Mint arról mi is beszámoltunk, az államtól, pontosabban Rogán Antaltól már több száz milliárdnyi megbízást kapó Balásy Gyula médiacégei, a New Land Media és a Lounge Group is elindultak a tavaly uniós nyomásra létrehozott szervezet, az Integritás Hatóság korrupcióellenes kommunikációs közbeszerzésre kiírt tenderén. Sőt Balásyék tovább is jutottak az első körös kiválasztáson, így már a második, tárgyalásos szakaszban is ott lehetnek. Esélye van tehát annak, hogy akár annak a kormányközeli vállalkozónak (borítóképünkön) a cégei lehessenek a befutók, amelyekkel kapcsolatban korábban többször felmerült, hogy túlárazottan dolgoznak az államnak. Mások mellett az egyik állami vállalat, a Diákhitel Zrt. volt, azóta a politikai életbe átnyergelő vezérigazgatója, Magyar Péter is ezt állította pár hónapja, majd erre utaló konkrét Excel-fájlok is kiszivárogtak a Szabad Európához. Mint azt Polt Péter legfőbb ügyész az Országgyűlésben bejelentette még áprilisban, rendőrségi nyomozás folyik az ügyben – a feljelentést egyébként az ellenzéki DK tette. Balásyék tagadják a túlárazást és perrel fenyegetőztek a túlárazásra utaló Excel táblákat nyilvánosságra hozó Szabad Európa portállal és más sajtóorgánumokkal szemben, bár azt nem tudni, hogy ezek a perek végül elindultak-e.
A Media1 elérte kedden Mehlhoffer Tamást, az Integritás Hatóság kommunikációs vezetőjét, hogy megkérdezzük, egy ilyen vállalkozás, amely az Excel táblák tanúbizonysága szerint a piaci ár többszörösért nyújtja szolgáltatásait, ha az állam a megrendelő, hogyan kerülhetett a hatóság korrupció ellenes kommunikációs pályázatának második fordulójába. Mehlhoffer az üggyel összefüggésben elmondta:
„Az Integritás Hatóság adófizetői pénz felhasználásával valósítja meg kommunikációs terveit, ráadásul éppen az európai adófizetők pénzével, az európai uniós forrásokkal kapcsolatos visszaélések megelőzése, észlelése és felderítése törvényben meghatározott feladata. Mivel a Hatóság DNS-ébe van kódolva a jogszabályoknak való megfelelés, kiemelten fontosnak tartja, hogy a közbeszerzési törvény előírásait is maradéktalanul betartsa. E törvény szerint pedig a kommunikációs tevékenységre meghirdetett közbeszerzésünkön bármilyen cég indulhat.”
Még nem lefutott a versenyeztetés
Mehlhoffer Tamás hangsúlyozta:
„Az eljárás első része a részvétel feltételeit határozza meg. Ilyen feltétel, hogy a kommunikációs tevékenységhez szükséges minimális szakembergárdát és kellő mennyiségű referenciát tud felmutatni (ezzel bizonyítja, hogy egyáltalán képes ellátni a 2 évre szóló feladatot). Az 5 legtöbb érvényes referenciát felmutatni képes pályázó pedig tovább jut a második, úgynevezett ajánlattételi szakaszba, amely tárgyalásos eljárást is magában foglal. Az Integritás Hatóság tehát törvény szerint minden ajánlattevővel tárgyalni köteles, aki a részvételi szakaszban megfelelt – ebből tehát a közbeszerzés későbbi nyertesére egyáltalán nem lehet következtetni.”

Az Integritás Hatóság kommunikációs vezetője hangsúlyozta, hogy a második, tárgyalásos a szakasz hozza majd a szakmai ajánlatok versenyét és az árversenyt, amelyek nyerteseivel köt majd szerződést az IH. Erre várhatóan idén július végén kerül sor, és az eredmény természetesen nyilvános lesz. Az antikorrupciós szervezet kommunikációs vezetője megígérte, hogy a végeredményről tájékoztatja majd a Media1-et.
A két évre vonatkozó kommunikációs tender keretösszege egyébként 1,1 milliárd forint, ami az alábbi három elemből épül fel:
- PR-szolgáltatások (290 millió forint értékben),
- országos médiakampány (654 millió forint értékben),
- valamint kreatív tervezési és gyártási feladatok ellátása (189,3 millió forint értékben).
Balásy Gyula cégei mindhárom részfeladatra jelentkeztek, így abban az esetben, ha közbeszerzési eljárás következő körében végül ők nyernek, akkor akár a teljes 1,1 milliárd forinthoz is hozzájuthatnak.
Balásy Gyula, a nem kis pályás
Balásy Gyula az egyik legbefolyásosabb médiavállalkozónak számít. A Media1 is foglalkozott vele többször, hogy 2014 óta az állami szervek (minisztériumok, háttérintézmények, állami cégek) kizárólag a Rogán Antal által felügyelt Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (NKH) keresztül rendelhetnek meg kommunikációs munkákat (piackutatást, kampányt, rendezvényeket stb.), 2018 óta pedig kizárólag Balásy Gyula Lounge Group-jával lehet erre szerződni.
Megírtuk azt is, 2015 és 2023 között az állami szereplők összesen 1360 milliárd forint értékben kötöttek szerződést az NKOH-val kommunikációs és rendezvényszervezési célokra, és a megbízások összértékének 73 százalékát Balásy cégei kapták ebben az időszakban.
Két éve a Marketing&Media című marketingipari újság még a legbefolyásosabb médiavezetők toplistájának 5. helyén szerepeltette őt, tavaly pedig a 7. helyre szavazta meg a lap grémiuma, Balásy azonban jogi eszközökkel nyomást gyakorolt a lapra, hogy ne szerepeltessék őt, majd az egyébként Balásy Gyula cégei által is közvetített állami hirdetési bevételekre is szert tevő újság szerkesztősége engedett a pressziónak és a nyomdába adás előtt kivették őt a listáról.
Mint megírtuk, idén, néhány nappal ezelőtt is megjelent az újságtól egy hasonló befolyáslista, de megint nem merték szerepeltetni őt – érdekes módon azonban míg tavaly a lapnál még hajlandók voltak megerősíteni, hogy Balásy gyakorolt rájuk nyomást, hogy vegyék ki őt, idén nem kívántak nyilatkozni, hogy öncenzúrát gyakoroltak-e, vagy ismét Balásy fenyegette-e meg őket. Ha az M&M olvasói már nem is találkozhattak Balásy nevével a befolyáslistában, a Media1 olvasói sokat olvashatnak Rogán kedvenc vállalkozójáról – róla szóló kapcsolódó írásaink itt érhetők el.
A DK feljelentést tesz a Varga Judit exférje által említett kommunikációs túlárazások miatt
Nyomoz a rendőrség a NER néhány médiacégének szerződései miatt
Milliárdos társügyvezetőt kapott Balásy Gyula kormánykedvenc propagandacége
Balásy Gyula cégei árat emelnek, pedig Magyar Péter szerint már eddig is túlárazva dolgoztak
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.