újságos bódé, hírlap, újságok, magazinok

40 milliárd forintnyi rejtett pénz mozoghat a magyar médiapiacon – jön fel a „szürke zóna”

A Whitereport friss tanulmánya szerint a magyar médiapiac hivatalos statisztikákból kimaradó, úgynevezett „szürke zónája” legalább 40 milliárd forintos nagyságrendet ért el 2024-ben – és ez a szegmens növekszik a leggyorsabban. A teljes médiapiac volumene a platformokkal és új szegmensekkel együtt 619 milliárd forintot tett ki. A Media1 szerkesztőségéhez eljuttatott adatok képet adnak a hazai médiapiaci erőviszonyokról és átalakulásokról.

A Whitereport for Directors 2025 című, több mint 100 oldalas stratégiai tanulmány részletes elemzést nyújt a médiapiac, a hirdetési szektor és a digitális platformgazdaság mozgásairól. A 2024-es adatok alapján a Magyarországon működő top100 médiacég – beleértve a televíziókat, rádiókat, lap- és online kiadókat, köztéri cégeket és mozikat – összesen 421 milliárd forintos árbevételt ért el, 5,1%-os növekedéssel az előző évhez képest.

A tanulmány szerint a médiaügynökségek nettó árbevétele 2024-ben 8%-kal, míg a sales house-oké 13%-kal nőtt. A top100 médiacégből 10-ből 8 hazai tulajdonban van, ugyanakkor a cégek többsége kkv vagy mikrovállalat, különösen az online és rádiós szektorban. Külföldi hátterű médium gyakorlatilag alig található ezek között, a lapkiadásban is minimális arányban vannak jelen.

A médiapiac koncentrációja továbbra is magas: az öt legnagyobb médiacég – köztük egy globális, két kormányközeli hazai és két nemzetközi piaci szereplő – a teljes árbevétel 51%-át adja. A jelentés szerint hazai, piaci szereplő egyelőre nem tudott bekerülni ebbe a szűk elitbe.

A WhiteReport buboréktop100-a
A WhiteReport buboréktop100-a

A szürke zóna: a jövő piaca

A Whitereport tanulmánya külön foglalkozik a „szürke zónával”, amely azokat a médiapiaci költéseket jelöli, amelyek nem jelennek meg az iparági statisztikákban. Ide tartoznak például a streaming előfizetések (Netflix, Spotify), a generatív AI-szolgáltatások (mint a ChatGPT), valamint az új típusú reklámpiaci költések, mint a retail media vagy a connected media. Ezeket a tanulmány a „newdigital” szegmensként modellezi.

A „szürke zóna” becsült nagysága legalább 40 milliárd forint volt 2024-ben, és ez a terület mutatja a leggyorsabb növekedést. A Whitereport előrejelzése szerint 2028-ra a legnagyobb arányú bővülés éppen ebben a szegmensben történik majd – megelőzve a hagyományos médiát és a kereső/közösségi platformokat is. Ráadásul a „newdigital” területen még nincsenek jelen nagy globális szereplők, így ez a piac esélyt ad a hazai cégeknek a megerősödésre.

A magyar médiapiac szürke zónája
A magyar médiapiac szürke zónája

Platformok, AI és ökoszisztéma-váltás

A tanulmány a digitális platformok változó szerepére is rávilágít: míg a kereső- és közösségi platformok növekedése lassul (egyes esetekben stagnál), addig a generatív AI-platformok exponenciálisan növekednek, új üzleti modellekkel és reklámmegoldásokkal lépve piacra. Ez a folyamat diszruptív módon alakítja át mind a hagyományos médiumok, mind a meglévő platformok forgalmát és bevételi modelljeit, állapítja meg a tanulmány.

Újabb félévet nyert meg a TV2 – az RTL is elismerte, de a szoros versenyt hangsúlyozzák

Exkluzív: Bleyer-Simon Konrád a magyar média válságáról és jövőjéről

RSF: Orbán a sajtószabadság ragadozója – Tovább romlott a médiahelyzet Magyarországon

Az Európai Bizottság szerint továbbra is gond van a magyar médiahelyzettel

A magyar médiahelyzet tarthatatlan – Az EFJ budapesti közgyűlésen ítélte el az Orbán-kormány folyamatos támadásait a független sajtó ellen

Kocsis Máté külföldi médiatámogatás betiltására tett javaslata uniós jogot sérthet és veszélyezteti a sajtószabadságot

Nem javult a magyar médiahelyzet a Media Pluralism Monitor friss jelentése szerint, sőt újabb kockázatok jelentek meg

Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.
Borító: Újságos bódé Budapesten. Fotó: Media1 / Ladányi András

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások