Egy múlt heti közleményben, amelyet lapunk az RTL Group honlapján talált, azt írja az RTL Csoport, hogy legnagyobb üzleti egységük, az RTL Deutschland (RTL Németország) további 5 évvel, 2030-ig megújította a 2020-ban kötött stratégiai streaming-együttműködését a Deutsche Telekommal. A DT-vel szeretnék annyira felpörgetni a streamingüzletágukat, hogy az nyereségessé váljon.
Az együttműködés révén az RTL+ Prémium automatikusan részévé válik a Deutsche Telekom TV-szolgáltatásának, a MagentaTV-nek a legtöbb díjcsomagban. Aki tehát magentás, egyből RTL+ Premium felhasználójává is válik.
Az RTL+ Prémium és a MagentaTV összekapcsolása több mint 55.000 órányi tartalmat kínál a nézőknek minden eszközön és műfajban – élő sporteseményektől (mint például az UEFA Európa Liga és az NFL), tévésorozatokon és reality show-kon át hírekig és dokumentumfilmekig. A Telekom ügyfelei ezenkívül további bővítésként választhatják az RTL+ Max szórakoztató csomagot is, amely még zenét és hangoskönyveket is tartalmaz. Emellett a MagentaTV-ügyfelek teljes hozzáférést kapnak az RTL 10 ingyenes (free-to-air) németországi tévécsatornájához és 4 fizetős tévécsatornájához HD minőségben.
Az RTL angol nyelvű tájékoztatóanyagából az is kiderül, hogy az RTL+ platform előfizetőinek száma Németországban 2024-ben átlépte a 6 milliós határt, ami 66,9 százalékos növekedésnek számít a 2023-as 4,9 millió előfizetőszámhoz képest. Azt sajnos nem írják, hogy az RTL+ új felhasználóinak hány százaléka származott a Telekomon keresztül, márpedig ennek nagy jelentősége van a profit szempontjából. Ehelyett arról írnak, hogy a platformon összesen 649 millió órát töltöttek a felhasználók.

A stratégiai partnerség meghosszabbítása a Telekommal mindenesetre olyan jelentős fejlemény, hogy maga Thomas Rabe, az RTL Csoport és az RTL-t tulajdonló Bertelsmann Csoport vezérigazgatója is megszólalt ezzel összefüggésben. Rabe arról beszélt, hogy 2026-ra nyereségessé kívánják tenni a streamingplatformjukat és sikeresként beszélt a Telekom-együttműködésről:
„Streaming üzletágaink Németországban, Franciaországban és Magyarországon továbbra is dinamikusan növekednek minden kulcsfontosságú mutatóban: a fizetős előfizetők száma, a megtekintési órák, az előfizetési és hirdetési bevételek tekintetében. Egyértelmű stratégiát határoztunk meg arra, hogy 2026-ra nyereségessé tegyük streaming üzletágunkat. A Deutsche Telekom és az RTL Deutschland sikeres együttműködésének további öt évre történő megújítása jelentősen hozzájárul stratégiai céljaink eléréséhez. Folytatjuk az első osztályú tartalmakba történő befektetéseinket, és 2025-ben megkezdjük az RTL+ németországi átállását a Bedrock streaming technológiai platformra.”

Az RTL Csoport célja, hogy 2026-ra körülbelül 9 millió fizetős előfizetőt érjen el, és körülbelül 750 millió eurós streaming bevételt generáljon. Az RTL Csoport honlapjáról az is kiderül, hogy a médiakonszern azt tervezi, hogy a streaming szolgáltatásaira szánt éves tartalomköltségeit körülbelül 500 millió euróra növeli.
Miközben az RTL Csoport nagyon elégedettnek tűnik a Telekommal, leányvállalatuk, az RTL Magyarország mégsem velük kötött hasonló stratégiai szerződést pár hónapja
Érdekes, hogy miközben Thomas Rabe, az RTL Csoport legfőbb vezetője sikeresként beszélt a Telekommal már 2020 óta meglévő együttműködésről és azt meg is hosszabbították, Magyarországon, az RTL Csoport leányvállalatánál egészen másként alakultak a dolgok és nem a Telekommal, hanem a kormányközeli 4iG Nyrt.-vel (ONE) kötöttek stratégiai megállapodást tavaly augusztusban. Vagyis cégcsoporton belül úgy tűnik, szétvált stratégia.
A magyar megállapodásnak az egyik lényeges eleme, hogy a DIGI, a Vodafone Magyarország, az Invitech, az Antenna Hungária / MindigTV márkák összeolvadásából létrejött ONE márka ügyfelei, a ONE TV felhasználók megkapják az RTL+ Prémium szolgáltatást az idei évtől.
A 4iG–M-RTL stratégiai megállapodásról kiadott közlemény tavaly nyáron akkora rácsodálkozást váltott ki egyes szakmai körökben, hogy néhány héttel később összehívtak egy sajtóbeszélgetést is, ahol Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója és Tábori Tamás, a kormányközeli 4iG Nyrt. távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettese állt (ült ki) a sajtó elé.

Azzal a módszerrel, hogy a ONE ügyfelei jogosultságot kapnak az RTL+ Prémiumra, az RTL Magyarországnál is rengeteg új streamingfelhasználót, jelentős növekedést tudnak majd kimutatni a részvényesek felé – más kérdés, hogy iparági forrásaink szerint jóval alacsonyabb „fejpénzt” kap így az RTL felhasználónként a 4iG / ONE-tól, mint amikor az RTL-lel közvetlenül állnak szerződéses kapcsolatban a felhasználók, nem pedig a ONE csomag részeként kapják meg a szolgáltatást.
Ennél is érdekesebb, hogy az RTL Magyarország ezzel komolyan kitetté vált a kormányközeli vállalatnak, függőségi viszony alakult ki a NER egyik fontos zászlóshajó-cége felé, hiszen egy esetleges szerződésbontással sok streamingfelhasználóját veszítené el RTL+ hazánkban. Ez a kitettség nagyon erős tárgyalási pozíciót ad a 4iG / ONE kezébe, és ha akarja, a NER bármikor megrángathatja az RTL-t, már ha szeretné.
Ezt még tovább tetézi, hogy az RTL Magyarország azt a kockázatot is felvállalta, hogy ha az ügyfelei tudomást szereznek róla, hogy nem kell előfizetniük külön havi 2.990 forintért az RTL+ Premiumra, ha már a ONE ügyfelei. Hiszen ONE-ügyfélként automatikusan az RTL+ Premiumot is használhatják. Idővel az RTL sok eddigi közvetlen ügyfele dönthet úgy, hogy inkább lemondja az RTL+ előfizetést és mégis tovább használhatja azt ONE ügyfélként. Így az érintett ügyfelekből alacsonyabb fejpénzű közvetített ügyfél válik, a ONE-szerződésen keresztül érkező ügyfelekkel pedig az RTL kannibalizálhatja a jóval jövedelmezőbb közvetlen előfizetést. Más kérdés, hogy a tőzsdén egy darabig jól mutat majd a befektetők felé, milyen sok új RTL+ felhasználó lett, még akkor is, ha sok közülük csak névleges, illetve kevésbé jelent profitot az RTL számára, mintha közvetlenül szerződnének a médiavállalattal.
A 4iG / ONE és az RTL közötti stratégiai együttműködés már eddig is sok találgatásra adot okot. Tavaly ősszel a sajtó számára a budapesti Larus Étterembe szervezett beszélgetésen rá is kérdezett lapunk az RTL Magyarország vezetőségénél arra, német gyökerű cégként hogyhogy nem a német hátterű Telekommal magyarországi leányvállalatával léptek streamingpartnerségre, hiszen ez eléggé adta volna magát, pláne, hogy az RTL Csoport a Telekommal áll kapcsolatban 2020 óta. Erre Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója azt mondta, azért, mert az RTL valójában nem is német cég, hanem luxemburgi, és a 4iG / ONE értéktöbbletet kínált számukra és a Telekom platformjával szemben a ONE TV egy újdonságnak számít, annak lehetőségeivel együtt.
Vidus tavaly őszi magyarázatának, hogy az RTL azért nem a Deutsche Telekom magyar leányvállalatával, a Magyar Telekommal szerződött hazánkban, mert az RTL „nem német cég”, nem csak az mond ellent, hogy a Magyar RTL Televízió Zrt. tulajdonosaként a németországi székhelyű RTL Group látszik az Opten céginformációs rendszerben, ráadásul az RTL ügyeiben a német üzletasszony, Liz Mohn lobbizott annak idején Angela Merkel német kancellárnál és Angela Merkel a magyar kormánnyal folytatott budapesti találkozóján is szóba került az RTL-re vonatkozó reklámadó 2015 februárjában, de az is, hogy az RTL Csoport szerint olyan sikeres az együttműködésük a Telekommal, hogy azt most rögtön meg is hosszabbították 5 évvel.
Rogán kabinetfőnöke e-mailben instruálta az RTL vezetését (RTL Leaks, 4. rész)
Nem cáfolja a Miniszterelnöki Kabinetiroda az RTL-vezér és Rogán kabinetfőnöke közti találkozókat
Az RTL Magyarország elbukott több mint félmilliárd forintot a Szepesi és Kaszó ügyek miatt
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.