fbpx
rádió stúdió, keverőpult

A Klubrádió és a Spirit FM, valamint a Rádió 1 Szeged pályázatával foglalkozott a Médiatanács e heti ülésén

Ezen a héten is ülésezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. Az ülésen eldőlt, hogy a Spirit FM és a Klubrádió pályázata is megfelelő, legalábbis alaki, formai szempontból, tehát továbbra is két médiaszolgáltató van versenyben a Budapest 92,9 MHz-ért. Szegeden frekvenciát nyert a Mészáros Lőrinc közeli Rádió 1. Ezenkívül tévék reklámjaival foglalkozott a grémium.

Mint azt az NMHH Kommunikációs Igazgatósága szerdai, néhány perccel ezelőtti közleményében tudatta a Media1.hu-val, a Médiatanács e heti ülésén elvégezte a Budapest 92,9 MHz körzeti vételkörzetű médiaszolgáltatási lehetőség közösségi jellegű használatára kiírt újbóli pályázati eljárásban benyújtott pályázati ajánlatok alaki vizsgálatát, és mindkét pályázót, azaz a Közösségi Rádiózásért Egyesületet (Spirit FM) és a Klubrádió Zrt.-t is pályázati nyilvántartásba vette. Azaz míg korábban az előző pályázatnál mindkét pályázót kizárta a grémium hibás pályázatra hivatkozva, ezúttal mindkét pályázó továbbjutott a pályázat tartalmi kiértékelési körébe.

A tartalmi kiértékelés, ami kvázi a következő forduló, ezután következik majd, akkor dől el, hogy le kell-e kapcsolni a Spirit FM-et a Budapest FM 92,9 MHz frekvenciáról, és át kell-e adnia azt a Klubrádiónak, vagy véglegesítik a Spirit FM jelenlegi, ideiglenes médiaszolgáltatási jogosultságát és a Klubrádió másodjára sem tudja megszerezni a frekvenciát, amelyet tavaly februárig használt.

A Klubrádió új stúdiója
A Klubrádió új stúdiója

Eldőlt az is a testület ülésén, hogy a körzeti vételkörzetű Szeged 87,9 MHz médiaszolgáltatási lehetőség kereskedelmi jellegű használatára kiírt pályázati eljárás nyertese az egyedüli pályázó Radio Plus Kft. lett. A Mészáros Lőrinc-közeli érdekeltségbe tartozó kft.  üzemelteti a budapesti központú Rádió 1 hálózatot is.

A pandémia miatt tovább csökkentek a termékmegjelenítések

A Médiatanács elfogadta a legfrissebb, termékmegjelenítéseket vizsgáló tanulmányt, amely a két országos kereskedelmi televízió, az RTL Klub és a TV2 2021 második félévében sugárzott saját gyártású műsorait elemezte. A hat hónap alatt 2141-féle márkát hirdettek így. Az Aldi szerepelt a legtöbbet 1010 esettel, nagyjából annyiszor, mint az őt követő négy márka – Toyota (323), Electrolux (270), Hell Energy (231) és Champic (211) – együttesen.

Összesen 12 715 termékmegjelenítés szerepelt az RTL Klubon és a TV2-n, ami 25 százalékkal kevesebb a 2020 azonos időszakában regisztráltakhoz képest (17 675). Míg a TV2-nél 13 százalékos növekedés történt, az RTL Klubnál 39 százalékkal csökkent az ilyen típusú műsorok mértéke. 2019-hez viszonyítva az RTL Klubnál több mint 50 százalékos esés figyelhető meg, míg a TV2-nél csupán 2 százalékos a növekedés, összesen pedig 37,8 százalékos a csökkenés. Ennek továbbra is legfőbb oka a koronavírus-járvány következtében kialakult műsorstruktúra-változás lehet: a saját készítésű műsorszámok forgatása nehézkes maradt, a gazdasági változások miatt nem lett több a hirdető sem.

A legtöbb hirdetés – 3056 eset – az RTL Klub Reggeli című műsorához kapcsolódott, amit a Fókusz (1051) és A konyhafőnök VIP (645) követett. A TV2 legtöbb termékmegjelenítéses műsora, a Mokka (a Mokkacinoval) (852) a harmadik helyet szerezte meg, míg tavaly ugyanekkor csak a nyolcadik volt. A legtöbb hirdetés az élelmiszer (2684), a szolgáltatás (1686) és a kereskedelmi (1486) szektorokhoz kötődött.

A tanulmányban a virtuális reklámokat is vizsgálta a hatóság. Az év második félévében összesen 550 ilyen virtuális reklámot adtak le: 25-öt az RTL Klubon és 525-ot a TV2-n. Míg előbbinél csak a Fókusz című műsorban jelentek meg, utóbbinál több mint 13 műsorban bukkantak fel, és leggyakrabban a Mokka, a Ninja Warrior és a Séfek séfe című adásokban. Az ilyen reklámokat ritkaságuk és az újszerűségük ellenére egyelőre könnyen megjegyzik az emberek, de fogadtatásuk egyértelműen negatív. A teljes tanulmány elérhető a hatóság honlapján.

További hírek találhatók a Media1-en! Kérheti híreinket Telegram csatornánkon is!

Borító: Szalay Dániel / Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások