Tavaly júniusban a Media1 számolt be arról elsőként, hogy a magyar Central Médiacsoport (a korábbi Sanoma Media Budapest jogutódja) eladja az ingyenesen használható Citromail levelezőszolgáltatást a norvég Fjordmail International cégnek. Néhány hét múlva azt is bejelentették, hogy az eladás sikerrel lezárult. A Central Médiacsoport azzal indokolta az eladást, hogy a jövőben más új online szolgáltatások elindítására kíván fókuszálni.
Akkor még senki nem említette, amit most a Telexnek a Fjordmail International megerősített, nevezetesen azt, hogy a felvásárolt e-mail szolgáltatás az idei évben fizetőssé alakul. Méghozzá nem is keveset, havi 1.999 forintos díjat fognak elkérni a felhasználóktól. (Összehasonlításként: az egyik legnépszerűbb e-mail szolgáltatás, a Google GMail szolgáltatása, ha valakinek nem elegendő az ingyenesen biztosított 15 gigabájtos tárhely, akkor havi bruttó 690 forintért bővíthető fel 100 gigabájtosra – igaz, reklámmentességről ebben az esetben sincs szó.)
A Fjordmail azt közölte a Telexszel, hogy miután a reklámalapú modellről előfizetéses alapra helyezik át a Citromail működését, ezért cserébe
- teljesen eltüntetik a felületről a hirdetéseket,
- javítanak a szolgáltatás minőségén,
- ami fejlettebb kamuprofil- és spamszűrést jelent majd.
A cég azzal magyarázta a változást, hogy a hirdetési bevételek csökkennek, és nem várható a trend megfordulása.
Hozzátették:
„Megértjük, hogy néhányan nem fogják pozitívan fogadni a változást, és előre elnézést kérünk az esetleges kellemetlenségért, amit ez okozhat”, de ahhoz, hogy egy „magas színvonalú levelező szolgáltatást” lehessen fenntartani szerverekkel, rendszergazdákkal és ügyfélszolgálattal, ahhoz „kiszámítható bevételekre” van szükség.
A Fjordmail úgy véli, az átállás egy fenntarthatóbb üzleti modellt valósít meg, és garantálja, hogy a szolgáltatást ne kelljen más e-mail szolgáltatókhoz hasonlóan bezárni azt.
Mint azt a Media1 megírta, a Citromail 2004-ben kezdte meg működését. Az egykoron szebb napokat látott levelező népszerűsége az elmúlt években jelentősen csökkent. Sok felhasználó ma már inkább csak különféle szolgáltatások igénybevételéhez, regisztrációhoz, egyfajta spam- és marketinganyag gyűjtőnek tartja fenn a fiókját.
Bár a norvég Fjordmail International több, elsősorban skandináv gyökerű (köztük három norvég, kettő dán és egy finn) publikus webmail-rendszert és híroldalt üzemeltet, a Citromail a Fjordmail első kelet-európai érdekeltségének számít.