fbpx
Kolosi Péter, az RTL Magyarország programigazgató vezérigazgató-helyettese. Fotó: RTL sajtószoba

Kolosi Péter: Ezek lehetnek a jövő sikerműsorai Magyarországon is

Egy online konferencián Kolosi Péter, az RTL Magyarország programigazgató vezérigazgató-helyettese több olyan műsorformátumot is bemutatott, amelyek külföldön már sikeresek, és amelyek közül több várhatóan Magyarországon is megjelenik a következő években. Van közöttük legózós műsortól kezdve leszbikus társkeresőn át több ügyességi vetélkedőig sok minden.

A Nagy Kreatív Nap című online konferencián az RTL-es szakember előadásában vázolta, hogy a pandémia radikálisan megváltoztatta a televízióműsor-készítés lehetőségeit, lényegesen nehezebbé tette azt, vagy éppen ellehetetlenítette, de a járványtól függetlenül is évről évre kevesebb formátum utazik a világban, azaz mutatják be több, mint két országban. Mindez azt is jelenti, hogy a tévézésben egyre fontosabbá válik a fikció és a lokális tartalom.

Kolosi Péter utalt arra a kevésbé ismert tényre is, miszerint tévéformátumok terén Európa igen is fontos szereplő, és nem is az amerikai formátumok utaznak a legtöbbet a világban.

Formátum exportőrök 2020-ban
Formátum exportőrök 2020-ban / Kép: Kolosi Péter

Kolosi megemlítette, hogy Dél-Korea az Álarcos énekes (Masked Singer) című műsorral, majd a show ötletét tovább gondoló I Can See Your Voice című formátummal is meghódította a világot. A szakember a formátumok felsorolását a Lego Masters-szel folytatta, amelyet csak tavaly öt országban mutattak be.

Ügyességi játékokban és tehetségkutató műsorokban sincs hiány

Míg a holland Marble Maniában az üveggolyók hoznak nyereményt, addig a Mute it című műsorban a néma csend a lényeg, és az, hogy az akadálypályán a játékos 50 decibelnél ne csapjon nagyobb zajt, vagy éppen az ITV Stacking it című műsorát említette, ahol jó magasra és minél több dolgot kell egymásra pakolnia a játékosoknak.

Az előadásból nem maradhattak ki a tehetségkutatók sem, amelyek közül a Got Talent, a Voice vagy az X-Faktor szinte mindenütt mond valamit a nézőknek. Persze ezek mutációi is megjelentek: a CBS például Amerika legkeményebb fizikai munkását keresi, az NBC Dwayne Johnsonnal, a Sziklával fémjelzi a The Titan Games című műsorát, mely az egyik legnagyszabásúbb produkció az utóbbi években.

Ugyanakkor vannak olyan tehetségkutatók is, amelyekben a tehetségkutatást egy game show-val kombinálják. Ilyen például a Game of Talents.

Új gasztro és párkereső műsorok is jöhetnek

Kolosi Péter a konferencián beszélt arról is, hogy a nézők még ebben az évben láthatják a Konyhafőnök legújabb, édesszájú tagját, a Mestercukrász című műsort, amelynek háziasszonya a cukrászatban is járatos Liptai Claudia lesz. Erről a Media1-en itt írunk részletesen. A programigazgató, vezérigazgató-helyettes a gasztro témájú műsorok nyomán haladva beszélt arról, hogy a nemzetközi formátumok ezen a téren is új kihívás elé állítják a versenyzőket. Például a Snackmastersben, ahol nem valami fantasztikusat kell alkotni, hanem ahelyett, hogy egyszerűen levennék a Snickerst a boltban a polcról, azt a konyhában kell elkészíteni.

A tévéműsoroknak a konyhán túl egy étterem vendégtere is helyszíne lehet. Több olyan új formátum is van, amely olyan embereket hoz össze egy asztalhoz, akik a való életben legszívesebben messziről elkerülnék egymást. Ilyen az Eating with the enemy is.

A szakember kiemelte, hogy az igazi tévé reagál a társadalmi folyamatokra, hiszen maga is része a társadalomnak. Ennek kapcsán említette meg a The Trashmasters című műsort, amelyben kidobni semmit nem szabad, ha szemetet termelnek, szó szerint viselniük kell a következményeit.

A felsorolásból nem maradhatott ki a párkeresés témaköre sem. A TV Now platformon (a német RTL fizetős digitális felületén) mutatkozott be a Bachelor meleg változata, a Prince Charming, amely hamarosan Lengyelországba is megérkezik. Sőt már készül a műsor leszbikus változata, a Princess Charming is. A párkeresésen túl Japánban a kulturált elválás is showműsor témája lett, így a Happily ever apart című műsorban boldogtalan házaspároknak és barátaiknak válási ceremóniát követhetik a nézők.

Új műsorok jöhetnek Magyarországra

Kolosi Péter utalt rá, hogy bár a felsorolás koránt sem teljes, de előadásában vélhetően több olyan formátumról is esett szó az , amelyek a következő években egyre több helyen lesznek ismertek a világban. Ezek közül néhánnyal – sikerüktől függően – jó eséllyel előbb-utóbb a magyar nézők is megismerhetnek majd.

Végezetül Kolosi elmondta, hogy a kereskedelmi televíziózás magyarországi kezdete, azaz 1997 óta az ábrán látható harminc formátum lett nemzetközileg a legsikeresebb. Ezeknek a nagy része pedig a magyar nézőknek is ismert: a harmincból 24-et mutattak be a televíziók, és további olyan hármat, amelyekkel szintén találkozhattak a nézők, igaz, nem az eredetivel, hanem mondjuk úgy, hogy tagadhatatlan inspiráció alapján megalkotott magyar változattal.

 

Top utazó formátumok 1997 óta
Top utazó formátumok 1997 óta / Kép: Kolosi Péter előadása

A konferencián előadott egy másik RTL-es vezető is: Grósz Judit digitális és üzletfejlesztési igazgató az RTL Most és a Netflix közötti versenyről tartott előadást. Erről különálló hírünkben olvashatnak.

Még több hír található a Media1-en! Iratkozzon fel a Media1 hírlevelére, és kövessen bennünket a Facebookon is!

Borítókép: Kolosi Péter, az RTL Magyarország programigazgató vezérigazgató-helyettese. Fotó: RTL-sajtószoba
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások