A Rádió 1 reggeli műsorában Sebestyén Balázs és Rákóczi Feri műsorvezetők. Forrás: Facebook Live

Serdülőkorúak fejlődését veszélyeztette a Balázsék

Szexuális utalások miatt megbírságolták a Rádió 1 műsorát. Az Echo TV körül is vizsgálódott a Médiatanács, de a médiaszolgáltató ellen nem indul eljárás a Nagy Blanka elleni gyűlöletkeltő adás miatt.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

350 ezer forint bírságot kapott a Rádió 1 a Médiatanács e heti, keddi ülésén, amiért a Balázsék című műsor tavaly szeptember 11-i adásában problémás, szexualitásra utaló kijelentések hangzottak el. Az eljárást a Médiatanács állampolgári bejelentés nyomán indította meg a Rádió 1 médiaszolgáltatója ellen. A Radio Plus Kft. a műsorszámot a 12 éven aluliaknak nem ajánlott kategóriába sorolva sugározta a Budapest 96,4 MH-en.

A Médiatanács egyetértett a beadvánnyal, és megállapította, hogy a halmozott utalások miatt, 16-os korhatári besorolással és csak este 21 óra után lehetett volna közzétenni a műsorszámot a reggeli órák helyett.

A Médiatanács közleménye kiemelte:

„A jogsértés azért is különösen súlyos, mert a széles körben elérhető műsorszámok befolyásoló hatása kifejezetten jelentős, és a média által felkínált modelleket a serdülők kritika nélkül hajlamosak befogadni, a besoroláskor pedig az érintett korosztály legfiatalabb tagjaira, tehát ez esetben a 12 évesekre is figyelemmel kell lenni. Mindezek alapján a védendő korosztály 12-14 éves tagjai feltehetően nem tudták megfelelően értelmezni a hallottakat.”

A rádióműsorok korhatári besorolását maguk a rádiók végzik a médiatörvény által meghatározott paraméterek alapján, ezeket azonban utólag ellenőrizheti a Médiatanács hivatalból, illetve állampolgári bejelentés alapján is – emlékeztet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.

FRISSÍTÉS (14:26): A témával foglalkozunk egy külön cikkben is, mivel a 350 ezer forint bírságon felül a Rádió 1-nek ennél súlyosabb következményekkel is számolnia kell a történtek miatt. A Balázsék műsor súlyos jogsértése miatt ugyanis 2023-ban a jelenlegi médiatörvény alapján feltehetőleg nem kaphat a médiaszolgáltató automatikus hosszabbítást a frekvenciára.

Rendben volt a Bayer Show az Echo TV-n

Állampolgári bejelentések nyomán vizsgálta a testület az ECHO TV csatorna Bayer show című műsorszámának 2019. január 13-án közzétett adását is, mellyel kapcsolatban nem indít eljárást. A bejelentők beadványaikban azt sérelmezték, hogy a műsorszámban minősíthetetlen hangnemben beszéltek egy tüntetésen felszólaló 18 éves diáklányról, az emberi méltóság, a személyiségi jogok – így a jó hírnév – megsértését vélelmezték, illetve kifogásolták, hogy az adás korhatár-besorolás nélkül került fel később a legnagyobb videómegosztóra. (Az NMHH nem nevesítette, de tudható, hogy Nagy Blanka volt, akit keményen szidalmazott Bayer Zsolt műsorvezető az adásban és akiről valótlanságokat is állított.)

A Médiatanács azt állapította meg, hogy a bejelentésekben vitatott tartalom egy konkrét személlyel kapcsolatos véleménynyilvánítás volt, amely önmagában – bár az valóban sértő lehetett az érintett személyre nézve – alkalmatlan arra, hogy a magánérdek sérelmén túlmutató, a közösség sérelmét is megvalósító médiaszolgáltatói magatartásnak legyen tekinthető.

Nem közérdek

A testület közlése szerint azonban kizárólag a közérdek, azaz jelen esetben a nézők, hallgatók védelmében jogosult eljárni: a médiaszabályozásban ugyanis az emberi méltóság védelme nem az egyént védő személyiségvédelmi eszköz, hanem akkor alkalmazható, ha az emberi méltóság intézményes értékét devalválják a közönség szemében. A műsorszegmensben elhangzott kijelentések kapcsán a nevesített személynek egyéni személyiségvédelmi eszközökkel, bírósági úton, polgári vagy büntetőeljárás keretében van módja arra, hogy érvényesítse igényét, közölte az NMHH.

A televízióban közzétett műsorszám kapcsán a tanács rögzítette, hogy médiaszolgáltató által megállapított, 12 éven aluliaknak nem ajánlott kategória szempontjából problematikus elemet a műsorszám nem tartalmazott. A YouTube videómegosztón megjelent tartalommal kapcsolatban pedig a Médiatanácsnak szintén nincs hatásköre eljárni, mert a videómegosztó üzemeltetője nem minősül médiaszolgáltatónak és így nem tartozik a sajtó-, illetve a médiatörvény hatálya alá.

Az Informátor is rendben volt

Az Echo TV Informátor című műsorszámának tavaly július 13-ai, hajléktalanokkal, a szabálysértési törvény vonatkozó módosítása nyomán kialakult társadalmi vitával foglalkozó adásával kapcsolatban is érkezett a Médiatanácshoz állampolgári bejelentés, amely az emberi méltóság megsértését, illetve annak kirekesztő jellegét kifogásolta. A testület megállapította, hogy a vitatott médiatartalom nem lépte át azt a tartalmi tűrésküszöböt, amely az emberi méltóság intézményes védelme érdekében a sajtószabadság korlátozását, azaz a hatóság beavatkozását indokolná. A sajtótörvény kirekesztésre vonatkozó rendelkezései szintén nem sérültek, a műsorszám nem volt alkalmas arra, hogy a hajléktalanok közösségével szembeni előítéletek kialakulását eredményezze, illetve a társadalomban már létező sztereotípiákat tovább erősítse.

Bírság a SOLA Rádiónak

A testület megbírságolta a Budapest 101,6 MHz-es frekvencián üzemelő helyi, közösségi SOLA Rádiót is. A SOLA azért kénytelen 10 ezer forint bírságot fizetni, mivel egy tavaly októberi adáshét vizsgálata alapján kevesebb magyar zenét, helyi közéleti és mindennapi életet segítő, valamint a rádió vállalt műsorprofiljának megfelelő műsorszámot, illetve több ismétlést tett közzé a hatósági szerződésében vállaltakhoz képest.

Büntetés a Rádió Szarvasnak

A Szarvas 105,4 MHz-es frekvencián hallgatható kisközösségi Rádió Szarvas egy tavaly novemberi adáshét vizsgálata alapján kevesebb szöveges, közszolgálati és helyi közéleti és mindennapi életet segítő műsorszámot tett közzé, viszont a vállaltnál több ismétlést és reklámot tett közzé a szerződésében foglaltakhoz képest, ezért a szolgáltatót szintén 10 ezer forintos bírság megfizetésére kötelezte a Médiatanács.

Marad az éterben a Cegléd Rádió

A testület egyébként a médiaszolgáltató kérelmére további öt évre megújította a testület a Cegléd 92,5 MHz-es helyi rádiós frekvencián kereskedelmi jelleggel működő Cegléd Rádió szolgáltatójának hét év után lejáró médiaszolgáltatási jogosultságát.

Kiemelt kép: A Rádió 1 Balázsék című műsorának közvetítése a Facebook Live-on

Szóljon hozzá!

Arena4 tévésatorna

Az Arena4 tévécsatornára költözik az NFL

Megállapodást kötött a National Football League (NFL) és a Network4. A szerződés eredményeként a jövőben Magyarország legújabb sportcsatornája, az Arena4 sugározza az NFL mérkőzéseit. Az ősszel induló digitális platform, az Arena4+ pedig további kiegészítő szolgáltatásokat kínál majd az NFL rajongóinak. Eközben bővült az új sportcsatorna elérhetősége.

Gréczy Zsolt, a DK országgyűlési képviselője

Pert vesztett az Origo

Gréczy Zsolt, a DK politikusa immáron hetedik alkalommal nyert a bíróságon fideszes sajtóval szemben.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!