Visszavonta nyáron meghirdetett reklámtenderét a BKV – írja a Népszava internetes kiadása.
„Az eljárásban érdeklődő cégek részéről számos kérdés és észrevétel érkezett társaság felé, ebből kifolyólag szükségessé vált a kiírás újbóli áttekintése. Mivel az ajánlattételi határidő közelsége miatt erre már nem volt lehetőség, a felhívást visszavontuk”
– írta a lap kérdésére a BKV. Hozzátették: a kiírás dokumentumainak újból áttekintése, a beérkező észrevételek kiértékelése, illetve az ezekhez kapcsolódó vizsgálat után újra kiírják a tendert.
Amióta a főváros ellenzéki vezetésűvé vált, a BKV és a Budapest Közlekedési Központ (BKK) is meglehetősen gyakran kerül terítékre a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) asztalán.
A két vállalat eddig 115 plusz 5 millió forint közbeszerzési bírságot fizetett ki a reklámhelyek értékesítését célzó korábbi eljárások miatt.
Mindkét bírság miatt bírósági pert indítottak, azokat azonban nem sikerült lejjebb faragni; az elsőt már jogerősen elveszítették, a második, 5 milliós tétel ügyében pedig jelenleg is zajlik a peres eljárás a KDB ellen. A pénzt viszont már átutalták a hatóság számlájára.
Megakadt reklámtender
A járműreklám-helyek, metróalagút óriásplakátok, CityLight poszterek koncesszióba adásából 8 év alatt összesen 17-18 milliárd forint bevételt remél a cég a Népszava információi szerint, mely a fővárosi reklámtorta legnagyobb szelete. Az előző, 2016-os reklámtender óta jelentősen megváltoztak a jogszabályok, a műszaki megoldások és a reklámszakmai szempontok is, továbbá kikerültek a BKV vagyonából a HÉV-ek, és az M3-as metróvonal 2023-ig befejeződő felújítása is csökkenti a bérbe adható reklámfelületek számát.
A 2016-ban kiírt, majd a bírság okán elhíresült reklámtendert az utolsó percben akasztotta meg Karácsony Gergely főpolgármester: a BKV 2019 őszén már éppen aláírni készült a szerződést, ami négy plusz 4 évre megszabta volna, melyik cég hirdethet a BKV felületein, amikor az újonnan hivatalba lépő Fővárosi Közgyűlés az összes fővárosi cégvezetőnek megtiltotta az egy évnél hosszabb idejű szerződések aláírását – a főpolgármester „egyes gazdasági és politikai körök érdekei” elé kívánta helyezni a budapestiekét.
A szerződéskötési moratórium feloldását a reklámtenderek esetében az új, egységes, valamennyi fővárosi cégre és intézményre kiterjedő reklámkoncepció kidolgozásához kötötte az új városvezetés – ez a mai napig nem készült el, de a BKV tavaly decemberre elkészítette a saját erre vonatkozó tanulmányát, amit idén januárban elfogadott a tulajdonos főváros, így megnyílt az út az új tender kiírása előtt.
Tender a BKK nélkül
Az idén júliusban meghirdetett közbeszerzési eljárásnak ezúttal a Budapesti Közlekedési Központ nélkül indult neki a BKV, mondván semmi hasznuk nem származott a közös tenderből (így a CAF villamosok és az ArrivaBus üzemeltette járművek nem tartoznak bele a kiírásba; ezeket a BKK hirdeti majd meg).
A korábbi 4+4 év helyett a „reklámpartnerek számára nagyobb kiszámíthatóságot biztosító” 6+2 éves konstrukcióra vártak ajánlatokat a négy részre – metró CityLight, metróalagútban lévő óriásplakátok, jármű külső és belső felületei, BKV ingatlanok területe – bontott tenderben. A tömegközlekedési vállalat legkevesebb évi 945 milliós bevételt remélt.
A BKV reklámfelületeit a metrókocsik belső felületeinek kivételével egy több mint 20 évvel ezelőtt kötött szerződés alapján, 1999 óta a Peron Reklám Kft. értékesíti, míg a metró belsőket 2008 óta a Promix Kft. hasznosítja. Előbbi cég évi 664,5 millió, míg utóbbi 100 millió forintot fizet a hirdetési felületekért. Ezt már a Demszky-korszak végén is kevesellte a városvezetés, de mai napig nem sikerült új szerződéssel felváltani.
Régi szerződések
A Peron Kft.-vel még Demszky Gábor főpolgármestersége idején, 1999-ben szerződött a BKV; pont azon a napon, amikor az Esma Spanyol-Magyar Kft. megvette az addig a BKV kizárólagos tulajdonában álló Peron Reklám 74,8 százalékos üzletrészét. Az Esmát azóta felvásárolta egy Garancsi Istvánhoz köthető cég, és később betársult a JCDecaux Hungary Zrt. és 2019-ben a Publimont is.
A BKV számára nem túl jövedelmező szerződést 2007-ben megpróbálták újratárgyalni – sikertelenül. Az MVM egykori – azóta jogerősen elítélt – vezérigazgatója, Kocsis István rövid BKV vezetői kitérője alatt a korábbi határozott idejű szerződést határozatlan idejűre módosította, nem sokkal azután, hogy Tarlós István vezette közgyűlésben Hanzély Ákos, az LMP budapesti képviselője a Fővárosi Közgyűlés elé vitte a BKV reklám ügyét.
Az ellenzék által kiharcolt új tender első felhívását úgy fogalmazták meg, hogy azon gyakorlatilag csak a Fidesz gazdasági hátországát akkor még irányító Simicska Lajos érdekeltsége, a Publimont indulhatott. A spanyol hátterű Esma és a JCDecaux (akkori nevén: Epamedia) közösen tiltakozott. A KDB elmeszelte a tendert. Az új eljárásra öt évet kellett várni – ekkor már az volt a cél, hogy csak Simicska ne nyerjen, a vállalkozó azonban időközben szembefordult Orbán Viktorral. A BKV addig húzta az időt, amíg Karácsonnyal az élen megérkezett az új városvezetés, és minden kezdődött elölről.
További híreket talál a Media1-en!