A Whitereport for Directors 2025 című, több mint 100 oldalas stratégiai tanulmány részletes elemzést nyújt a médiapiac, a hirdetési szektor és a digitális platformgazdaság mozgásairól. A 2024-es adatok alapján a Magyarországon működő top100 médiacég – beleértve a televíziókat, rádiókat, lap- és online kiadókat, köztéri cégeket és mozikat – összesen 421 milliárd forintos árbevételt ért el, 5,1%-os növekedéssel az előző évhez képest.
A tanulmány szerint a médiaügynökségek nettó árbevétele 2024-ben 8%-kal, míg a sales house-oké 13%-kal nőtt. A top100 médiacégből 10-ből 8 hazai tulajdonban van, ugyanakkor a cégek többsége kkv vagy mikrovállalat, különösen az online és rádiós szektorban. Külföldi hátterű médium gyakorlatilag alig található ezek között, a lapkiadásban is minimális arányban vannak jelen.
A médiapiac koncentrációja továbbra is magas: az öt legnagyobb médiacég – köztük egy globális, két kormányközeli hazai és két nemzetközi piaci szereplő – a teljes árbevétel 51%-át adja. A jelentés szerint hazai, piaci szereplő egyelőre nem tudott bekerülni ebbe a szűk elitbe.

A szürke zóna: a jövő piaca
A Whitereport tanulmánya külön foglalkozik a „szürke zónával”, amely azokat a médiapiaci költéseket jelöli, amelyek nem jelennek meg az iparági statisztikákban. Ide tartoznak például a streaming előfizetések (Netflix, Spotify), a generatív AI-szolgáltatások (mint a ChatGPT), valamint az új típusú reklámpiaci költések, mint a retail media vagy a connected media. Ezeket a tanulmány a „newdigital” szegmensként modellezi.
A „szürke zóna” becsült nagysága legalább 40 milliárd forint volt 2024-ben, és ez a terület mutatja a leggyorsabb növekedést. A Whitereport előrejelzése szerint 2028-ra a legnagyobb arányú bővülés éppen ebben a szegmensben történik majd – megelőzve a hagyományos médiát és a kereső/közösségi platformokat is. Ráadásul a „newdigital” területen még nincsenek jelen nagy globális szereplők, így ez a piac esélyt ad a hazai cégeknek a megerősödésre.

Platformok, AI és ökoszisztéma-váltás
A tanulmány a digitális platformok változó szerepére is rávilágít: míg a kereső- és közösségi platformok növekedése lassul (egyes esetekben stagnál), addig a generatív AI-platformok exponenciálisan növekednek, új üzleti modellekkel és reklámmegoldásokkal lépve piacra. Ez a folyamat diszruptív módon alakítja át mind a hagyományos médiumok, mind a meglévő platformok forgalmát és bevételi modelljeit, állapítja meg a tanulmány.
Újabb félévet nyert meg a TV2 – az RTL is elismerte, de a szoros versenyt hangsúlyozzák
Exkluzív: Bleyer-Simon Konrád a magyar média válságáról és jövőjéről
RSF: Orbán a sajtószabadság ragadozója – Tovább romlott a médiahelyzet Magyarországon
Az Európai Bizottság szerint továbbra is gond van a magyar médiahelyzettel
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.