Az elmúlt hónap meghatározó fejleménye a kínai Wuhan tartományból induló új vírus megjelenése volt. Ahogy napról napra újabb és újabb információk látnak napvilágot, úgy nő a netezők érdeklődése és pánikszerű online reakciója.
Bauer Zsófia (Ynsight) és Mezei Márk (Silberstein&Partners) közös social media kutatásában azt vizsgálta, hogy az első hírek óta hol, milyen intenzitással terjedt el a koronavírus témája a globális webtérben.
18 millió bejegyzés, 330 millió reakció
A közösségi médiára vonatkozó adataikat világszinten gyűjtötték: 190 országban vizsgálták meg a vírusról szóló online diskurzusokat. Az derült ki, hogy 2020 első hónapjában több mint 18 millió bejegyzés foglalkozott a koronavírussal, és ezek a bejegyzések további közel 330 millió reakciót váltottak ki.
Az alábbi, a kutatásukból származó ábrán látszik, hogy a világ majdnem minden pontján foglalkoznak a közösségi médiában a témával.

Ezek a számok azonban nem állnak meg: az említések volumene folyamatos emelkedést mutat, ahogyan az érkező reakciók is. Az újabb és újabb hírek további lendületet adnak a trendnek, így előreláthatóan tovább növekedik majd a virtuális térben folyó párbeszéd mennyisége az elkövetkező hetekben. A trendben jól látható, hogy
míg a január első felében megjelenő kínai megbetegedések kevésbé foglalkoztatták a felhasználókat, addig a közelmúlt fejleményei már lavinaszerű reakciót váltottak ki.

Magyarországon is egyre inkább téma
Hazánkban közel 19 ezer bejegyzés született a január végéig a közösségi médiában a koronavírus kapcsán. A magyar trend megfelel a globálisnak. A helyzet eszkalálódásával egyre többen és többen beszélnek a témáról, ugyanakkor a reakciók növekedése nem egyenletes.

Fotó: Macau Photo Agency, Unsplash
Kiugrás tapasztalható, január 24-én, amikor arról cikkeztek, hogy mindössze néhány nap alatt felépítenek Kínában egy új kórházat a vírusos betegek számára. Erre a bejelentésre rengeteg olyan komment érkezett, elsősorban Facebookon, amelyik a gyorsaságot hasonlítja össze a magyar egészségügyben történő fejlesztések lassúságával.

Érdekes különbség, hogy míg globálisan a legnépszerűbb platform messze a Twitter, addig itthon gyakorlatilag elhanyagolható a platform súlya. Nálunk a hírportálok után elsősorban Facebook posztokban és kommentekben foglalkoznak a vírussal.

Sok az álhír
A tartalom szerint a hírek, közlemények, és orvosi tanácsok mellett nagy súllyal jelennek meg az álhírek és összeesküvés-elméletek. Emberkísérletnek, terrorizmusnak, vagy egyszerű hoaxnak állítják be a jelenséget a radikálisabb felhasználók. Globálisan a legtöbb felhasználóhoz eljutott cikket a VICE online magazin publikálta, amelyben a keresési trendek mellett azzal is foglalkoztak, hogy
sokan összekapcsolják a koronavírust (coronavirus) a népszerű Corona sörmárkával. (cikk népszerűsége: 156 ezer komment, 607 ezer Facebook like, 89 ezer FB megosztás)
A megállapítás egyfelől a szóviccek és szellemes mémek újabb hullámát indították el, de szintén intenzív diskurzus kezdődött a tájékozottságról, álhírekre és félinformációkra fogékony közönségről.
Így készült a kutatás
Az Ynsight Research és a Silberstein and Partners csapatának kutatása 2020. január 1. és január 31. közötti időszakban a koronavírussal kapcsolatos online diskurzusokat vizsgálta. A globális és magyar online térben megjelenő híreket, blogokat és kommenteket, valamint a közösségi médiában megjelent beszélgetéseket elemezték.
Tegnap számoltunk be egy másik érdekes nemzetközi kutatásról, mely arról szólt, hogy Magyarországon jelent meg a legtöbb negatív hír a migráció témaköréről.