RTL

Túlkeresleti indexet vezet be az RTL és néhány hét múlva mintegy 20 százalékkal megdrágul a reklámozás

A Media1 információi szerint az RTL Magyarország péntek délután körlevélben értesítette ügyfeleit, hogy 17 nap múlva jelentős túlkeresleti indexet vezet be, ami egy médiaügynökségi szakértő szerint azt jelenti, hogy mintegy 20 százalékkal megdrágul a tévéreklám az RTL-nél. Ez több reklámozót most nehéz helyzetbe hoz, ezért néhány médiaügynökség azt tervezi, hogy inkább internetre viszik át a költéseik egy részét.
Mediamap közterületi médiafoglaló rendszer

Újjászületik a közterületi reklám

A MediaMap platformja megszünteti az Out-of-Home (OOH) piac legnagyobb akadályait: az áttekinthetetlenséget és a bonyolult foglalási folyamatokat. Felhasználóbarát térképes felületével, készletinformációival és aggregált kínálatával a kisebb és közepes vállalkozások versenyképes pozícióba kerülhetnek a fogyasztók figyelméért folytatott harcban. (x)

Tovább a részletekért »

A Media1 birtokába került egy körlevél, amit ma, péntek délután (október 13-án) küldött az RTL Magyarország a partner médiaügynökségek számára, melyben a televíziós médiavállalat arról értesíti őket, hogy az M-RTL Zrt. televíziós hirdetésértékesítésére vonatkozó Általános Szerződési Feltételeiben a C/GRP alapú kampányok esetében az úgynevezett 1+ Reach és 3+ Frequency csomagokra a szezonális index és a market index mellett 2023. november és 2023. december hónapokat érintően rendkívüli túlkeresleti indexet vezet be, melynek mértéke:

November 40% pont*

December 25% pont*

Valaki vagy lemondja a kampányát, vagy el kell fogadnia az új feltételeket

A levélben az RTL közölte, hogy a tájékoztatástól számított 5 munkanapon belül, azaz 2023. október 20. napjáig, bánatpénz fizetése nélkül lemondható a megrendelés az áremelés miatt, ezt követően arra azonban bánatpénz megfizetése mellett van lehetőség. „A megrendelések módosítására, illetve ismételt megküldésére nincs szükség, a beérkezett 2023. novemberi megrendeléseket már a rendkívüli túlkeresleti index és egyéb ÁSZF szerinti indexek alkalmazásával igazoljuk vissza” – tették hozzá.

Mintegy 20 százalékkal drágul a tévéreklám az RTL-nél egyik pillanatról a másikra

Egy médiaügynökségi szakértő a Media1-nek azt mondta, ez ténylegesen most mintegy 20 százalékos emelést jelent, ami nehézbe helyzetbe hozta a hirdetőiket, ugyanis mindössze 17 nappal a novemberi időszak kezdete előtt már megtervezett médiakampányokat kell újratervezni.

A november az év legforgalmasabb időszakának egyike, amikor a vállalatok üzleti eredményeiknek akár 20-30 százalékát is teljesítik, lásd például Black Friday, ahol az e-kereskedeők nagyon nagy forgalmat érnek el a karácsony előtti online kereskedelemben. Az e-kereskedők mostanában amúgy is elég kedvezőtlen helyzetét egy ilyen jellegű áremelés tovább rontja – jegyezte meg a médiaügynökségi szakértő.

A további nehézséget az okozza, hogy a rövid, mindössze 5 munkapos reagálási határidő már lehetetlenné teszi az úgynevezett shared dealek tartását (az osztott két sales house-t használó hirdetők számára), mivel a versenytárs Atmedia a novemberi rendeléseket már lezárta, így oda nem vihetik át a reklámköltéseiket, miután ennyire későn változnak meg a feltételek.

Online-ra és rádióba menekülhetnek át a hirdetők

A Media1-nek nyilatkozó szakértő azt mondta, elgondolkodnak azon, hogy az utolsó pillanatban történt változások miatt a reklámköltések egy részét inkább nem tévében, hanem online portáloknál vagy rádióknál költik majd el.

Várhatóan egyébként 2024 januárjától mindkét nagy sales house, az RTL és az Atmedia is 20% körüli általános áremelést hajt majd végre, erről Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója és Vaszily Miklós, a TV2 elnökének az Internet Hungary-n tett kijelentéseiből lehet következtetni, ami egy olyan beszélgetésben hangzott el, melyen Guttengéber Csaba, az Atmedia ügyvezető is részt vett. Az áremelés pontos mértékéről a hamarosan megtartandó Big Picture konferencia időpontja körül adnak tájékoztatást.

A Media1 már idén szeptemberben arról írt, hogy várhatóan a magyarországi televíziók idén ősszel túlkeresletes piaccal találkozhatnak majd és áremelés lesz.

* November havi index = Aktuális szezonális index (november havi szezonális index 180% + november hónap market indexe 10%) + Rendkívüli túlkeresleti index 40%, összesen 230%
December havi index = Aktuális szezonális index (december havi szezonális index 125% + december hónap market indexe) + Rendkívüli túlkeresleti index 25%, összesen 150% + december hónap market indexe

Megdrágulnak a magyarországi tévéreklámok és nem mindenkinek jut majd reklámidő a MAKSZ idei előrejelzése szerint

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások