Koronavírus

Koronavírus a médiában: a magyarokat nem a betegség érdekli a legjobban

Kutatás készült arról, hogy a koronavírus témaköre hogyan terjed online.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Az elmúlt hónap meghatározó fejleménye a kínai Wuhan tartományból induló új vírus megjelenése volt. Ahogy napról napra újabb és újabb információk látnak napvilágot, úgy nő a netezők érdeklődése és pánikszerű online reakciója.

Bauer Zsófia (Ynsight) és Mezei Márk (Silberstein&Partners) közös social media kutatásában azt vizsgálta, hogy az első hírek óta hol, milyen intenzitással terjedt el a koronavírus témája a globális webtérben.

18 millió bejegyzés, 330 millió reakció

A közösségi médiára vonatkozó adataikat világszinten gyűjtötték: 190 országban vizsgálták meg a vírusról szóló online diskurzusokat. Az derült ki, hogy 2020 első hónapjában több mint 18 millió bejegyzés foglalkozott a koronavírussal, és ezek a bejegyzések további közel 330 millió reakciót váltottak ki.

Az alábbi, a kutatásukból származó ábrán látszik, hogy a világ majdnem minden pontján foglalkoznak a közösségi médiában a témával.

Koronavírus említésszámai világszerte.
Koronavírus említésszámai világszerte. Forrás: Silberstein&Partners

Ezek a számok azonban nem állnak meg: az említések volumene folyamatos emelkedést mutat, ahogyan az érkező reakciók is. Az újabb és újabb hírek további lendületet adnak a trendnek, így előreláthatóan tovább növekedik majd a virtuális térben folyó párbeszéd mennyisége az elkövetkező hetekben. A trendben jól látható, hogy

míg a január első felében megjelenő kínai megbetegedések kevésbé foglalkoztatták a felhasználókat, addig a közelmúlt fejleményei már lavinaszerű reakciót váltottak ki.

Koronavírus médiában való megjelenésének globális trendje.
Koronavírus médiában való megjelenésének globális trendje.

Magyarországon is egyre inkább téma

Hazánkban közel 19 ezer bejegyzés született a január végéig a közösségi médiában a koronavírus kapcsán. A magyar trend megfelel a globálisnak. A helyzet eszkalálódásával egyre többen és többen beszélnek a témáról, ugyanakkor a reakciók növekedése nem egyenletes.

A koronavírus miatt maszkot viselő személyek Macauban
A koronavírus miatt maszkot viselő személyek Macauban
Fotó: Macau Photo Agency, Unsplash

Kiugrás tapasztalható, január 24-én, amikor arról cikkeztek, hogy mindössze néhány nap alatt felépítenek Kínában egy új kórházat a vírusos betegek számára. Erre a bejelentésre rengeteg olyan komment érkezett, elsősorban Facebookon, amelyik a gyorsaságot hasonlítja össze a magyar egészségügyben történő fejlesztések lassúságával.

Koronavírus a magyar médiában való megjelenésének trendje.
Koronavírus a magyar médiában való megjelenésének trendje

Érdekes különbség, hogy míg globálisan a legnépszerűbb platform messze a Twitter, addig itthon gyakorlatilag elhanyagolható a platform súlya. Nálunk a hírportálok után elsősorban Facebook posztokban és kommentekben foglalkoznak a vírussal.

Koronavírus magyar megjelenései a különböző csatornákon
Koronavírus magyar megjelenései a különböző csatornákon

Sok az álhír

A tartalom szerint a hírek, közlemények, és orvosi tanácsok mellett nagy súllyal jelennek meg az álhírek és összeesküvés-elméletek. Emberkísérletnek, terrorizmusnak, vagy egyszerű hoaxnak állítják be a jelenséget a radikálisabb felhasználók. Globálisan a legtöbb felhasználóhoz eljutott cikket a VICE online magazin publikálta, amelyben a keresési trendek mellett azzal is foglalkoztak, hogy

sokan összekapcsolják a koronavírust (coronavirus) a népszerű Corona sörmárkával. (cikk népszerűsége: 156 ezer komment, 607 ezer Facebook like, 89 ezer FB megosztás)

A megállapítás egyfelől a szóviccek és szellemes mémek újabb hullámát indították el, de szintén intenzív diskurzus kezdődött a tájékozottságról, álhírekre és félinformációkra fogékony közönségről.

Így készült a kutatás

Az Ynsight Research és a Silberstein and Partners csapatának kutatása 2020. január 1. és január 31. közötti időszakban a koronavírussal kapcsolatos online diskurzusokat vizsgálta. A globális és magyar online térben megjelenő híreket, blogokat és kommenteket, valamint a közösségi médiában megjelent beszélgetéseket elemezték.

Tegnap számoltunk be egy másik érdekes nemzetközi kutatásról, mely arról szólt, hogy Magyarországon jelent meg a legtöbb negatív hír a migráció témaköréről.

Borító: pixabay

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!