Mint arról korábban már a Media1 is beszámolt, a Facebookot és az Instagramot is működtető amerikai vállalat, a Meta úgy akarja kijátszani az európai digitális szolgáltatásokról szóló törvényt (DSA – Data Services Act), hogy az Európai Unióban bevezeti a platformok előfizetéses modelljét. Így azt a felhasználót, aki fizet érte, a jövőben már nem követik nyomon és nem bombázzák kéretlenül is hirdetésekkel. A célzott reklámok miatt a Metára az idén már 390 millió eurós (151 milliárd forintos) bírságot szabott ki az illetékes uniós adatvédelmi hatóság.
Ahogy azt korábban már a sajtóban a Meta belengette, november elsejével be is vezetik azt a lehetőséget a Facebookon és az Instagramon, hogy asztali gépen havi 10 euróért, mobilon 13 euróért elkerülhetik a felhasználók, hogy a Meta folyamatosan figyelve a tevékenységeiket adatokat gyűjtsön róluk a reklámozási stratégiájához.
A Mark Zuckerberg által alapított közösségi média cég előre bejelentette azt is, hogy 2024 márciusától még többet fog kérni az Európai Unióban azoktól, aki hajlandóak fizetni a nyomon követés és a célzott hirdetések elkerülése érdekében. Minden egyes külön fiók a Facebookon és az Instagramon további 6, illetve 8 euróba fog kerülni attól függően, hogy webes vagy mobilos a felhasználó.
Dublinban július óta vizsgálják az előfizetéses verziót, Bécsben vitatják a tarifák mértékét is
Az Európai Digitális Jogok Központja (ECDR – European Center for Digital Rights), amely a Meta nyomon követése és profilalkotása elleni stratégiai perek nagy részét irányította, már 2021 óta vitatja a „fizess vagy rendben” gyakorlatát. Max Schrems, a bécsi székhelyű szervezet alapítója és tiszteletbeli elnöke a Meta mostani bejelentése kapcsán emlékeztet, az Európai Unió Bírósága (CJEU) korábban nem pont erre kötelezte a céget:
„Az CJEU kimondta, hogy a hirdetések alternatívájának »szükségesnek« kell lennie, és a díjnak »megfelelő« mértékűnek. Nem hiszem, hogy évi 160 euró az, amire gondoltak.”
Egyelőre nincs jóváhagyás
Az ECDR vezetőjét idéző TechCrunch megkereste az ír adatvédelmi hatóságot (DPC – Data Protection Commission) is, amely az európai központját Dublinban működtető Metára a korábbi büntetéseket az EU nevében kiszabta. A testület a lapnak azt írta, hogy a Meta júliusban értesítette őket a terveiről, de még nem döntöttek arról, hogy az előfizetéses verzió megfelel-e a DSA és a GDPR előírásainak.
„A DPC a többi európai felügyeleti hatósággal konzultálva részt vesz a hozzájáruláson alapuló modell részletes szabályozási értékelésében, amióta a Meta júliusban azt először javasolta. Ezt a feladatot a DPC irányítja a Facebook és az Instagram vezető felügyeleti hatóságaként Európában. Az értékelés még nem zárult le, és a mai napig nem hozott eredményeket. Hamarosan elkészül, ekkor a DPC értesíti a Metát, ha úgy ítéli meg, hogy az új felhasználói ajánlatok megvalósításának módja összeegyeztethető a Meta GDPR szerinti kötelezettségeivel”
– közölte az ír adatvédelmi hatóság.
Az uniós adatvédelmi hatóságok tehát még nem hagyták jóvá a Meta azon lépését, hogy előfizetést vagy nyomkövetést kínáljon a felhasználóknak, és nyilvánvaló, hogy további szabályozási beavatkozások következhetnek – írja cikkében a TechCrunch.
Hivatalos megkeresést küldött az Európai Bizottság a Facebook és a TikTok tulajdonosainak
További híreket érhet el a Media1.hu oldalon. Követhet bennünket Facebookon is.