Rubint Réka

Rubint Réka cége többmilliós GVH-bírságot kapott

Nem úgy influenszerkedett, ahogy a hatóság szerint szabályos.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hétfőn bejelentette, hogy megbírságolta Rubint Réka fitneszedző és influencer cégét, az Alakreform Kft.-t és a The Body Shop termékeket forgalmazó Avanzo-Trade Kft.-t, mert nem teljesítették maradéktalanul az online média-megjelenéseikkel kapcsolatban korábban vállalt kötelezettségeiket.

A GVH felidézte: 2016 végén eljárást indított három, kiemelkedő számú követővel rendelkező véleményvezér kommunikációs tevékenységének vizsgálatára. Mindhárom eljárás kötelezettségvállalással zárult, amelynek célja az volt, hogy az érintett piac szereplői – szankcionálás nélkül – iránymutatást kapjanak a közösségi médiában történő reklámozással kapcsolatos versenyhatósági elvárásokról.

Utóbbiak lényege, hogy egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően kell a fogyasztók tudomására hozni, ha egy posztot egy véleményvezér ellenszolgáltatásért (pénzért, próbatermékért, egyéb kedvezményért stb.) tesz közzé. Lényeges továbbá, hogy a reklám megjelölésének elmaradásáért felelősséggel tartozik mind a poszt közzétevője, mind az érintett termék értékesítője, így mindkét oldal érdekelt a jogszerű kommunikációban.

Teljesültek, de nem maradéktalanul Rubint Réka cégeinek vállalásai

A GVH most zárult utóvizsgálata megállapította, hogy nagyobb részt teljesültek Rubint Réka és a közreműködésével hirdető vállalkozások vállalásai. A vállalkozások az elvárás szerint módosították szerződéseiket, Rubint Réka pedig minden esetben alkalmazta a #reklam megjelölést közösségi oldalain. Az előírt tájékoztató posztokat az Alakreform Kft. még az előírtnál többször is közzétette a Facebookon, emellett kiemelte tartalmai fizetett jellegét az újonnan alkalmazott YouTube csatornán is.

A hivatal azonban hiányosságokat is észlelt. Az Alakreform Kft. nem helyezte el megfelelően a #reklam megjelölést a posztokon belül, emellett mulasztást követett el a tájékoztató poszt közzétételében is az Instagramon, és ezt csak utólag, a vizsgálat kései szakaszában pótolta. Így a GVH 3 millió Ft-os bírságot szabott ki a cégre.

Az Avanzo-Trade Kft. a megjelölt határidőig egyáltalán nem igazolta kötelezettségvállalása teljesítését a hatóságnak. Bár vállalása legfontosabb elemét, a szerződésmódosításokat végrehajtotta, de a GVH szerint a fent említett igazolás hiánya különösen nagy súlyú mulasztásnak tekintendő, hiszen alapjaiban áshatja alá a kötelezettségvállalás céljait. A vállalkozás emellett nem tett eleget azon vállalásának, hogy együttműködjön az Alakreform Kft.-vel a The Body Shop termékekkel kapcsolatos, helyreigazító jellegű tájékoztató poszt közzétételében. A versenyhatóság 2 millió forintra bírságolta a társaságot.

A vállalkozások módosított online megjelenésének módja nagyrészt iránymutató lehetett a piac különböző szegmenseiben, azonban a GVH álláspontja szerint a vállalások egyes elemei csak együttesen érhetik el a kívánt célt, a közérdek hatékony védelmét. Így a versenyhatóság nem fogadta el az összességében hiányos teljesítést.

A GVH #Megfeleles#Velemenyvezer útmutatója további orientációt nyújthat a piaci szereplőknek.

Borító: Rubint Réka / YouTube

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

HBO GO – az hbogo.hu nyitólapjának részlete 2019. szeptember 30-án

Drágul az HBO GO

Az áremelés következtében 26%-kal került majd többe az internetes videós tár használata, mint eddig.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!