A Filmszerész néven is ismert filmkritikus, Kovács Gellért volt a napokban az Alinda című műsor vendége, aki elmesélte Veiszer Alindának, miért költözik Németországba, Magyarországon milyen egzisztenciális és egyéb, morális problémákkal szembesült az elmúlt időszakban. A beszélgetésben szóba került az is, hogy amikor évekkel ezelőtt Kovács Gellért a Petőfi Rádiónak dolgozott, milyen dolgokkal kellett szembesülnie.
Elmondta például:
„úgy készültek bizonyos interjúk a Kultúrfitneszbe, hogy megcsináltam az interjút, leírtam a kérdéseimet, kivágtak belőle, és a műsorvezető felolvasta a kérdéseimet, amelyeket én feltettem az interjúalanyaimnak. ”
Veiszer Alinda ezek után megdöbbenve visszakérdezett:
„De ez hogy lehetséges? Én amikor ezt meghallottam, amikor erről Varga Ferinek már beszéltél egy podcastban, nem hittem a fülemnek, hogy jól értettem-e.”
A Filmkritikus erre így felelt:
„Jól értetted, igen.”
Ez nem plágium és hamisítás?
A Filmszerésszel készült Alinda-adás részletét felháborodottan küldte el részünkre egy, a beszélgetést meghallgató újságíró, aki szerint ami történt, az nem csak hamisítás, hiszen a néző nem azt az interjút látja, amit eredetileg rögzítettek, de plágium is, hiszen valaki másnak a szellemi munkáját valaki másnak tulajdonítva adták le, visszaélve azzal, hogy a Filmszerész kényszerhelyzetben volt, nem tehetett mást, ha nem akarta elveszíteni a munkahelyét, minthogy végignézte, hogy mit csinálnak az általa készített interjúkkal az állami médiánál.
A Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) szakmai Etikai Kódexének 6.1 pontja is kimondja:
„6. § A szerző védelme
6.1. Sérti az újságírói etikát, aki másnak a szellemi termékét sajátjaként teszi közzé vagy tünteti fel (plágium). Kimeríti az etikai vétség fogalmát, aki
– szerzőként tudatosan mást tüntet fel;
– más szellemi termékét eltorzítva idézi, a torzítást valóságosnak tüntetve fel;
– a szerző beleegyezése nélkül közli alkotását, vagy megváltoztatja annak tartalmi elemét, illetve egyetértése nélkül azt méltatlan környezetbe helyezi;
– más által felkutatott, közzétett és eredetinek számító témát, a forrásra való hivatkozás nélkül, sajátjaként ad közre;
– más sajtóorgánumban megjelent és nagy érdeklődést kiváltó témával úgy foglalkozik, hogy az eredeti sajtóforrást, szerzőt nem jelöli meg. Újabb tények feltárása sem teszi mellőzhetővé az „ősforrás” megjelölését.”
Veiszer Alinda is meghökkenve, az alábbi kommentárral osztotta meg Facebookon az adásban történteket:
„Engem még mindig meg tud lepni, hogy mi zajlott / zajlik (?) a közmédiában.”
A közmédia nem, a Kultúrfitnesz alapító-műsorvezetője viszont hajlandó volt reagálni
A Media1 kereste az ügyben az MTVA-t (Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap), hogy megkérdezzük, szerintük a történtek nem merítik-e ki a plágium és a hamisítás fogalmát, de onnan több napja hiába várjuk a sajtóirodájuk válaszait, csak olvasási visszaigazolás érkezett arról, hogy megkapták a kérdéseinket. Horváth Gergelyt, a Petőfi Rádió egykori főszerkesztőjét, a Kultúrfitnesz alapító-műsorvezetőjét is megkerestük kérdéssel, hogy mit szól Kovács Gellért-Filmszerész az Alinda műsorban tett állításaihoz és nem gondolja-e, hogy plágium történt, hiszen valakinek a szellemi termékét, interjúját más ember produktumaként adták le. Horváth Gergely az alábbi nyilatkozatot küldte el e-mailben lapunknak:
„Tájékoztatásként: az egykori Kultúrfitnesz első órája újszerű formai ötletekkel játszó kulturális ajánló magazin volt. Ezeknél az ajánlóknál a formai megoldás a szerkesztők által felvett és előkészített anyag műsorvezető általi felolvasása és annak kreatív hangutómunkája volt. Többek között itt kapott helyet az a rendszeresen jelentkező »Bombafilm” című rovat is, amelyet Kovács Gellért személyisége köré fejlesztettünk ki, és amely Gellért véleményének adott hangot. Az általa máig használt »filmszerész« titulust is itt, a Kultúrfitneszben kapta, erről lett ismert. A Kultúrfitnesz műhelyként működött, eredménye sokunk közös munkája. Gellérttel is egy szakaszon közös volt az utunk. A műhelyből saját döntéséből távozott. Bár jelen megszólalása emberileg mélyen bánt, a magam részéről a felvetett álprobléma tárgyalását lezártnak tekintem, Kovács Gellértnek pedig helyreálló, élhető életet kívánok. – Horváth Gergely, a Kultúrfitnesz alapító műsorvezető-szerkesztője”

Frissítés 14:55
Kovács Gellért Filmszerész: Horváth Gergely maszatol
A Media1 elérte Kovács Gellért Filmszerészt, aki lapunknak azt mondta: amit Horváth Gergely állít, maszatolás, hiszen a kirúgása is egy ilyen interjú miatt következett be, amikor már nem Horváth Gergellyel dolgozott a rádión belül, de mégis el kellett volna készítenie egy ilyen interjút Horváth műsorához – amely az MTVA által forgalmazott egyik filmhez kapcsolódott. Bár a szerződése megengedte volna, hogy nemet mondjon a megbízásra, ez volt a kirúgás indoka. A Bombafilm című rovatot pedig nem a személye köré építették fel: jó ideig naponta más kritikus volt a Kultúrfitnesz „Filmszerésze”, aztán különböző okokból kikoptak a megszólalók, és mire külön műsor lett belőle, Kovács lett az egyetlen szakértője.
**
Önök mit gondolnak az ügyről? Megírhatják lapunk, a Media1 Facebook-oldalán, kommentben!
A Filmszerésszel készült Alinda-interjú – mely további érdekes részleteket is tartalmaz a magyarországi médiahelyzettel kapcsolatban – teljes terjedelmében a Patreon felületen érhető el, díjfizetés ellenében. Az MTVA-val kapcsolatban IDE KATTINTVA érhetők el lapunk különféle írásai és egyéb tartalmai.
Egymilliós béremelés egy év alatt az MTVA-nál – ismét pert nyert a DK az állami médiával szemben
Súlyos milliárdokkal kerülhet többe az állami médiagépezet működtetése jövőre
Úgy folyik el a közpénz az MTVA-nál, mintha lyukas hordóba öntenék
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.