Disyney embléma.

Több millió előfizetőt elvesztett a Disney+

2,4 millió előfizetőt veszített 2022 utolsó három hónapjában a Disney+ . Ez a streaming-szolgáltatás első nagy visszaesése a 2019 végi indulás óta, miközben a mikiegeres vállalat negyedéves eredménye felülmúlta a Wall Street becsléseit, köszönhetően elsősorban a Disney-parkok megugró bevételének. Tömeges elbocsátás lesz a cégnél és költségtakarékosság.

Ezek az első eredmények azóta, hogy Bob Iger visszatért a vezérigazgatói székbe, miután a Disney igazgatótanácsa novemberben rövid úton leváltotta Bob Chapeket, és Iger igyekezett megnyugtatni a befektetőket, hogy a vállalatnak van terve a visszatérésre a megfelelő működéshez.

A The Variety által összegyűjtött információk szerint összességében a Disney 8 százalékos növekedéssel 23,51 milliárd dolláros bevételt és 99 centes korrigált részvényenkénti eredményt ért el a 2022. december 31-én zárult negyedévben. Ez felülmúlta az elemzői konszenzusos becsléseket, amelyek 23,37 milliárd dollárra, illetve 78 centre szóltak a Refinitiv szerint.

A vezérigazgató az eredmények szerdai bejelentésekor azt mondta:

„Egy szilárd első negyedév után jelentős átalakulásba kezdünk, amely maximalizálni fogja a világszínvonalú kreatív csapatainkban és páratlan márkáinkban és franchise-ainkban rejlő lehetőségeket. Úgy véljük, hogy az a munka, amelyet a kreativitás köré szervezünk, miközben csökkentjük a kiadásokat, fenntartható növekedést és nyereségességet eredményez a streaming üzletágunkban, jobban felkészít bennünket a jövőbeli zavarok és globális gazdasági kihívások átvészelésére, és értéket teremt részvényeseink számára.”

Tömeges elbocsátás, feldarabolás, költségcsökkentés

Az eredmények kapcsán Iger bejelentette, hogy a Disney 7.000 munkahelyet szüntet meg, az elbocsátások a globális munkaerő 3,2 százalékát érintik, ami része annak a stratégiának, amelynek célja a költségek 5,5 milliárd dolláros csökkentése.

A vezérigazgató bejelentette továbbá a vállalat három fő üzleti szegmensre történő átszervezését:

  • Disney Entertainment, amelynek élén Dana Walden és Alan Bergman társelnökök állnak;
  • ESPN, amelynek élén Jimmy Pitaro áll;
  • Disney Parks, Experiences and Products, amelynek élén Josh D’Amaro áll.

Osztalék

Iger azt is elmondta, hogy a Disney azt tervezi, hogy a 2023-as naptári év végére újra osztalékot fizet a részvényeseknek, miután a vállalat 2020 tavaszán a COVID-járvány kitörése miatt felfüggesztette az osztalékfizetést. „Költségcsökkentési kezdeményezéseink ezt lehetővé teszik” – mondta. „És bár kezdetben ez egy szerény osztalék lesz, reméljük, hogy idővel növekedhet.”

A Disney+ előfizetők számának – az elemzők által vártnál nagyobb mértékű – csökkenését teljes egészében a Disney+ Hotstar, a szolgáltatás Indiában és Délkelet-Ázsia egyes részein kínált változatának 3,8 milliós, a korábbi időszak azonos időszakához képest bekövetkező csökkenése okozta, ami 2022 végén 161,8 millió előfizetőt jelentett.Tavaly a Disney elvesztette az Indian Premier League (IPL) krikettmérkőzések streamingjogait, ami arra késztette, hogy csökkentse a Disney+ Hotstar növekedési céljait Indiában.

Az Egyesült Államokban és Kanadában a Disney+ mintegy 200.000 előfizetővel gyarapodott (46,6 millióra). A Hulu a negyedévben 800.000 előfizetővel 48,0 millióra, az ESPN+ pedig 600.000-rel 24,9 millióra nőtt.

A Disney direct-to-consumer (DTC, közvetlenül a végfelhasználóknak értékesített szolgáltatásokból származó) bevételei a negyedévben 13 százalékkal, 5,3 milliárd dollárra nőttek, míg az üzemi veszteség 78 százalékkal, 1,05 milliárd dollárra emelkedett. Az éves összehasonlításban magasabb működési veszteség – amely jobb volt, mint az elemzők által a DTC szegmensre prognosztizált 1,22 milliárd dolláros veszteség (és szemben az előző negyedév 1,5 milliárd dolláros veszteségével) – a Disney+ magasabb tartalmi és technológiai költségeinek (a műsoróránkénti magasabb átlagos költségekkel, amelyek az eredeti műsorok megnövekedett keverékét is magukban foglalták), valamint a Hulu magasabb tartalmi költségeinek és alacsonyabb reklámbevételeinek tudható be.

Az ESPN+ pénzügyi teljesítménye a magasabb kiskereskedelmi árképzésnek köszönhetően javult. A vállalat továbbra is arra számít, hogy a Disney+ a 2024-es pénzügyi évben éri el a nyereségességet.

Disney+ reklámokkal

Az eredményről szóló beszélgetésen Christine McCarthy pénzügyi igazgató elmondta, hogy a Disney elégedett a kezdeti reakciókkal a reklámokkal támogatott Disney+ vonatkozásában, amely 2022. december 8-án debütált az Egyesült Államokban, de elmondása szerint a reklámokkal támogatott Disney+ csak később, a vállalat 2023-as pénzügyi évében fog „jelentős pénzügyi hatást” produkálni.

Iger megjegyezte, hogy annak ellenére, hogy az alap Disney+ (hirdetések nélküli) ára emelkedett – decemberben ez az USA-ban havi 7,99 dollárról 10,99 dollárra nőtt –, „csak minimális előfizetői veszteséget szenvedtünk el… ez elmond valamit”.

Iger szerint a vállalat a Disney+ gyors növekedése során túl nagy hangsúlyt fektetett az ügyfélszerzésre, nem pedig a nyereségességre. „Vállalatként globális fegyverkezési versenyben voltunk az előfizetőkért” – mondta a beszélgetésen. „És az előfizetők utáni buzgalmunkban úgy gondolom, hogy talán egy kicsit túl agresszívek lettünk a promócióinkat illetően, és ezt meg fogjuk vizsgálni”.

Mozi, tv

A Disney lineáris tévéhálózatainál a bevétel 5 százalékkal 7,3 milliárd dollárra, az üzemi eredmény pedig 16 százalékkal 1,3 milliárd dollárra csökkent. A filmes fronton a Disney elmondta, hogy a Marvel „Fekete Párduc 2.” című filmjének köszönhetően jobb eredményeket ért el a mozis forgalmazás terén, szemben az előző negyedévben megjelent filmek veszteségével.

A Disney belföldi televíziós csatornák üzletágának bevétele, amelybe az ABC és az ESPN is beletartozik, 1 százalékkal 6,1 milliárd dollárra csökkent, az üzemi eredmény pedig 5 százalékkal 928 millió dollárra nőtt. A működési eredmény emelkedése a kábeles sportműsorok alacsonyabb költségeinek volt köszönhető, míg a műsorszolgáltatási eredmények az előző negyedévhez hasonlóak voltak, mivel a tulajdonban lévő helyi csatornáknál a magasabb reklámbevételekből származó növekedést „nagyrészt ellensúlyozta az ABC alacsonyabb eredménye” – közölte a Disney.

A nemzetközi csatornák bevétele a negyedévben 21 százalékkal 1,2 milliárd dollárra, a működési eredmény pedig 64 százalékkal 131 millió dollárra esett vissza, részben az IPL-meccsek hiánya miatt.

Parkok, Élmények és Termékek

A Disney legragyogóbb pontja a negyedévben a „Parkok, Élmények és Termékek”-csoport volt, amelynek bevétele 21 százalékkal 8,7 milliárd dollárra, működési bevétele pedig 25 százalékkal 3,1 milliárd dollárra emelkedett, ami a hazai parkokban és élményekben (és kisebb mértékben a Disney nemzetközi parkjaiban és üdülőhelyein) megnövekedett vendégforgalomnak köszönhető.

Eközben a Disney 69 millió dolláros költséget számolt el a negyedévben a tevékenysége oroszországi megszüntetésével kapcsolatban, miután az ország Ukrajna ellen háborút indított.

Február közepén indul az új Star Trek-sorozat a SkyShowtime-on, de már most letölthető illegálisan szinkronnal

Ezúttal a Disney+ és az HBO Max streamingszolgáltatókat panaszolta be külföldön a Médiatanács, és rádiós frekvenciapályázatok előkészítését is megkezdte a testület

Havi több mint 18 ezer forintot költenek médiára a magyar háztartások a nemzeti médiahatóság kutatása szerint

Megbírságolja az ATV-t a Médiatanács és bepanaszolja a Disney-t Hollandiában egy LMBTQ-szerelem miatt

Az idei évtől már a streamingszolgáltatók tartalmait is korhatárkarikákkal kell jelölni Magyarországon

További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.

Borítókép: Disney embléma. Fotó: stock / Depositphotos.

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások