Digitális akadálymentesítést jelképező ikonok számítógépen, tableten és mobilon, hallás-, látás- és mozgássérült felhasználók számára

Pár nap, és kötelező lesz a digitális akadálymentesítés – a médiát is érinti, az MLE már kiadta a túlélőkalauzt

Minden médiavállalatnak kötelező lesz akadálymentessé tenni digitális tartalmait és szolgáltatásait 2025. június 28-tól az új uniós szabályozás szerint. Aki nem készül fel időben, komoly bírságokra és piaci hátrányokra számíthat.

2025 nyarától az Európai Unió minden tagállamában, így Magyarországon is élesben alkalmazni kell a 2019/882-es irányelvet, amely egységesíti az akadálymentesítési követelményeket a digitális termékekre és szolgáltatásokra vonatkozóan. A szabályozás több mint 100 millió uniós polgár – köztük fogyatékkal élők és idősebb emberek – számára hoz érdemi változást: becslések szerint 2023-ban 101 millió 16 év feletti ember, az EU lakosságának 27 százaléka élt valamilyen fogyatékossággal. Az irányelv célja, hogy számukra is hozzáférhetővé váljanak a modern digitális eszközök és szolgáltatások.

A rendelkezés értelmében a médiacégeknek is új kötelezettségeik lesznek: többek között az e-könyvek, digitális kiadványok, weboldalak, alkalmazások, online előfizetések és bizonyos elektronikus szolgáltatások is az akadálymentesítési előírások hatálya alá esnek. Az érintett vállalkozásoknak gondoskodniuk kell arról, hogy termékeik és szolgáltatásaik megfeleljenek az új technikai és hozzáférhetőségi követelményeknek – legyen szó például felolvasási lehetőségről, könnyű navigációról vagy vizuális átalakításokról.

Kivételt csak a mikrovállalkozások élveznek, vagyis azok a cégek, amelyek kevesebb mint tíz főt foglalkoztatnak, és éves árbevételük vagy mérlegfőösszegük nem haladja meg a 2 millió eurót. Minden más kiadó és szolgáltató számára a megfelelés kötelező – a szabályszegést a tagállami hatóságok szankcionálhatják.

Havas Katalin, a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) főtitkára a Media1-nek elmondta: az MLE egy részletes, gyakorlati útmutatót állított össze tagjai számára, amely segít eligazodni abban, hogy a szabályozás pontosan mely termékekre és szolgáltatásokra vonatkozik, hogyan lehet megfelelni a technikai követelményeknek, illetve milyen mentességek és átmeneti rendelkezések alkalmazhatók. Az útmutató szerint az elektronikai eszközöket gyártó, forgalmazó, valamint bizonyos médiatartalmakat közzétevő vállalatoknak kiemelten fontos a felkészülés.

A határidő már a nyakukon: a médiacégeknek 2025. június 28-tól kötelező megfelelniük az új akadálymentesítési előírásoknak. Aki nem lép időben, nemcsak technikai lemaradásba kerülhet, hanem pénzügyi bírságokra és akár piaci kizárásra is számíthat. A szabályozás nemcsak a fogyatékkal élők jogait védi, hanem az európai digitális piac egységét és versenyképességét is erősíti.

Nagyon alacsony az akadálymentes weboldalak aránya Magyarországon – kampány indult a változásért

Elbukták az RTL Klub teletextjét a Vodafone ügyfelei, de van megoldás a hallássérülteknek, ha műsor-feliratozásra van szükségük

Hallássérültek színházba járását segítő innovációt mutatott be a Vodafone

Így segítik a tévék a hallássérülteket

Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.
Borító: Digitális akadálymentesítés. Fotó: Media1

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások