Gamer akció közben

A gamerek a legaktívabb streamelők, a közösségi média előzi a tévézést egy friss magyar kutatás szerint

A YouTube, a TikTok, az Instagram és a Twitch népszerűsége növekszik, miközben a streamerek véleményvezér szerepe egyre nagyobb hatással van a digitális világban – derült ki a Reacty Digital legújabb, a gamerek médiafogyasztási szokásait vizsgáló kutatásából. A kutatás kitér arra is, hogy a közösségi média előzi a tévézést.
Mediamap közterületi médiafoglaló rendszer

Újjászületik a közterületi reklám

A MediaMap platformja megszünteti az Out-of-Home (OOH) piac legnagyobb akadályait: az áttekinthetetlenséget és a bonyolult foglalási folyamatokat. Felhasználóbarát térképes felületével, készletinformációival és aggregált kínálatával a kisebb és közepes vállalkozások versenyképes pozícióba kerülhetnek a fogyasztók figyelméért folytatott harcban. (x)

Tovább a részletekért »

„Gamereknek azokat hívjuk, akik játszanak e-sport játékokkal, például Fortnite, PUBG, LoL, Counter-Strike, Dota 2, Hearthstone, FIFA, Overwatch, CoD, GranTurismo, WoT, Rocket League. A kutatásban nemcsak őket vizsgáltuk, hanem a teljes 18-65 éves magyar lakosságot, hogy láthatóak legyenek a különbségek a gamerek és mások médiafogyasztási szokásaiban.”

– részletezi Vass Dorottya, a Reacty Digital videójáték és e-sport kutatója.

A Reacty Digital 2024 májusában végezte a kutatását 1217 fő bevonásával. Az adatok nem, életkor, iskolai végzettség, valamint régió szerint reprezentálják a 18-79 éves hazai lakosság véleményét.

A közösségi média előzi a tévézést

A közösségi médiahasználati aránya megelőzi a tévénézést már a teljes 18-65 éves magyar lakosság körében is. A gamerek 87 százaléka naponta látogat közösségi média platformokat, ugyanakkor tévét csak 46 százalékuk néz napi szinten. A közösségi média térnyerése nem meglepő, hiszen a platformok személyre szabott tartalmakat kínálnak, interaktivitást biztosítanak és lehetőséget adnak a közösségi élmény megélésére, ami különösen vonzó a fiatalabb generációk számára. A televízió továbbra is domináns médiacsatorna Magyarországon, de a vezető szerepét már elvesztette.

A streaming oldalak rendszeres használatában is a gamerek aktívabbak: tízből négyen hallgatnak vagy néznek naponta ilyen szolgáltatást, míg mások esetében ez az arány tízből egy.

A Reacty Digital kutatása a gamerek médiahasználatáról
A Reacty Digital kutatása a gamerek médiahasználatáról, Forrás: Reacty Digital

A videós platformok a legnépszerűbbek

A YouTube az egyik legnépszerűbb közösségi média platform az e-sport játékokkal játszók körében: 55 százalékuk napi rendszerességgel nézi vagy hallgatja, ugyanez csupán az e-sport játékokat mellőzők negyedére igaz. Napi használatban a Facebook a legelterjedtebb platform mindkét csoportban. A Twitch egyjáték-streamelésre specializálódott platform, amely különösen népszerű a gamerek körében. Ötödük napi rendszerességgel követ élő közvetítéseket, és összességében is felük havonta legalább egyszer használja a Twitch-et, másokat viszont egyáltalán nem érdekelnek ezek a speciális fókuszú közvetítések.

A TikTok és az Instagram is népszerűbb közösségi média felület a gamerek körében, előbbit napi szinten 46, még utóbbit 42 százalékuk használja. Akik nem játszanak e-sport játékokkal, azok esetében ez az arány alig több mint 10 százalék.

„Mindezek mögött – a Twitch népszerűségét leszámítva – az életkor a meghatározó tényező, a fiatalokra nagyobb arányban jellemző a közösségi média használat, és e-sport játékokkal is elsősorban ők játszanak.”

– emeli ki Vass Dorottya.

A streamerek véleményvezérek is

A YouTube-on és a Twitch-en számos kiemelkedő streamer és tartalomgyártó működik, akik hatalmas követőtáborral rendelkeznek. Ezek a streamerek nem csupán játékokat közvetítenek, sőt, nem is feltétlenül sikeres játékosok, hanem sokszor saját személyiségükkel és stílusukkal is szórakoztatják a nézőket, ami tovább növeli népszerűségüket. A legnépszerűbb streamerek közül sokan már közel milliós követőtábort építettek ki, és rendszeresen több ezer nézőt vonzanak élő közvetítéseikre.

A Forbes 2024-es influencer listáján a TOP10-ből négy helyet gamer influenszerek foglalnak el, ami jól mutatja a gaming közösség és a tartalomgyártók jelentőségét a digitális világban.

Ez a hatalmas elérés rendkívül vonzó azon cégek számára, akik kihasználják a streamerek befolyását reklámkampányaikban. Gyakori, hogy a gamer influenszerek különböző termékeket és szolgáltatásokat reklámoznak, például játékkonzolt vagy perifériát, egyes streamerek még olyan saját terméket is piacra dobnak, melyek nem kapcsolódnak közvetlenül a játékhoz, mint például egy energiaital vagy egy póló.

„A gamerek növekvő számában a fiatalok biztosítják az utánpótlást, ami arra ösztönzi a különböző, nem csak a gaming szektorban működő vállalkozásokat, hogy ezzel a témával érjék el a fiatalokat”

– emeli ki Vass Dorottya. A szakértő hozzátette, hogy például a K&H Bank és a SPAR is indított már gamer kampányokat ezzel a céllal.

A médiatorzítástól a párhuzamos valóságokig

Médiahatósági vizsgálat indul a TV2 Play ellen, tovább szól a Csaba Rádió

A fideszes médiaholding suttyomban megvette Demeter Szilárd médiaiskoláját

Oroszország betiltotta a The Moscow Times című lapot

Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.
Borító: Gamer akció közben. Fotó: depositphotos.com / stock

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások