Csak azok számára maradna ingyenes a Facebook és az Instagram az Európai Unióban, akik elfogadják a személyre szabott reklámokat, a hirdetésmentes verzióért pedig az asztali gépeken 10 eurót (körülbelül 3900 forintot), mobilon pedig nagyjából 13 eurót (több mint 5000 ezer forintot) kellene havonta fizetniük a felhasználóknak – tudta meg a The Wall Street Journal.
A platformokat működtető Meta már régóta tervezi az előfizetéses rendszer bevezetését. Az újítással ugyanis kijátszhatják az EU egyre szigorodó adatvédelmi szabályait. Mint arról a Media1 is beszámolt, a Mark Zuckerberg tulajdonában lévő amerikai céget idén januárban előbb 390 millió euróra (nagyjából 151 milliárd forintra) büntette az ír adatvédelmi hatóság a személyre szabott hirdetések miatt. Majd ugyanez a hatóság májusban 1,2 milliárd eurós (nagyjából 450 milliárd forintos) pénzbüntetést szabott ki a Metára, mert a cég nem felelt meg az uniós adatvédelmi szabályoknak.
Az előfizetéses rendszer bevezetésével viszont elkerülhetnék a további büntetéseket, hiszen az ingyenes verzióhoz ragaszkodók lényegében engedélyt adnak majd a Metának arra, hogy az eddigi üzleti modelljét alkalmazza náluk, azaz kéretlenül is bombázhassa őket a Facebookon és az Instagramon reklámokkal.
A WSJ értesülései szerint a tervet már megosztották az Európai Adatvédelmi Testülettel is, és az elkövetkező hónapok során már be is vezetnék az uniós felhasználók számára a hirdetésmentes csomagot.
Hasonló lépést tervez a TikTok is, amelyet szintén megbüntettek már az uniós adatvédelmi szabályok megsértése miatt. A kínai ByteDance által működtetett platform most a TechCrunchnak megerősítette, hogy már tesztelik az előfizetéses rendszert, és azt is elárulták, hogy a bevezetését egyelőre csak az Egyesült Államokon kívül tervezik. Az eddigi hírek szerint a hirdetésmentes verzió havi előfizetése 5 dollárba (kb 1900 forintba) kerül majd.
Bár a legtöbb bevételét egyébként a TikTok is hirdetésekből szerzi, a céget nem rengette meg az online reklámköltések visszaesése sem. A legfrissebb jelentések szerint a ByteDance mintegy 6 milliárd dollár működési nyereséget ért el az idei első negyedévben, ami csaknem kétszerese az egy évvel korábbinak.
Az Európai Parlament megszavazta az uniós médiaszabadságról szóló törvényt
Ideiglenesen korlátozzák a Facebook és az Instagram működését Norvégiában
További híreket érhet el a Media1.hu oldalon. Követhet bennünket Facebookon is.