mobiltelefon

Megszólalt a Telekom a balatoni és a velencei-tavi mobilnetes problémák kapcsán

A szolgáltató közölte: tavalyhoz képest az idei szezonban az üdülőterületeken 50 százalékkal nagyobb használatot tapasztalnak. Ezt arra a cikkünkre reagálva írták, melyben beeszámoltunk róla: hétvégente nem ritkán másodpercenként 0 megabit az elérhető sebesség egyes területeken.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Nemrég megírtuk: a nyári szezon beállta óta sokszor egész hétvégékre használhatatlanná válik a Telekom / T-Systems 4G mobilinternet-szolgáltatása a Velencei-tó és a Balaton környékén, ami miatt egyes területeken sokszor egy e-mail elküldése vagy letöltése, vagy az ismert hazai híroldalak betöltése is lehetetlenné vagy nehézkessé válik, a felhasználók gyakran csak hibaüzenetet kapnak, vagy a weboldalak szétesve jelennek meg. Mindennek oka, hogy a Telekom nem a nyári szezonra jellemző magasabb igénybevételhez szükséges kapacitást telepítette a turisztikailag felkapott tavakhoz. A szolgáltató az egyik reklamáció után írásba adta, hogy egyelőre képtelen megbirkózni a problémákkal, és nem tervez cellabővítést sem.

Ez azért is probléma, mert például a velencei-tavi Gárdonyban (mindössze 50 km-re Budapesttől) nem mindenhol érhető el még kábeles vezetékes széles sávú internet, vannak olyan utcák, ahol csak a lassú és rendkívül drága ADSL-szolgáltatás érhető el, a széles sávú internet kiépítését célzó állami Szupergyors Internet Program ugyanis a kormány ígéretével ellentétben nem jutott el mindenhová.

„Elkötelezettek vagyunk az ügyfelek magas színvonalú kiszolgálásában”

Erről szóló részletes írásunkra reagálva a Telekom közleményt juttatott el a Media1-hez. A cég ebben azt írja, hogy „a Magyar Telekom elkötelezett az ügyfelek magas színvonalú és maradéktalan kiszolgálásában, ezért országszerte folyamatosan fejleszti hálózatait. Műszaki területünk folyamatosan elemzi a rendelkezésre álló adatokat, és ezek alapján tervezzük hálózati fejlesztéseinket.”

Drasztikusan nő a mobiladat-igény

A Magyarország tavainál tapasztalható hálózati problémákra reagáló közleményben a Telekom azzal kezdi, mérései szerint az ügyfelek mobil adatkommunikációs igénye drasztikusan nő, a 2018-as szezon mért adataihoz képest az idei szezonbon az üdülőterületeken 50 százalékkal nagyobb használatot tapasztalnak.

„A megnövekedett igények kiszolgálása érdekében a 2019-es üdülési szezonra történő felkészülés keretében ezt a mértéket jelentősen felülteljesítve fejlesztettük az üdülőterületek ellátását. A nagy tavaink közvetlen környezetében több mint 60 százalékkal növeltük a mobilkommunikációs hálózatot kiszolgáló cellák számát, ehhez több mint 80 helyen telepítettünk újabb 4G mobilkommunikációs szolgáltatást biztosító berendezéseket, amivel jelentős adatforgalmi kapacitást teremtettünk az ügyfelek számára.”

Nem szándékosan alultervezett a hálózat

A vállalat szerint „nem helytálló, hogy a Magyar Telekom szándékosan alultervezi az üdülőterületi kapacitásait, épp ellenkezőleg: ezen területek minősége és kapacitásigénye kiemelt figyelmet kap, az országos kapacitásbővítéseket messze meghaladó mértékben bővítettük idén is az üdülőövezeti hálózatot. Tesszük ezt annak ellenére, hogy ezen extra kapacitásokra csak az év egy nagyon szűk – körülbelül 10 hetes – időszakában van szükség, az év többi részében elegendőek lennének az alap kapacitások.”

Szándékosságot egyébként mi sem említettünk: csupán azt írtuk, hogy a hálózat alultervezett a térségben manapság mutatkozó ügyféligényekhez képest, ezért a mobilnet-szolgáltatás sokszor teljesen használhatatlan, sőt időnként már hétköznap is, a szolgáltató pedig a reklamációra reagálva már írásban is elismerte, hogy másodpercenként akár 0 megabitre is lezuhan a letöltési sebesség, de mivel az általános szerződési feltételeiben minimális 0 megabit/sec sebességre vállal garanciát, így nem hajlandó visszatérítést sem adni az előfizetési díjból, valamint azt írták a technikus kollégákra hivatkozva, hogy nem lesz cellabővítés.

A szolgáltató a Media1-hez eljuttatott közleménye ezzel szemben azzal zárul, hogy „természetesen mi is látjuk, hogy lokálisan kiugró igények is előfordulnak (ilyen például Gárdony is), ezek további bővítési lehetőségeit vizsgáljuk.”

adótorony
Fotó: Thomas Millot, Unsplash.com

Nem írják, mikorra javulhat a helyzet, és mit tehetnek a pórul járt telekomosok

A Telekom közleménye arra nem tér ki, hogy a bővítési lehetőségek vizsgálata meddig tart majd, és van-e egyáltalán esély rá, hogy a szezonból még hátralévő néhány hétben legalább már elégséges színvonalú, legalább másodpercenként 1-2 megabit sebességet elérő mobilinternetes szolgáltatást tudjon biztosítani, vagy erre egészen őszig várni kell, amikor a térségben tartózkodók száma a tanítás kezdetével és a strandolás szempontjából kedvezőtlenebb időjárás tartóssá válásával lecsökken.

Különös az is, hogy az ügyfélszolgálat korábban ügyfélként történő érdeklődéskor még írásba adta, hogy a vállalat nem tervez cellabővítést, a sajtóban viszont már úgy nyilatkozik, hogy vizsgálják a bővítés lehetőségeit. Érthetetlen, miért kell a sajtó érdeklődése ahhoz, hogy a szolgáltató cselekedjen, vagy legalábbis ígéretet tegyen rá, hogy megvizsgálja a lehetőségeket, még ha határidőt, így konkrét vállalást nem is tesz a cég, melynek mobilhálózati lefedettségi térképe egyébként 4G-vel lefedettnek hirdeti Gárdony térségét.

Frissítés 08.01.

A témával foglalkozik cikkünk nyomán a napi.hu is. Az oldallal a Telekom azt közölte, hogy szerintük „a Media1 nagyítja fel a problémát”. A távközlési cég állítása szerint csak Gárdonyban vannak problémák. (Ez egyébként nem így van, személyesen is tapasztaltunk problémát a Balatonnál, de olvasóinktól is érkeznek panaszok, és az ügyfélszolgálat maga hozta fel, hogy a Balatonnál is gondok vannak.)

Arról is ír a napi.hu-nak adott válaszban a cég, hogy a Telekom 4G hálózata csaknem teljes országos lefedettséggel működik, a lakosságra vetített lefedettség meghaladja a 99 százalékot. (Azt nem állítottuk, hogy nincs lefedettség, sőt azt írtuk, hogy a terület 4G-vel lefedett, csak épp még egy e-mail letöltése is problémás.)

A Telekom hozzátette, a hálózata nemzetközi szinten is kiemelkedő minőségét független nemzetközi tanúsítványok is igazolják rendszeresen. (A tanúsítványok meglétét senki nem vonta kétsége, de tanúsítvány ide vagy oda, ettől még tény, hogy gondok vannak a hálózattal a tavaknál a nyári melegebb hétvégeken.)

A napi.hu cikke nyomán kérdést küldtünk a Telekomnak, hogy ha így van, ahogy azt a lapnak állítják, vagyis hogy csak Gárdonyra jellemző a probléma, akkor a T-Systems ügyfélszolgálatán miért mondták azt korábban az egyik reklamáció alkalmával rögzített vonalon, hogy a Balatonnál is sok panasz van, mivel az adótornyok nem elég sűrűn vannak elhelyezve a felhasználószámhoz képest.

Kérdést küldtünk azzal kapcsolatban is, hogy ha a Balatonnál képes a Telekom állítása szerint megfelelő színvonalú szolgáltatást nyújtani, akkor a jóval kisebb lakosságszámú és turisztikailag kevésbé felkapott Velencei-tónál ugyanerre miért nem képes. Érdeklődünk arról is, hogy miért nem fejleszti a Telekom vezetékes hálózatát, miért van csak ADSL a területen, illetve arra is rákérdeztünk, hogy a gárdonyi hálózat lehetőségeivel kapcsolatos vizsgálatok mikorra fognak lezárulni, idén nyáron számítani lehet-e a problémák orvoslására, vagy akinek szüksége van szélessávú internetre, az költözzön-e el.

Ha megérkezik a válasz, a témára még visszatérünk.

Borító: Rami Al-zayat, Unsplash.com

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!