A Media1 által már bemutatott Magyar tinik a neten című kutatás elkészítése után a Be Social közösségimédia-ügynökség több mint 5 ezer fő megkérdezésével online felmérést készített a mobiltelefonok használatával kapcsolatban idén augusztusban és szeptember között.
A kérdőívben rákérdeztek arra, ki mennyire tartja saját magát mobilfüggőnek, és a válaszadók több mint egyharmada a saját bevallása szerint egy lépést sem tesz meg telefonja nélkül, 34,99 százalékát pedig nevezték már telefonfüggőnek.
Ha unatkozunk, máris nyúlunk a mobilunk után
Sokféle szituációban nyomkodjuk a telefonunkat, de leginkább, ha úgy érezzük, hogy unatkozunk: ilyenkor máris nyúlunk a mobilunk után. Ezt követi az utazás és a tévézés közbeni használat. Ha társaságban vagyunk, akkor is gyakran ellenőrizzük a telefonunkat. Minden 20. válaszadó még vezetés közben is mobilozik átlagosan, a férfiak esetében pedig ennél is nagyobb, 9 százalék az arány. Vagyis közel minden tizedik férfit érint a dolog.

Mire használjuk a telefonjainkat hívásokon túl?
A kitöltők 87 százalékának van mobilinternet hozzáférése, amit a legkedveltebb funkciókhoz használ is. A megkérdezettek között meglepő módon az okostelefonok egyik leginkább kipróbált funkciója, hogy megtudhatjuk, milyen lesz az időjárás. Ez áll az első helyen (88%) azok között a tevékenységek között, amelyet már kipróbáltak a felmérés kitöltői a mobiljukon. Szorosan követi ezt a második helyen az e-mailek írása, olvasása (87%), a harmadik helyen pedig a térkép vagy navigáció használata (81%). A lista végén a belépőjegy vásárlása (35%), a könyvolvasás (32%) és valamilyen tevékenység rendszerességének a követése (22%) szerepel.
Chat, közösségi média, netes keresés, időjárás figyelése és hírolvasás – erre használjuk leggyakrabban és legszívesebben a mobiltelefonunkat. Hogy az sms már kezd korszerűtlenné válni, azt az is igazolja, hogy a lista utolsó helyére került: csak minden 10. válaszoló ír vagy fogad sms-t napi szinten.
Mit nem szeretünk mobilon csinálni?
A válaszadók leginkább az egy érintéses fizetésre (42%) nem szeretik a telefonját használni, ezt második helyen a a banki ügyintézés követi (39%), ami elgondolkodtató lehet a bankok számára. A dobogó harmadik fokára pedig az olvasás került 36 százalékkal, mely a férfiak esetében egyébként az első helyen szerepel 39 százalékos eredménnyel. A magyarázata ennek nyilván az, hogy a mobiltelefonos olvasás a kis képernyőkön eléggé nehézkes.

Mire fizetünk elő?
Az előfizetős szolgáltatások még csak most kezdenek népszerűek lenni, a válaszadók 70 százaléka egyáltalán nem fizet elő ilyenekre, 30 százalék azonban már fizet valamilyen szolgáltatásért, amelyek közül a Spotify bizonyul a legnépszerűbbnek, megelőzve az HBO GO-t, a Netflixet és az Amazon Prime-ot.

Mire használnánk még a telefonunkat?
Ha lehetne, akkor a legtöbben gyors egészségügyi diagnózisra (39 százalék) használnák a mobiljukat, esetleg szabad parkolóhelyet keresnének vele (31 százalék), vagy egy okosotthon vezérlését (29 százalék) irányítanák. A 14-25 éves korosztály mindennapjait pedig az könnyítené meg leginkább, ha a buszbérletük mutathatnák fel a mobiljukon, náluk ugyanis ez került az első helyre 42 százalékkal.(A fiatalok kívánsága Budapesten már részben teljesült is, hiszen a felmérés adatfelvételi időszakát követően elkészült a BKV új applikációja, amelynek segítségével már tudunk bérletet és jegyet venni, igaz, egyelőre korlátozott módon, vagyis csak bizonyos jegytípusokat támogat a rendszer.)
Ezeken kívül az emberek egy része szeretne még ruhaszetteket összeállítani a telefonja segítségével, hőmérsékletet mérni és az okmányait is inkább a mobiljával helyettesítené. Van, aki elektromos töltőállomások keresésére is szeretné használni a telefonját, ez egyébként részben azért már elérhető lehetőség.

Mennyire védjük a mobiljainkon tárolt adatokat?
Jellemzően a férfiak és a fiatalok a tájékozottabbak és tudatosabbak – nagyobb arányban vannak köztük azok, akik ujjlenyomattal vagy arcfelismeréssel védik adataikat a telefonjukban. Az összes válaszolót figyelembe véve a legtöbben (51%) úgy gondolják, megfelelő védelemnek számít, ha telefonjukat mindig magukkal viszik és ügyelnek rá, csak ezt követi a valódi adatvédelemnek számító ujjlenyomat használata (48%) és a biztonsági kód megadása (36%).
A válaszolók 32 százaléka minden telefonban tárolt adata egykönnyen odaveszhet, mert semmit nem tesznek azért, hogy a felhalmozott adatokat kimentsék. 37 százaléknyian viszont rendszeresen végeznek mentést valamilyen felhő alapú szolgáltatás segítségével.
Mit fotózunk szívesen?
A netes kommunikáció alapkellékei a képek, videók, gif-ek. A felmérés ezért arra is kíváncsi volt, mit fotóznak leggyakrabban a válaszadók. A természet, tájak (71%), a család, gyerek (64%), és az épületek, városrészletek (44%) bizonyultak a leggyakoribb fotótémáknak. Minden 4. válaszadó vallotta azt, hogy rendszeresen készít magáról szelfit, vagyis önarcképet.
Népszerű ezenkívül az ételek fotózása is.

Hiába félünk a mobilhasználat káros hatásaitól
A felmérésben résztvevők több mint fele gondolja úgy, hogy lehet káros egészségügyi hatása a mobilozásnak, és csupán 11 százalék tartja ezt mendemondának. Érdekes, hogy épp a „mobilfüggőnek” mondottak aggódnak jobban a káros hatások miatt: 64 százalék gondolja úgy, hogy a mobilhasználat egészségügyi kockázatokkal jár.
Náluk már csak a 14-25 éves korosztály aggódik jobban: az ő csoportjukban 72 százalék azok aránya, akik valószínűsítenek valamilyen negatív hatást.
A Be Social kutatásának eredményei az alábbi PDF-ben lapozható formában részletesen áttekinthetők.
Borító: Be Social