fbpx
rádió, stúdió

Alacsony fizetésekkel szembesülnek a hazai rádiósok a Médiatanács felmérése szerint

Ezen a héten is ülésezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa, mely egy rádiók körében készített felmérés tanulmányozása és elfogadása mellett rádiós frekvenciapályázatokkal foglalkozott, és felügyeleti eljárásokat is indított.

Az NMHH Kommunikációs Igazgatóságának a Media1-hez eljuttatott csütörtöki közleménye szerint a Médiatanács a héten öt rádiós pályázati eljárás ügyében döntött, beleértve pályázati felhívások véglegesítését és eljárások lezárását a körzeti Pécs 101,2 MHz, valamint a Mezőtúr, a Székesfehérvár és a Gyöngyös telephelyű kisközösségi rádiós lehetőségekkel kapcsolatban.

Öt, meg nem nevezett szolgáltató ellen a grémium eljárást indított, mivel az NMHH szerint eltértek a szerződéses vállalásaiktól, egy meg nem nevezett médiaszolgáltatót pedig figyelmeztetett a testület.

Az NMHH a döntésekről furcsa módon semmiféle konkrétumot nem közölt, így például nem tudni, milyen döntéseket hoztak a frekvenciapályázati eljárások ügyében, vagy hogy mely médiaszolgáltatók ellen indítottak eljárást. Az sem derül ki a közleményből, hogy mely médiaszolgáltatókat figyelmeztették. Küldtünk ez ügyben kérdést a hatóságnak, ha reagálnak, frissítjük a hírt.

Alacsony a rádiósok fizetése

Az NMHH-s közleményben a leghangsúlyosabb rész, hogy a médiahatóság online felmérést végzett a magyarországi rádiós médiaszolgáltatók között 2021 májusa és júliusa között, a válaszadók önkéntes, önkitöltős kérdőívvel válaszolhattak a kérdésekre. A hatóság minden hazai médiaszolgáltatót megkeresett, és az érintettek közel 40 százaléka válaszolt.

rádió, autórádió
Fotó: stock / depositphotos.com

A válaszokból az derült ki, hogy a rádiókban a főállású kollégák aránya jellemzően 30 százalék alatt marad, a kereskedelmi adóknál magasabb százalékban, mint a közösségieknél. Sokkal meghatározóbb a mellékállású foglalkoztatás: a rádiók közel felénél ez több mint 51 százalékot tesz ki. Önkéntest a csatornák közel fele alkalmaz, elsősorban a közösségi rádiók, és általában a vételkörzet csökkenésével együtt nő az önkéntesek aránya is, tehát a kisebb rádiókat többen segítik ilyen formában.

A munkatársak fizetése a médiaszolgáltatók elsöprő többségénél, 91 százalékánál 2020-ban nem érte el a magyarországi átlagfizetést, pedig az alkalmazottak iskolai végzettsége messze a magyar átlag feletti. Pozitívumként értékelhető, hogy a nemi megoszlás viszonylag kiegyenlített, minimális előnnyel a férfiak javára – összegzett a médiahatóság összefoglalója.

Fejlesztéseket javasoltak a rádiók a Mecenatúra Program kapcsán

Arról is beszámolt az NMHH, hogy a Magyar Média Mecenatúra Program pályáztatási rendszerével kapcsolatos elégedettség kapcsán egy 100-as skálán 71-es átlagos érték jött ki a rádióknál.

A rádiók a pályázati rendszerrel kapcsolatos javaslatai elsősorban a keretösszeg emelését, az elektronikus ügyintézés bevezetését, a pályázati rendszer egyszerűbbé és átláthatóbbá tételét szorgalmazták.

A rádiók közel fele túl szigorúnak találja a Médiatanácsot

A válaszok szerint az önálló rádiók 59 százalékát, a hálózati tagrádiók 90 százalékát érte már valamilyen szankció a médiahatóság részéről, ami az utóbbiak esetében többnyire írásbeli figyelmeztetést, az önálló adóknál viszont bírságot vagy kötbért jelentett.

A hatóság szankcionálási gyakorlatát a válaszadók közel fele ítéli túl szigorúnak – derül ki az NMHH felméréséből.

Dominálnak a saját gyártású műsorok

A rádiók műsorstruktúrájában a saját gyártású műsorok dominálnak, de a külső gyártású programok is meghatározóak, míg az élő műsorok részaránya átlagosan 39 százalék. A szerkesztőségek többsége felvetett már olyan témát, amellyel később más médium is foglalkozott, így elmondható, hogy a rádiók nagy részének van valamilyen tematizációs hatása a nyilvánosság egyéb szereplőire.

Fiatalítási törekvések

A médiapiaci szempontból is fontos fiatalabb generációkra alapvetően más médiafogyasztási szokások jellemzőek, mint az idősebb fogyasztókra – fogalmazott a hatóság, hozzátéve, hogy mindez a hagyományos média szereplőit hátrányosan érinti, és ezt a rádiók is érzékelik. Éppen ezért a fiatalabb korosztályok eléréséért majdnem minden rádió próbál lépéseket tenni. Ezek közül legtöbben a megfelelő zenei kínálatot, az online jelenlétet, a gyakornokok alkalmazását, valamint a fiataloknak szóló tematikus műsorokat és rendezvényeket emelik ki.

Honlapja szinte minden rádióadónak van, ahol többnyire online rádióadás, műsorújság, hírek, műsorarchívum, hirdetési feltételek és tarifák, podcast, valamint olvasói fórum található.

Megütötte a rádiókat a járvány

A COVID-világjárvány a rádiók piaci helyzetét is negatívan érintette, többségük jelentős bevételcsökkenésről adott számot 2020-ból. További következményként az otthoni munkavégzés bevezetését, az élő adások arányának csökkentését, valamint néhányan az elbocsátásokat emelték ki – olvasható a felmérésről kiadott összefoglalóban.

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon, valamint iratkozzon fel a hírlevelünkre is!

Kiemelt fotó: stock / Depositphotos.com
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások