem hivatalos tanácsadója, Habony Árpád és köre a szlovén sajtóba, azon belül is olyan médiatermékekbe, amelyek az SDS nevű szlovén párt befolyása alatt állnak. Orbán Viktor miniszterelnök jó viszonyban van az SDS párt vezetőjével, Janez Janša-val.

A 24.hu hétfőn írt arról, hogy a Necenzurirano újabb részleteket tárt fel a magyar pénzek tranzakcióival kapcsolatban. Többek között kiderült, hogy

  • 2018 augusztusa óta legalább 4 millió euró került át magyar cégektől Szlovéniába, azt megelőzően pedig 2,4 millió euró;
  • A 4 millió euróból 1,5 millió euró olyan szlovén médiacégeknél maradt mint a Nova24TV.si vagy a Nova Hiša, amelyek SDS-közeli cégek és a pártpropaganda részei;
  • A tranzakciók kulcsfigurái Schatz Péter és Adamik Ágnes, akik korábban együtt dolgoztak az MTVA-nál;
  • A szlovén lap szerint a pénz a Mészáros Lőrinchez is köthető építőipari cégtől, a Belfry Zrt.-től, a Habony Árpád nevével fémjelzett V4NA hírügynökségtől és a magyar Riposttól származik.

Egy jobboldali észak-macedón pártnak is jutott a pénzből

Korábban a Media1 is írt arról, hogy Adamik Ágnes 2018-ban Crecol Media néven alapított céget Szlovéniában 400 ezer eurós befektetéssel, majd ő és Schatz beszállt több olyan macedón sajtótermékbe, amelyek a Magyarországra szökött és itt menedékjogot szerző Nikola Gruevszki volt észak macedón miniszterelnök pártját, a VMRO-DPMNE-t támogatják.

A Necenzurirano a hétfői cikkében az Észak-Macedóniába áramló pénzekről is részletesen írt:

  • A  2,5 millió euró Szlovéniából továbbment Észak-Macedóniába, méghozzá Schatz Péter szlovén folyószámlájáról, és arra használták, hogy a jobboldali ellenzéki párt, a VMRO-DPMNE médiáját támogassák vele;
  • A fideszes pénzekkel megtámogatott észak-macedón ellenzéki média rendszeresen és élesen támadta az országa NATO-tagsága mellett érvelő Zoran Zaev miniszterelnököt;
  • Orbán Viktor magyar miniszterelnök többször is kiállt a VMRO-DPMNE mellett, amelynek elnöke, Nikola Gruevszki éppen Magyarországon talált menedékre;
  • A VMRO-DPMNE-t nem csak Orbán Viktor támogatja, hanem Vlagyimir Putyin is, ezért a Necenzurirano szerint az ügyletek mögött orosz támogatás és orosz pénzek is állhatnak; főleg, hogy újságírók már 2017-ben figyelmeztettek arra, hogy az orosz titkosszolgálat Nyugat-ellenes propagandát terjeszt Észak-Macedóniában.

További hírek, cikkek találhatók a Media1-en, ahol ma számoltunk be arról is, hogy másfél milliárd forint közpénz érkezett Magyarországról Szlovákiába egy helyi médiaalapítványhoz. Ez utóbbit azért furcsállotta a Magyar Hang, mert az alapítányhoz tartozó nyomtatott lap értékesített példányszáma iparági információk alapján meglehetősen csekély.

Szóljon hozzá!

Az Index és az Indamedia irodájának helyet adó Budasquare irodaház homlokzata

Bodolai László szerint Erdélyi Superman Zsolt magánakciója volt a videó, amivel leváltatná az Index főszerkesztőjét a NER-közeli Indamediának tanácsot adó egykori SZDSZ-es kampányguru

Erdélyi Superman Zsolt nyilvános videója szerint Dull Szabolcs helyett olyan főszerkesztőre lenne szükség az Index élén, aki „nem sz*rja össze magát egy kakukkos órától, és egy külsős tanácsadótól”. Bírálja az Indexet azért is, amiért hozzájárulást kér olvasóitól az Index a működésére. A Media1 felhívta Dull Szabolcsot, valamint Bodolai Lászlót, az Index.hu Zrt. elnökét, mit szólnak a legújabb fejleményekhez.