fbpx
Ungár Péter médiavállalkozó, LMP-s politikus, Schmidt Mária kormánybiztos fia

Újabb médium került Ungár Péter LMP-s képviselőhöz, Schmidt Mária kormánybiztos fiához

Tovább bővült Ungár Péter egyre több termékből álló internetes médiaportfóliója.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Kiadóként jelent meg a szombathelyi Kő A Mezőn Nonprofit Kft. egy kaposvári, magát hírportálnak nevező weboldal, a nagyjából másfél éve színre lépő kpsvr.hu impresszumában. Az Országszerte Átlátszó azt írja, hogy az Azonnali.hu-hoz és az Ugytudjuk.hu-hoz, valamint több más vidéki internetes oldalhoz hasonlóan a kpsvr.hu-nál is Ungár Péter jelent meg tulajdonosként.

Ungár Péter ismert mint LMP-s képviselő, és úgyis mint Schmidt Mária kormánybiztos, a Terror Háza főigazgatójának a fia. Ungár egy ideje már megjelent médiatulajdonosként a magyar médiapiacon. Az édesanyjával, Schmidt Máriával közös családi cég adta ki a mértéktartó üzleti-közéleti hetilapból kormánypárti propagandakiadvánnyá átformált Figyelőt is a lap irányváltásakor, de ezt 2018-ban a fideszes médiaholding Közép Európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA) adták át „ajándékba” azon a bizonyos napon, amikor így döntött Matolcsy György MNB-elnök fia az Origo esetében, és még mintegy több száz médiatermék, köztük az összes megyei lap tulajdonosa.

Az Ungár által mostanában megszerzett kpsvr mellett az ugytudjuk és a szentgotthárdi 9970.hu kiadója is a szombathelyi székhelyű Kő a Mezőn Nkft., míg az Azonnali és az egriugyek.hu impresszumában az egri székhelyű Azonnali Média Kft. szerepel. Ungár mindkét cégben résztulajdonos (az időnként kék színű kormányhirdetésekkel is teletűzdelt Azonnaliban az Index körül nyáron felbukkanó Gerényi Gábor is tulajdonos), de Ungár a Nyugat.hu-nak adott interjújában egyértelműen sajátjaként beszélt „médiaportfóliójáról”.

Az Országszerte Átlátszó hozzátette: ránézésre egyik cég sincs túl jó bőrben: a 14 fős Azonnali Média Korlátolt Felelősségű Társaság 2018-ban 39 millió forint veszteséget produkált 14 millió forintos bevétel mellett. Ezt fejelték meg 2019-ben még 67 millióval, így már százmilliós tőkehiányt felhalmozva.

A 6 fős, 2018-ban alapított Kő a Mezőn Nonprofit Kft. viszont a 2018-as 332 ezer forintnyi árbevétele után 2019-re már nem is adott le beszámolót, bár Farkas Balázs, a Kő a Mezőn ügyvezetője ezzel kapcsolatban azt mondta, mindössze adminisztrációs hiba történhetett, ők igenis leadták a bevallást, és a lap érdeklődését követően megkeresték a NAV-ot panasszal. A kft. ellen folyó végrehajtási eljárást Farkas azzal magyarázta, hogy egy le nem zárult peres ügy miatt indította a felperes, az ügyben a végső szót ebben a Kúria fogja kimondani.

Ungár korábban megpróbálta megvenni a Nyugat.hu-t és a Szabad Pécs című oldalt is

Az Országszerte Átlátszó felidézte , hogy az Ungár Péter által tulajdonolt médiaportfólió vidéki zászlóshajója, az ugytudjuk.hu indulása kapcsán a Nyugat.hu vezetői, Roznár Gyöngyi főszerkesztő és Nagy Ákos Balázs gazdasági vezető a Magyar Narancsnak tavaly azt nyilatkozták, hogy Ungár 2018-ban egyszerűen „meg akarta venni” őket, a Nyugat-Dunántúl piacvezető független közéleti portálját, és mikor elutasították, Roznár Gyöngyi szavai szerint

„úgy gondolta … hogy tönkretesz minket”, s elcsábította az újságírók egy részét.

Ungár állítólag máshol is próbálkozott: a hvg.hu írta meg, hogy Ungár a Szabad Pécs portált is fel akarta vásárolni, de végül ez az ügylet sem valósult meg. (A Szabad Pécs a hvg.hu hírére közölte, nem volt napirenden, hogy eladják a lapot.)

A stratégia tehát az, hogy létező, esetleg kezdetben fél- vagy egészen amatőr módon működő vidéki lapokat (itt a finanszírozás-fenntartás mikéntjére kell gondolni) vásárol fel, vagy, mint például az egriugyek.hu esetében, a fennálló LMP-közeliséget kihasználva veszi át a lapot. (Csarnó Ákos, az egri lap szerkesztője korábban az LMP önkormányzati képviselője volt.)

LMP-s kaposvári önkormányzati képviselő is közreműködött

Az Országszerte Átlátszó szerint a kpsvr esetében vélhetően mindkét mozzanat jelen van: az oldal első bejegyzése 2019. áprilisi, a hozzá kapcsolódó Facebook-oldal viszont 2015-ös alapítású. Utóbbi jellemzően vicceskedő, Jobbik-közeli „mémoldal” volt, időnként például romákon gúnyolódó viccekkel gyűjtött be követőket.

A Facebook-oldalt a kaposvári Bradánovics Bendegúz hozta létre, aki diákként 2016-ban azzal kapott országos nyilvánosságot, hogy az elnökség a Somogy megyei diákparlamentben személyeskedésre hivatkozva félbeszakította küldötti felszólalását. 2018-tól már csak a kpsvr.hu híreit osztotta meg a Facebook-oldal, amit 2019-ben átvett egy formális inkognitóját erősen őrző személy, Felder Frigyes, az LMP kaposvári önkormányzati képviselője. Bár ezt hivatalosan nem jelentették be, Kaposváron minden, a közélet dolgaival kicsit is foglalkozó tudni vélte, ő áll a háttérben.

Ez most, utólag be is igazolódott: Farkas Balázs, a Kő a Mezőn Kft. ügyvezetője ugyanis az ezzel kapcsolatos kérdésre azt írta, egy magánszemélytől vették át a domént és a tárhelyt. Arra, hogy az átadás-átvételkor bármilyen szerepben Felder Frigyes kaposvári LMP-s önkormányzati képviselő is felbukkant-e, Farkas azt válaszolta, Felder Frigyes magánszemélyként vett részt az ügyletben.

Felder Frigyesnél összeférhetetlenség merült volna fel

Ez azért érdekes az Országszerte Átlátszó írása szerint, mivel Felder Frigyesre önkormányzati képviselőként elvben vonatkozott/vonatkozik az önkormányzati törvény, amelynek 36. § (1) i. pontja szerint önkormányzati képviselő nem lehet médiatartalom-szolgáltató természetes személy, vagy olyan társaság felelős vezetője, közreműködője, amely ilyen tevékenységet folytat, azaz nyomtatott újságot ad ki, televíziót vagy hírportált üzemeltet. Ez viszont arra is magyarázatot adhat, hogy miért nem regisztráltatta magát a kpsvr.hu korábban a médiahatóság rendszerében: így nem volt betartatható az összeférhetetlenségre vonatkozó szabály. A médiahatósági regisztrációra azóta (a múlt hónapban, másfél év működés után) végül sor került, és azóta ismét Bradánovics Bendegúz a felelős szerkesztő.

A kpsvr.hu, habár magát „független, igényes, minimalista, nem profitorientált, Kaposvár történéseivel foglalkozó hírportálként” határozza meg, sokáig nem csak hogy nem regisztráltatta magát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál, de impresszumában szokatlan adatokat szerepeltetett, így nem lehetett jogilag fellépni akkor sem, amikor esetleg problémás tartalmat közölt. Felelős kiadóként egy bizonyos „Paizs Lajos” szerepelt az impresszumban, ám hozzá semmilyen elérhetőség nem volt megadva, és sem a közösségi oldalon, sem a Google találati oldalán nem volt a névhez és a kpsvr-hez kapcsolható entitás. Nem kizárt, hogy fiktív személy volt feltüntetve.

