fbpx
Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő

A kormányszóvivő férje is gazdagodik az RTL Magyarországnak és több más tévétársaságnak leadott reklámszpotokból

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő férje, Szalay-Bobrovniczky Kristóf a hazai reklámiparban is fontos szereplővé vált, miután a 444 szerint Szalay-Bobrovniczky résztulajdonosává vált a Honeycomb Hungary Kft.-nek a VBPS Kft.-n keresztül. A cég technikai szolgáltatóként azzal foglalkozik, hogy a tévétársaságok számára eljuttatandó reklámszpotokat ellenőrzi és továbbítja díjazás ellenében. Az RTL hirdetői két cég közül választhatnak, de a Media1 információi szerint sok tévécsatornánál csak a kormányközeli technikai lebonyolító cégen keresztül lehet leadni reklámfilmeket.

A 444 felidézte, hogy a Honeycomb Hungary Kft.-t 2018-ban alapították, és például film-, video- és televízióprogram-terjesztéssel foglalkozik. A 444 szerint a cég 2019-ben 691 millió forintos forgalmat bonyolított, 2020-ban pedig már az 1 milliárd forintos bevételt is elértek, melyből 555 milliós profitot könyvelhettek el.

A kormányszóvivő férjének érdekeltségébe tartozó cég honlapján olvasható bemutatkozás szerint

„A Honeycomb egy multinacionális, reklámcélú, videótovábbító, online platform, mely az ügynökségeket köti össze a tv-adókkal és műsorszolgáltatókkal”.

A cég egy olyan online fájlküldő rendszert működtet, mely automatizáltan ellenőrzi és továbbítja azokat a reklámokat, szpotokat, melyeket a különböző ügynökségek leadnak a tévécsatornáknak.

A Honeycomb szolgáltatásának lényege, hogy a tévétársaságokhoz nem lehet közvetlenül leadni a reklámszpotokat, hanem egy technikai közvetítő igénybevételére van szükség.

A 444 kiemelte, hogy – egyébként több más tévétársasághoz hasonlóan – a Magyar RTL Televízió Zrt. (M-RTL Zrt.) 2020-as, valamint 2021-es és 2022-es televíziós hirdetésekre vonatkozó általános szerződési feltételeiben (ÁSZF) az szerepel, hogy a reklámszpotok esetében a sugárzáshoz szükséges anyagot a megrendelőnek vagy az Adstream, vagy a Honeycomb fájlküldővel kell eljuttatnia. A portál a Magyar Orvosi Kamara szerződései között talált egyet, amelyben a kampányfilm RTL-es leadása és feltöltése is szerepel, és a vállalkozónak a Honeycomb platformjára kell feltöltenie az anyagot. A MOK díjat fizetett a Honeycombnak, hogy leadhatott nála szpotot.

Honeycomb.
Honeycomb.

Az RTL hirdetői választhatnak, hogy a kormányközeli cégen keresztül vagy egy független szereplőnél adják-e le a szpotokat, de több más tévétársaságnál nincs választási lehetőség

A Media1 úgy tudja, hogy a két technológiai szolgáltató cég, a Honeycomb és az Adstream jelentős összegekre tesz szert azáltal, hogy rajtuk keresztül zajlik a reklámszpotok beküldése a különböző magyarországi tévétársaságokhoz. Egy-egy nagyobb hirdetőnél éves szinten milliós összegek is összejönnek, ugyanis ha egy reklámkampányból több különböző változat készül, akkor minden egyes szpotnál a Honeycomb kiszámlázza a fájlküldés, illetve az ellenőrzés díját.

Lapunk ráadásul úgy tudja, vannak olyan tévétársaságok, ahol igyekeznek a hirdetőket a Honeycombhoz terelni, hogy rajtuk keresztül történjen meg a reklámszpotok leadása.

A Media1 úgy tudja, hogy konkrétan az Atmedia nevű televíziós reklámértékesítő házzal dolgozó tévétársaságoknál (a TV2 kivételével) csak a Honeycombon kereszül tudnak bekerülni a reklámfilmek adásba, míg az RTL/R-Time esetében legalább választási lehetőségük van, hogy az Adstreamet vagy a Honeycombot választják technikai közreműködőnek. A TV2 esetében pedig csak az Adstreamen keresztül lehet leadni az adáskazettákat.

Versenyjogi aggodalmak a hirdetők között – az MRSZ ajánlást adott ki, de a hirdetőket ez nem nyugtatta meg

Emiatt több reklámozó körében versenyjogi aggályok is megfogalmazódtak. A Media1 úgy tudja, hogy nemrég a reklámanyagok leadásának mikéntjével a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) is foglalkozott – erre egy idén szeptemberi, az MRSZ honlapján kissé eldugottan fellelhető összefoglaló is utal. Az MRSZ azután vette napirendjére a témát, hogy több hirdetőtől is megkeresés érkezett az MRSZ-hez az ügyben az elmúlt másfélben, hogy az úgynevezett televíziós adásanyag leadások piacán minden szereplőt érintő változások zajlanak, mely változások kapcsán a piacon feszültség alakult ki. A hirdetők azt kifogásolták, hogy beterelik őket egy szolgáltatóhoz, és sok helyen választási lehetőséget sem adnak számukra.

Az MRSZ ezután egy ajánlást fogalmazott meg, melynek lényege az volt, hogy az MRSZ a piac fejlődése szempontjából támogatja a korlátozásoktól mentes versenyt és a leadási folyamat átláthatóságát minden piaci szereplő számára, ugyanakkor a szerződések rendszerébe nem jogosult beleszólni, a törvényi jogszabályi megfelelőség szempontjából az illetékes hatóságok véleménye a mérvadó. Mindemellett támogatja a piacon az önszabályozás előre mozdítását is a piaci
szereplők együttes részvételével.

Az MRSZ azt írta az ajánlásába:

„A Magyar Reklámszövetség ajánlja az úgynevezett televíziós adásanyag leadási folyamatban szereplők számára, hogy az értéklánc szolgáltató piaci szereplői és különösen a technikai szolgáltatók a hirdetők számára egyértelműsítve kínálják az adásanyag leadás szolgáltatást: részletezve annak tartalmát. Tehát tegyék ismertté és átláthatóvá együttműködve az ügynökségekkel – akár egyfajta edukációval – az értékláncban a technikai szolgáltatók szerepét és egyértelműsítsék a megrendelők számára, hogy pontosan miért fizetnek, azok a szolgáltatások milyen hozzáadott értékkel bírnak számukra egy TV kampány lebonyolítása alkalmával. Amennyiben ez a piacfejlesztő edukáció megvalósul, úgy a megrendelők pontosabban fogják érteni, milyen szerződésekre lesz szükségük a kölcsönösen előnyös és jól szabályozott leadási folyamathoz.”

A Media1 azonban úgy tudja, az MRSZ ajánlása nem minden reklámozót nyugtatott meg, többen a háttérben most is elégedetlenek.

IMD-ből Honeycomb

A 444 szerint az M-RTL Zrt. általános szerződési feltételeiben először 2019-ben bukkant fel a Honeycomb/IMD neve, azt megelőzően csak utóbbi szerepelt abban.

Az IMD is egy londoni vállalat volt, mely videóhirdetés-megjelenítő platformot üzemeltetett, és 2017-ben egyesült a Honeycombbal, így kerülhetett az RTL-es szerződésekbe.

A Honeycomb Hungary Kft.-nek idén februárig a londoni anyacég volt a többségi tulajdonosa, a 2016 és 2019 között londoni nagykövetként tevékenykedő Szalay-Bobrovniczky Kristóf és üzlettársai addig kisebbségben voltak.

A kormányszóvivő, Szentkirályi Alexandra férje, Szalay-Bobrovniczky Kristóf tehát minden egyes olyan reklámszpot után profitra tesz szert, amikor a hirdető a Honeycombon keresztül ad le a filmet akár az RTL-nek, akár más tévétársaságnak. Több médiavállalatnál ráadásául választási lehetőséget sem igazán hagynak, hogy kin keresztül kell leadni a szpotokat.


További híreket talál a Media1-en!

Borító: Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő. Forrás: Szentkirályi Alexandra Facebook
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások