Helyben hagyta a Kúria a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) korábbi, a UPC-t elmarasztaló határozatát, amely kimondta: a UPC Magyarország jogszerűtlen összegeket követelt 2017-ben az előfizetőitől a határozott idejű szerződések felmondásakor. Erről az NMHH adott felvilágosítást hétfőn, felidézve, hogy az NMHH a UPC eljárása miatt korábban 20 millió forint összegű bírságot is kiszabott a szolgáltatóra, de a cég ezt nem fogadta el, így került az ügy a bíróságra.
Az ügy előzménye, hogy a hatóság még 2017-ben azt állapította meg, hogy a UPC Magyarország bizonyos esetekben garanciális szabályokat sértett azzal, hogy a határozott idejű szerződés felmondásakor nem csupán az igénybe vett kedvezményeket követelte vissza előfizetőitől, hanem azok egy részét is, amelyeket korábbi – már lejárt – szerződéseik alatt kaptak. Vagyis a szolgáltató a „kötbéröröklésnek” is nevezhető konstrukció révén az adott szerződést megelőző, de már megszűnt korábbi szerződésben adott kedvezmények egy részét is kiszámlázta előfizetőinek, akiknek így jóval magasabb kötbért kellett fizetniük.
Az NMHH közölte: azzal is jogsértést követett el a szolgáltató, hogy a jogszabályokban rögzítettnél magasabb összegben számította a kedvezményeket azokban az esetekben, amikor egy előfizető egyszerre több szolgáltatást vett igénybe. Ugyanis ilyenkor a UPC nem az akciós határozatlan idejű szolgáltatás árából, hanem a szolgáltatás listaárából számította a kedvezmény mértékét. A szolgáltató jogszerűtlen gyakorlatát az Általános Szerződési Feltételeiben (ÁSZF) is rögzítette.
A hírközlési hatóság a jogsértések miatt a 20 millió forint összegű bírság mellett korábban arra kötelezte a UPC-t, hogy módosítsa az ÁSZF-ének jogsértő részeit, és arra is, hogy a jövőben kizárólag a megszűnt szerződésből eredő, annak határozott idejéből adódó kedvezmények megtérítését követelje előfizetőitől.
A UPC a szabálytalan gyakorlatával sok százezer előfizetőt veszélyeztetett, a konkrét érdeksérelmet szenvedett előfizetők száma pedig több száz főre tehető. A jogsértés a hírközlési szolgáltatások piacára is számottevő hatást gyakorolt, hiszen a szolgáltató jogszerűtlen piaci eszközökkel kötött magához előfizetőket – hangsúlyozta az NMHH.
Mi történik egy határozott idejű szerződés felmondásakor?
Határozott idejű szerződés felmondásakor – mivel az elkötelezettség fejében a szolgáltatók többnyire kedvezményeket nyújtanak előfizetőiknek – a szolgáltatók az igénybe vett kedvezményeket visszakövetelhetik az előfizetőiktől, de az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok rögzítik ennek mértékét és alkalmazási feltételeit. E jogkövetkezmény akkor is alkalmazható, ha a szerződést az előfizető szerződésszegése miatt a szolgáltató felmondja. Ha viszont az előfizető határozatlan idejű szerződést kötött, azt bármikor, további jogkövetkezmények nélkül felmondhatja – közölte az NMHH.