A felelős szerkesztő kezdetben Bogdán Erik volt.  A K-Monitor szerint a kpsvr Facebook-hirdetéseit a Kaposváriakért Egyesület finanszírozta, ám azt, hogy miféle forrásból, nem tudni, ugyanis az egyesület sem adott le beszámolót a 2019-es évéről.

Az impresszum miatt nem tudott fellépni a lap ellen, akit az megvádolt

Az Országszerte Átlátszó írt arról is, hogy a kpsvr.hu korábban megvádolt egy kórházi dolgozót szexuális zaklatással, ám az érintettet nem kérdezték meg, ő pedig hiába próbálta megkeresni a lapot miután a történtekre hivatkozva elbocsátották, mert nem válaszoltak a leveleire. Most az Országszerte Átlátszó megkérdezte a kpsvr új tulajdonosát, vállalja-e, a felelősséget a megjelentekért, mire a Kő a Mezőn Kft. ügyvezetője, Farkas Balázs kitérő választ adott: arról kezdett beszélni, hogy a harminc napos sajtó-helyreigazítási határidőn belül nem voltak ilyenek, de a kérdés kifejezetten arra utalt, hogy személyiségi jogsértésről lehet szó, mely öt évig nem évül el.

Farkas hozzátette, a kpsvr.hu csatlakozása előtt tájékoztatást kért minden releváns ügyről, és ez nem volt közte.

Farkas Balázs azt is mondta, nem tartja aggályosnak, hogy az oldal 2018 óta nem rendelkezett NMHH-regisztrációval, ahogyan egy hírportáltól ez elvárt lett volna. Farkas Balázs azt írta, nem gondolja, hogy ennek hiányában az oldal kalóztermék lett volna.

Hozzátette: azért jelentek meg az oldal mögött, mert a portfóliójuk gerincét alkotó Ugytudjuk.hu-nak Szombathelyen, Győrben és Budapesten is van helyi tudósítója, és szeretnének további nagyvárosban is megjelenni.A kpsvr.hu csapatnál egy hosszas egyeztetés után jutottak arra, hogy a már meglévő archívumot nem szeretnék veszni hagyni, de szívesen tartoznának a Kő a Mezőn kiadói tevékenysége alá. „Mivel a két oldal egy kiadóhoz tartozik, így az információ áramlásnak, a cikkek másodközlésének akadálymentes útja van. Kiadónk minden szükséges lépést megtett azért, hogy a kiadásunk alá került kpsvr.hu a jelenlegi jogszabályoknak megfelelően működjön” – válaszolta Farkas, aki arra, miért nem jelentették be a tulajdonosváltást, azt mondta, a kezdeti időszak döccenői után épp a napokban tervezték promózni az új oldalt.

Farkas azt is mondta, szeretnék a kpsvr.hu szerkesztőségének létszámát növelni, a céget pedig pályázatokból és reklámbevételekből tervezik a továbbiakban is finanszírozni.

Ungár Péter az átvett oldallal kapcsolatos terveiről

A (rész)tulajdonos Ungár Péter LMP-s képviselő telefonon az Országszerte Átlátszónak azt mondta, semmi meglepő nincs abban, hogy a vidéki, különösen a kormánykritikus médiumok tartósan veszteségesek, ám arra, hogy ezt milyen forrásokból kívánja fedezni, először üzleti titokra hivatkozva nem kívánt válaszolni, ám később, a beszélgetés során célzott rá, hogy a magánvagyonából.

Kaposváron, a kpsvr.hu-nál egyelőre nem kívánnak jelentősebb bővítést, de – mint fogalmazott – hosszabb távon bármi lehetséges. Felder Frigyes szerepét illetően nem ismeri a részleteket, az az új kiadó, a Kő a Mezőn Kft. ügyvezetőjének hatáskörébe tartozik, de szerinte az átadás a hatályos törvényeknek megfelelően zajlott.

Az Országszerte Átlátszó teljes cikke a felvásárolt internetes oldalról itt található.

További hírek találhatók a Media1-en!

Szóljon hozzá!