Sugóparti Hjrek

Tulajdonost váltott a Sugóparti Hírek, Baja egyik legismertebb hírportálja, a főszerkesztő távozott majd visszatért

A régebben Fidesz-kritikát sem mellőző ismert bajai hírportál nemrég a trafikkoncessziós pályázatok nagy győztesének számító házaspár tagjánál, Rácz Péternél, illetve jelentősen veszteséges cégénél landolt, majd eltűntek a kényes politikai témák és az impresszum legfontosabb része, továbbá felmondott a főszerkesztő. Ő nem sokkal később azonban mégis visszatért. A Media1 utolérte.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Helyiek szerint meglehetősen nehéz manapság olyan hiteles hiteles médiumot találni Baján, amely felvállalja, amikor kell, hogy kritikai szóval illesse a Bács-Kiskun megyei város fideszes vezetését. Azonban a sugopart.hu internetes címen elérhető, a nevét a városon áthaladó Sugovica-folyóról kapó Sugóparti Hírek az utóbbi időkig ilyen volt. Ám olyan olvasói levelet kaptunk az elmúlt hetekben, melyben olvasónk aggódva azt írta, úgy érzi, teljesen eltűnt mostanra a friss politikai tartalom a Sugóparti Hírekről, sőt egy ideig az egész site frissítése is akadozott.

Olvasónk ekkor vette észre, hogy Sugóparti Hírek nem is olyan rég tulajdonost váltott és a főszerkesztő is távozott. A Sugopart.hu oldalt addig főszerkesztőként jegyző Antal Tibor (aki az újság mellett történelem szakos tanár) a Facebookon nyilvános búcsúüzenetet tett közzé május 27-én. Antal a máig fellelhető búcsúzásában azt írta:

„Minden jónak vége egyszer. Közel 5 év után ma délután békésen elváltak a Sugóparti Hírek, és az én útjaim. A portált innentől mások csinálják majd tovább. Ezzel kapcsolatban egyelőre nem kívánok információkat kiadni. Az e-mailekre és üzenetekre sem én fogok már válaszolni. Köszönöm mindenkinek, aki segítette munkámat beküldött hírekkel, fotókkal, információkkal, akik meghívtak rendezvényeikre, sajtótájékoztatóikra, illetve köszönet a különböző cirkuszoknak, városba érkező különféle alkalmi családi programoknak (…) Elnézést kérek azoktól, akiket esetleg sikerült valamivel megbántani, mert nyilván volt ilyen is, de a több, mint 19 ezer lájkoló, amit összegyűjtöttünk, és amivel a legnépszerűbb hírportálnak mondhattuk magunkat, azt hiszem azért azt jelenti, hogy jó úton jártunk. Hogy hogyan tovább, ezt még nem tudom. Az idei tanévtől (aminek azért már várom a végét) munkám van bőven, ami miatt érezhető is volt a portálon egy nagyobb visszaesés, illetve a családi fronton is helyt kell álljak, de azért nem hiszem, hogy ki tudok bújni a bőrömből. Egy új Facebook-oldalam biztos, hogy lesz, de hogy ez most Busóparti Hírek nevet fogja viselni vagy valami egészen mást, az még a jövő zenéje. (…)”

Antal Tibor ezután egy ideig a Facebookra szorult a hírekkel, egy Facebook-csoporton volt aktív.

A SugoParti Hírek impresszuma eközben meglehetősen hiányossá vált, nem csak a főszerkesztő és az alapítvány neve tűnt el belőle, de az sem szerepel benne, hogy ki (mely szervezet vagy cég) az oldal tulajdonosa, akihez például helyreigazítással lehetne fordulni. Az impresszumban még most is mindössze az oldal NMHH nyilvántartási száma szerepel, valamint néhány egyéb információ, például az újság neve. Eltűnt a kapcsolat menüpont tartalma is a honlapról.

Telekom-bolt, trafik, média

Az impresszum hiányára ellenére tudható, hogy a honlapot az eddigi üzemeltető Sugópart Alapítványtól a bajai Kiru-Fon Kft. vette meg. Legalábbis a búcsúzó főszerkesztő egy későbbi cikkben ezt a kft.-t emlegette új tulajdonosként.

Ez azért érdekes, mert a Kiru-Fon Kft. idén közzétett pénzügyi beszámolója szerint elég jelentős, 23 millió forint összegű veszteséggel működött 2018-ban, ráadásul a cég árbevétele jelentősen zsugorodott, méghozzá a 2017-es 169 millióról 131 millióra.

A Media1 az Opten céginformációs rendszerben lekérte azt is, kik az új tulajdonosok, így derült ki, hogy a kft.-t, amely Baján egy Telekom-boltot üzemeltet, Rácz Péter és Rácz Szilvia tulajdonolja.

Rácz Péter neve a 2013-as nagy trafikkoncessziós ügyek idején pályázati győztesek kapcsán szerepelt a médiában. Rácz felesége ugyanis több, egészen konkrétan 3 trafikkoncessziós jogot is elnyert a Fidesz által megálmodott eljárás során.

Zsigó Róberttel való kapcsolatukat emlegette a sajtó

Az Index 2013-as cikkének idevágó része szerint az akkori fideszes bajai polgármester, Zsigó Róbert több, trafikkoncessziós nyertes családi vállalkozást személyesen is ismert környékéről:

„Rácz Péter helyi vállalkozónak a Facebook szerint ismerőse Zsigó felesége, Rácz felesége pedig az a Ráczné Granyák Ildikó, aki három koncessziót is nyert a városban (Rácz emellett a Facebookon követője Zsigónak)”.

Ráczék nevét ezenkívül mint a helyi Magyar Telekom / T-Mobile üzlet tulajdonosaként is ismerik a bajaik közül többen.

Elbúcsúzott, majd visszatért a főszerkesztő

A tulajdonosváltással kapcsolatos további érdekesség, hogy a május 27-én még nyilvánosan búcsúzó főszerkesztő, Antal Tibor egyszer csak újra publikálni kezdett a Sugoparti Hírek oldalon, és 13 nappal ezelőtt, 7 nappal az elbúcsúzása után főszerkesztőjeként élesített egy írást, melynek címe: „Nincs vége!”

Ebben a visszafoglalkoztatott főszerkesztő azt írja:

„Mint bizonyára sokan értesültek róla, a Sugóparti Híreknél az előző héten tulajdonosváltás történt. Az addigi üzemeltető Sugópart alapítványtól a bajai Kiru – Fon Kft vette át a stafétabotot. Ezzel egy időben a honlapon leállt az új hírek gyártása, csupán a facebook oldal működött a folyamatosság biztosítása érdekében. A tulajdonosváltással kapcsolatban én is úgy gondoltam, hogy egyben szemléletváltással is fog járni a portálnál, amiben nem kívántam közreműködni, és ezért úgy éreztem eljött az a pillanat, hogy felállok, és emelt fővel hagyom el azt a több mint 19 ezres közösséget, amiért az elmúlt közel 5 évben nagyon sokat dolgoztam. Ezúton is köszönöm családom türelmét. Azonban azóta megkeresett az új tulajdonos, aki felvázolta, hogy velem képzeli el a Sugóparti Hírek jövőjét, változatlan szerkesztési elvekkel, struktúrával. A független szerkesztés kritériuma számomra alapfeltétel volt, és nagyon örülök, ebben ugyanúgy gondolkodunk. Emellett technikai fejlesztésekről is beszéltünk, amire korábban anyagi lehetőségek híján sajnos nem kerülhetett sor. Például, hogy hamarosan végre mobilbarát lesz az oldal, amit már sok olvasónk hiányolt teljesen jogosan. Rövid gondolkodási idő után elfogadtam az ajánlatot, így egy rövid szünet után mától továbbra is jómagam szerkesztem a Sugóparti Hírek oldalt. Szóval holnaptól nagyüzem, várjuk régi és új olvasóinkat, a beküldött fotókat, információkat, akár cikkeket, és próbáljunk csinálni közösen egy olyan színvonalas portált, amilyenre eddig még nem volt példa Baján” – zárult a főszerkesztő 13 nappal ezelőtti cikke az oldalon.

Ennek ellenére az elmúlt 13 napban sem tértek vissza a politikai színezetű témák az oldalra. Olvashattunk a Pintér Sándor belügyminiszter által kitüntetett bajai hősökről, a tanév végéről, balesetekről, focibajnokságról, gyilkosságról, szúnyogirtásról, de még a szellentés szagát semlegesítő alsóneműről is a bulvár rovatban, de a városvezetés bármely ügyét kritikával illető friss írásokra mi sem bukkantunk.

A Media1 a fejleményeket látva telefonon hívta fel Antal Tibort.

A főszerkesztő magyarázata

A főszerkesztő – aki egyébként egyedül szerkeszti a portált – elismerte, hogy nincsenek most politikai témájú írások, de szerinte e mögött, más okok állnak, mint amit esetleg az olvasók feltételezhetnek.

Először is az európai parlamenti választások óta más vidéki városokhoz hasonlóan Baján sem történt semmilyen politikai esemény. Egyetlen párt sem tartott sajtótájékoztatót, és országos politikusok sem érkeztek a városba lakossági fórumra, amiről ildomos lett volna beszámolni. Emellett a bajai képviselő-testület sem ülésezett azóta, ahol lehet még meríteni a politikai témák közül. Antal Tibor azonban megígérte, hogy a továbbiakban megpróbál tudósítani a havonkénti ülésekről, már ha munkája mellett lesz erre ideje, ugyanis nem főállásban szerkeszti a portált, és emiatt az idei tanévben erre nem is volt lehetősége.

Ha ezt a problémát sikerül megoldani, akkor a korábban megszokottak szerint (négy évig rendszeresen volt tudósítás az üléseken történtekről) kiegyensúlyozottan, mert elmondása szerint az oldal célja ezután is a kiegyensúlyozott tájékoztatás lesz.

Rákérdeztünk arra is, hogy az új tulajdonos miért nem szerepel az impresszumban. Ezen a dolgon Antal Tibor is meglepődött, de azt mondta, utána fog kérdezni a dolognak, és ha választ kap rá, továbbítja felénk.

Kérdeztük azt is, hogy miért döntött úgy az alapítvány, amelynek ő is egyik tagja, hogy átadja az oldalt Ráczék kft.-jének, de azt mondta, erről nem szeretne nyilatkozni.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Kiemelt kép: Ján Kuciak szlovák oknyomozó újságíró és menyasszonya, Martina Kušnírona meggyilkolása után még hónapokkal is gyertyákkal emlékeznek Pozsonyban. Fotó: Szalay Dániel, Media1 (a mobiltelefonos felvétel 2018.12.30-án készült)

Kuciak-gyilkosság: Tovább duzzad a botrány

A szlovák hatóságok nagy erőkkel nyomoznak azon rendőrségi és igazságügyi alkalmazottak ellen, akik információkkal segítették Marián Kočner nagyvállalkozót, akit azzal vádolnak, ő adott megbízást Ján Kuciak oknyomozó újságíró megölésére. Ám a besúgók segítségével eddig rendre kisiklott a nyomozók keze közül.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!