fbpx
Széchenyi hegyi adótorony Budapesten

Kísérleti DAB+ sugárzás indult Budapesten, de hamarosan búcsúzhatunk is tőle

Ez a teszt most független az állami Antenna Hungáriától, mely 1995-től tavaly szeptemberig tesztelte eleinte a DAB majd az azt felváltó DAB+ (Digital Audio Brodcasting Plus) technológiát, hogy azután egy váratlan lépéssel végül leállítsa a sugárzást pont akkor, amikor Európában kötelező szabvány lett az autórádiókban. A rossz hír azonban az, hogy a mostani új tesztsugárzás nem tart sokáig.

Októberben kísérleti DAB+ rádiós műsorsugárzás érhető el Budapesten és a főváros agglomerációjának egyes területein – tudatta a Media1.hu-val Karakas Róbert, aki az október 1. és október 31. közötti időszakra szóló kísérleti rádióengedélyt szerezte a nemzeti médiahatóságtól.

Lapunk kérdésére, hogy a Broadcast KR digitális tesztsugárzás keretében elérhetők lesznek-e azok a rádiók, amelyek tavaly őszig a digitális jelfolyammal elérhetők voltak (Kossuth Rádió, Petőfi Rádió, Dankó Rádió, InfoRádió, Klubrádió, Magyar Katolikus Rádió), nemmel felelt.

Karakas Róbert elmondta: jogdíjmentes zenei rotációból áll a műsoranyag, azaz zenéket játszanak végtelenítve, tehát nem szerkesztett műsort.

A DAB+ adást a Széchenyi-hegyi adótoronyról sugározzák 10 wattos teljesítménnyel, ami Budán beltéri vételt biztosít, de kültéren Pesten és agglomeráció egyes részein is elérhető a négy zenei adást tartalmazó csomag (mux). Karakas Róbert úgy tájékoztatott, hogy a populációra vetítve a beltéri lefedettség körülbelül 480 ezer fő, a kültéri 1,25 millió fő – ennyien élnek a vételkörzetben, ahol a DAB+ kísérleti adás elérhető. Más kérdés, hogy az említett populációból mennyinek van már DAB+ rádióadások vételére alkalmas készüléke. Erre vonatkozó adat azonban nem áll rendelkezésre.

autórádió
Fotó: Depositphotos (stock)

Tudományos kísérlet

Karakas Róbert elmondta: a négy DAB+ technológiájú zenei adás négy különböző védelmi profillal kerül az éterbe, hogy így teszteljék a kódolások közötti, lefedettségi eltéréseket. A jeleket maximális bitrátával sugározzák. A teszt célja, hogy szubjektív tapasztalatokat szerezzenek a hangminőségről, tehát egyfajta tudományos kísérletről van szó.

A DAB+ kísérleti adás az Antenna Hungáriától függetlenül zajlik. Karakas Róbert a Media1 kérdésére, hogy ki finanszírozza a sugárzás költségeit, azt mondta, nincs benne semmiféle külső forrás, az egész projekt teljesen saját. A tesztadás bármilyen DAB+ technológiát támogató rádióval fogható, legyen az autórádió vagy kis kézi vevő.

Várják a visszajelzéseket

A projekt gazdája azt mondta, a hallgatóktól is vár visszajelzéseket, ehhez egy dedikált e-mail címet hoztak létre, ami a vevőkészülékeken is megjelenik (ez egyébként a [email protected]). Mivel kísérletről van szó, Karakas a tesztadás tapasztalatairól beszámolót készít majd a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számára.

Karakas elmondta azt is, hogy az adóberendezés teljes mértékben saját építésű, ez is fontos része a kísérletnek technikai szemmel, hogy egy ilyen bonyolultságú rendszer házi körülmények között előállítva is hozza-e az elvárt professzionális műsorszóró minőséget.

A tesztsugárzás egyébként a 10D csatornán (215,072 MHz) zajlik.

Európa hiába tolja a DAB+ technológiát, Magyarország tavaly lekapcsolta a hosszú ideje tartó tesztadását

Tavaly ősszel nagy felzúdulást okozott, amikor az Antenna Hungária gyakorlatilag előzetes bejelentés nélkül lekapcsolta a DAB+ tesztadást, miután megszűnt a tesztadásra vonatkozó megállapodása az NMHH-val. Ez különösen a Klubrádió szempontjából bizonyult fájdalmas lépésnek, hiszen nem sokkal később a kormánykritikus rádió elvesztette utolsó analóg FM-frekvenciáját is. Ha a DAB+ tesztadás megmaradt volna, a DAB+ akár menekülési útvonalat is jelenthetett volna a Klubrádió számára, hiszen a DAB+ rádióberendezésekkel változatlanul elérhető maradhatott volna az analóg földfelszíni frekvencia elvesztése után is az adás, a digitális sugárzáshoz ugyanis nem kell a Médiatanács engedélye.

Magyarország egyébként épp akkoriban kapcsolta le a DAB+ sugárzást, amikor az Európában olyan szabvánnyá vált, amelyet minden újonnan értékesített autóban lévő rádiónak támogatnia kell.

Európa fejlettebb részén egyébként több országban már annyira elterjedt a DAB+ technológia, hogy a hagyományos analóg, FM-adást is lekapcsolták, de legalábbis megkezdték a lekapcsolás előkészítését. Magyarországon viszont tavaly mindez épp fordítva történt, a modern szabványú adást kapcsolták le, amivel az Antenna Hungária és az NMHH évtizedekkel repítette vissza Magyarországot az időben.

A DAB+ tavalyi lekapcsolása akkora felháborodást keltett, hogy a politikusok is foglalkoztak vele. A Momentum például kormányváltás esetére a DAB+ technológia országos bevezetését is megígérte idén februárban, hogy felszabadítsák a rádiós piacot a Médiatanácstól. Ennek megértéséhez nem árt tudni, hogy a DAB+ technológia egyik nagy előnye, hogy a digitális adás esetén nincs frekvenciaszűkösség, így egy rádió elindításának nem feltétele, hogy a (jelenleg kizárólag kormánypárti delegáltakból álló) Médiatanács engedélyt adjon számukra.

A Médiatanácsot gyakran éri bírálat, amiért pályázatai során a kormánykritikus rádiók nem, vagy csak nagy nehézségek árán jutnak frekvenciához, vagyis döntéseit politikai elfogultság jellemzi. Erre számos, az NMHH pályázatain történt visszaélés is utal.

Rozgonyi Krisztina, az NHH egykori, 2010-ben lemondó elnöke is bírálta a Media1 műsorában idén februárban, hogy az NMHH nem tett meg mindent a DAB+ magyarországi elterjesztésére, népszerűsítésére.

További hírek a Media1.hu-n! Csatlakozzon hozzánk Facebookon és iratkozzon fel napi hírlevelünkre is!

Borító: stock / Depositphotos
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */