Az újságírás kriminalizálása, sajtószabadság.

Egyre kevesebben készülnek újságírónak

Továbbra is sokan tanulnak hasonlót, de egy friss felmérés szerint már inkább PR-osok akarnak lenni a fiatalok.

A kommunikáció- és médiatudomány szakok továbbra is népszerűek a magyar felsőoktatásban, ám a hallgatók pályaválasztási tervei átrendeződtek – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából*.

A Media1-nek is eljuttatott felmérés adatai szerint a megkérdezettek fele (50%) a PR vagy a marketing területén szeretne elhelyezkedni, míg mindössze 26 százalékuk dolgozna az online sajtóban.

A szakot választók döntését elsősorban az érdeklődés (68%) és az önmegvalósítás iránti igény (41%) motiválta, ugyanakkor a hallgatók több mint fele (54%) a munkaerőpiaci kilátásokat is fontosnak tartotta.

A kutatásból kiderült, hogy a diákok alapvetően elégedettek a képzéssel: 87 százalékuk magasra értékeli az oktatók felkészültségét, 75 százalékuk pedig összességében elégedett a tananyaggal.

A legnagyobb problémát a gyakorlati oktatás hiánya és az elavult infrastruktúra jelenti – a hallgatók mindössze 13 százaléka tartja minden igényt kielégítőnek a rendelkezésre álló eszközparkot, és 31 százalékuk még sosem dolgozott professzionális stúdióval vagy iparági szoftverrel.

Bár 83 százalékuk szerint a képzés követi a digitális trendeket, sokan hiányolják az olyan modern területeket mint a közösségi média menedzsment, az adatvezérelt kommunikáció vagy az AI-eszközök használata.

A kutatás arra is rámutatott, hogy a hallgatók a szak presztízsét inkább szimbolikusnak érzik, a társadalmi és gazdasági megbecsülést viszont mérsékeltnek tartják.

A friss diplomások várható nettó keresetét a válaszadók közel fele 400 ezer forint alá becsülte, ami szintén hozzájárulhat az újságírás iránti érdeklődés csökkenéséhez.

A legtöbben a PR/marketing mellett az online tartalomgyártás (38%) vagy a szervezeti kommunikáció (32%) területén terveznek karriert, míg a televíziós szakma már csak a hallgatók 22 százalékát vonzza.

Az NMHH megbízásából, a Psyma Hungary Kft. által lebonyolított online kérdőíves kutatás 2025 június–júliusában zajlott, a kutatásban 15 egyetem hallgatói vettek részt. Mintanagyság: 406 fő.

TOP100 médiacég Magyarországon: trendek és kilátások – interjú Incze Kingával, a Whitereport ügyvezetőjével

Tarthatatlan a magyar médiahelyzet – Interjú M. Lengyel Lászlóval, a Sajtószakszervezet ügyvezető elnökével

Az RTL és az ATV piackiszorító lépései miatt az Európai Bizottsághoz fordul a Media1

 

A fideszes médiaholding suttyomban megvette Demeter Szilárd médiaiskoláját

A Megafon vezetője és a PestiSrácok embere is oktat a Budapesti Metropolitan Egyetemen

 

Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.
borító: stock / Depositphotos.com

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások