álhírek

Álhír-veszélyre figyelmeztet a médiahatóság

A médiaműveltség hetére időzítve oktatóanyagot készített és szponzorált cikkeket rendelt portáloktól az NMHH.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Fiataloknak szóló infografikákat, és ezekhez is kapcsolódó, iskolai használatra alkalmas óraterveket állított össze az álhírekről, és felnőtt olvasókra számító, támogatott online cikkeket ajánl a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a március 18. és 22. között, az Európai Bizottság friss kezdeményezésére zajló médiaműveltség európai hetére időzítve.

A médiaműveltség európai hetén az uniós tagállamok az álhírek felismerését is segítő médiaértés jelentőségére hívják fel a figyelmet, amelyeknek köszönhetően józan kritikával, jól informáltan, megalapozott döntések hozhatók. A félretájékoztatással szembeni harcban – bár fontos szerepet játszanak a technológiai, szabályozási lépések –, a médiaműveltség fejlesztése továbbra is kulcskérdés marad – hangsúlyozza az NMHH közleménye.

A hatóság bejelentette, hogy a témában elérhető edukációs lehetőségek bővítésére az NMHH médiaértékes központja, a Bűvösvölgy oktatói az Urbanlegends.hu tényellenőrző oldallal együttműködve fiataloknak szóló segédanyagokat készítettek a téma áttekintéséhez, mélyebb megismeréséhez, otthoni vagy iskolai feldolgozásához.

A buvosvolgy.hu/alhirek oldalon három életkori szakasz – 10-13 évesek, 14-16 évesek és 17-18 évesek – igényeihez igazított óraterveket lehet elérni, valamint öt infografikát, amelyek különböző szempontok szerint tekintik át az álhírek típusait, motivációit: például mi az álhír, miként működik, hogyan ellenőrizhető, mitől számít megbízhatónak a közzétevő.

Az oldal tartalmai szabadon felhasználhatók, megoszthatók, amelyeket az NMHH Facebook-kampányban népszerűsít és pedagógusokhoz is eljuttat.

Az NMHH támogatott cikkeket rendelt híroldalaktól

Az NMHH emellett – a felnőtt hírfogyasztók megszólításához – támogatott cikkek írására kért fel több olyan online híroldalt, amelyek a hatóság szerint szakmai, tematikus irányuk miatt pontosan látják bizonyos típusú álhírek terjedésének logikáját. A cikkek híres álhíreseteket dolgoznak fel, amelyekben megtévesztő, alaptalan információk okoztak kárt a gazdaságban, a gyógyításban vagy mindennapos élethelyzetekben.

A cikkek a héten jelennek majd meg és az NMHH azt várja, hogy ettől több tízezer olvasó lesz okosabb álhír témában.

A kampány átfogó célja, hogy a keretében készült anyagok segítségével gyerekek és felnőttek egyaránt jobban rálássanak saját sebezhetőségükre, valamint ösztönzést kapjanak a tudatosabb tájékozódáshoz és hírmegosztáshoz.

A közelgő választások miatt is szükséges az álhírek felismerése

Az NMHH közleménye hangsúlyozza azt is, hogy a médiaértés képessége előfeltétele minden eleven, modern demokráciának, és fontos téma a közelgő európai parlamenti választások kapcsán is.

A digitális környezet nagy szereplői és a jogi szabályozás sokat tehetnek a káros hatások enyhítésére, de a hírfogyasztók nélkül, önmagukban nem oldhatják meg az álhírek problémáit.

Megemlítették, hogy a médiaműveltség európai hetét az Európai Bizottság azért szervezte meg idén elsőként, hogy az egész közösségben felhívja a figyelmet a médiaműveltség, médiaértés fontosságára.

A médiahatóság megemlítette, hogy a bizottság tavaly egy önszabályozó magatartási kódexet is életre hívott – a demokratikus politikai folyamatokat, illetve az EU polgárainak testi és lelki egészségét, környezetét és biztonságát, gazdasági boldogulását veszélyeztető – félretájékoztató kampányokkal szembeni küzdelem megerősítésére.

A kódexet aláíró közösségi médiás platformok (Facebook, Google, Twitter) és a hirdetőket képviselő szövetségek működését a bizottság szigorúan figyeli, és ha az önszabályozás eredménytelennek bizonyulna, szabályozási lépéseket helyezett kilátásba.

A médiahatóságnak nincs hatásköre a netes álhírek ügyében

Az NMHH egyébként a közleménye végén hangsúlyozza, hogy az NMHH-nak nincs hatásköre a megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására. Ugyanakkor a hatóságnak fontos célja, hogy minden egyéb, nem jogi eszközzel előmozdítsa a tudatos fogyasztói magatartást, hogy hasznos információkkal és eszközökkel támogassa a tudatosan gondolkodó és ügyeikben gondosan, tájékozottan eljáró állampolgárokat.

Kiemelt kép: részlet az NMHH Bűvösvölgy oldalának álhírekkel foglalkozó aloldaláról

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Fővárosi Törvényszék

A Karas Monika vezette médiahatóság nem szeretné, ha Béla az utcáról belenézhetne a rádiós pályázatokba

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság jogi képviselője a Media1 főszerkesztője által indított közérdekű adatigénylési perben a Fővárosi Törvényszéken azt kezdte el ecsetelgetni, hogy rossz az információszabadságról szóló törvény, ha az előírja, hogy bárki belenézhet a közérdekű adatokat képező dokumentumokba. A jogász szerint a bárki szót nem kellene úgy értelmezni, hogy mindenki.

disney+ logó

A Disney+ nagyot robbantana, de az öröm mégsem maradéktalan

Az idei év az eddigi egyik legizgalmasabb a streaming-piacon: a Netflixnek idén először nagyobb mértékben visszaesett az előfizetésinek száma, miközben több új szereplő is megjelent, az Apple TV és a Disney+. Utóbbi elképesztő tempóban bővült az első napokban, de a start mégsem lett teljesen felhőtlen.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!