Aranycsapat

Izgalmas kulisszatitkokat árultak el az Aranycsapat híres 6:3-as futballmérkőzéséről készült felvételek felújításáról

Nemsokára eddig még sosem látott módon, színesben nézhetjük meg az egyik tévécsatornán az Aranycsapat 1953-as, legendás 6:3-as londoni meccsét. Nagy Miklós, a digitális felújítást végző csapat vezetője mesélt el néhány érdekességet a restaurálás folyamatáról és technikai hátteréről. Szavaiból egyértelművé válik, miért is volt olyan hatalmas kihívás ez a feladat, és több érdekességet is megtudhatunk a tévézés kezdeti időszakáról is.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Mint arról a Media1 már beszámolt, november 25-én 18 órától, kiszínezve képernyőre tűzik a SuperTV2-n Puskás Öcsiék, vagyis az Aranycsapat 1953. november 25-i diadalát, a Magyar Telekom ugyanis felújíttatta a magyar futballtörténelem egyik legnagyobb diadalmenetén készült felvételeket a mérkőzés 67. évfordulója alkalmából.

Úgy fogják sugározni a legendás londoni mérkőzést, mintha az épp akkor zajlana: lesz kommentátor és stúdiós felvezetés is félidei és lefújás utáni értékeléssel. (A kommentátor Matuz Krisztián lesz, a műsorvezető Baumstark Tibor lesz.)

Mindez azért is nagy szó, hiszen a magyar labdarúgó-válogatott és Anglia 6:3-as, magyar győzelemmel végződő futballmérkőzését a magyarok 1953-ban, a meccs eredeti időpontjában csak rádión keresztül tudták követni, mivel magyar tévés közvetítés ekkor még nem volt, hisz a Magyar Televízió csak később kezdte meg működését.

A BBC által filmre rögzített futballmérkőzés digitális renoválását Nagy Miklósra, a Melon FX vezetőjére bízta a telekommunikációs vállalat. A felújításnak már nekikezdeni is nagy feladat volt, mivel a meccset annak idején ma már megmosolyogtató módon, úgy rögzítették hagyományos filmszalagra, hogy egy televízió képernyőjére irányították a kamerát. Emiatt a kép minősége nagyon gyenge és pixeles volt. (Ezt hívják kieneszkópos (kinescope) technológiának.)

Az 1950-es években a TV technológia még közel sem volt olyan kiforrott mint manapság, amikor HD vagy akár 4K minőségben nézhetünk műsorokat.

Ha celluloidra forgott volna a meccs közvetlenül, akkor jobb anyagot lehetett volna kihozni a meccsből, de így, hogy a tévéképet rögzítették celluloidra, rengeteg részlet tűnt el. Épp ezért most a fennmaradt felvételt először is reprodukálni kellett digitálisan.

Felbontásbeli különbségek

A technológiák közötti különbséget jól érzékelteti, hogy míg a kapott eredeti filmanyag felbontása körülbelül 210×160 pixel volt, addig a mai FullHD-s tévék felbontása 1920×1080 pixel. A Melon FX csapatának ezt a jelentős különbséget kellett áthidalnia a modern technológiát bevetve.

Első lépésként, miután a szakemberek megkapták a felvételt, a fekete-fehér kép folyamatosan változó expozícióját (világosságát) kellett egy szintre hozni (kiegyenlíteni). Ezzel az egyes képkockákon belüli legszembetűnőbb egyenetlenségeket, hibákat javították ki. Továbbá el kellett tüntetni a CRT technológiából adódó képbeégéseket, majd ezt követően kerülhetett sor a zajszűrésre, hogy a meccs hangja is élvezhető legyen. Ehhez használták a mesterséges intelligenciát.

A feljavított egységes (ekkor még fekete-fehér) kép felbontását és élességét szintén mesterséges intelligencia segítségével növelték. Ahogy Nagy Miklós fogalmazott, „felhúzták” egy nagyobb méretre, amire azért volt szükség, hogy a mai tévékhez mérten a kép minősége jobb legyen.

A filmen, azaz a fizikai hordozón keletkezett sérülések kijavítását úgy oldották meg, hogy egy snitten (a filmek különböző hosszúságú részei, amelyeket vágással illesztenek egymáshoz) belül egy programmal „összeátlagoltak” minden képkockát, majd a képkockákból létrejött egy maszk. A program a maszk segítségével kiadta a nagyobb hibákat, amelyeket ezután már algoritmussal vagy manuálisan egyesével lehetett kijavítani. Ekkor már kaptak egy egységes képet.

Ezeket a változtatásokat 192 snitten kellett elvégezni.

A színezés fázisa

A kosztalanítást és maszkolást követően a színezésnek állt neki a csapat, amit teljes mértékben manuálisan, kézzel kellett elvégezni. A projekt vezetője elmondta, hogy ez a munkafolyamat volt a legidőigényesebb, mivel 1 másodperc 25 képkockából áll, és színezése 1 napot ölelt fel.

Összesen egyébként közel 6500 képkockát kellett így kiszínezni. Amikor a színezéssel elkészültek, még hátra volt a fényezés, hogy a képkockák kompatibilisek legyenek a mai modern tévékhez.

Az eredeti felvétel az Aranycsapat 1953-as legendás 6:3-as londoni mérkőzéséről
Az eredeti felvétel az Aranycsapat 1953-as legendás 6:3-as londoni mérkőzéséről

 

Az 1953-as meccs felvétele a restaurálás egyik fázisában
Az 1953-as meccs felvétele a maszkolás fázisában

 

A felújított felvétel végleges verziója
A felújított felvétel végleges verziója

A mérkőzésről készült felvétel felújításának folyamata az alábbi videóban nyomon követhető.

 

A már majdnem elkészült képi anyagot a mai modern videotechnikai kockaszámra kellett felhozni. A felújított anyag 25 kocka / másodperces lett, de hogy jobban passzoljon a modern TV adásokban megszokott sport közvetítésekhez, 50 képkocka / másodperces formátumba kellett átültetni.

A restaurálás során olyan programokat használtak mint például:

  • Fusion Studio (maszkolás, színezés)
  • Neat Video (zajszűrés)
  • Topaz Video Enhance AI („felhúzás”, képélesítés)
  • Adobe Premiere Pro (videóvágás)

A mérkőzés egyébként a SuperTV2-n történő november 25-i bemutatás után a Telekom Videotéka szolgáltatásában is elérhető lesz, azonban csupán három hónapig. Mint arról korábban beszámoltunk, a mérkőzést ábrázoló film eredeti jogaival a brit közszolgálati média, a BBC rendelkezik, és a Telekom egyelőre ennyi időre szerezte meg a bemutatáshoz szükséges jogokat.

További híreket és cikkeket talál a Media1-en! Feliratkozhat a Media1 hírlevelére és az RSS-csatornánkra, valamint követhet bennünket a Facebookon is, hogy garantáltan ne maradjon le a tartalmainkról!

Képek és videók forrása: BBC via Getty Images, a PUSKAS.COM Kft. engedélyével
Szóljon hozzá!