A fogyasztói és hirdetői igényekre gyorsan reagáló, a magazin portfólióját év közben is átalakító és új termékeket is piacra dobó Central Médiacsoport az első 9 hónap adatai alapján versenyképes portfólióval várja a következő időszakot.
Hirdetőpiaci részesedése a magazinpiacon az előző év azonos időszakához képest tovább nőtt, és immár meghaladja a 27 százalékot. (1.) A magazinpiacon a TOP 3 kiadó sorrendje nem változott, továbbra is a Central, Mediaworks és Ringier Axel Springer (RAS) alkotják a vezető magazinkiadókat, együttes részesedésük közel 60% (1).
A Central portfóliója kihagyhatatlan a női célcsoportoknak szóló kommunikációból. Csak a 4 női/sztár tömeglapjával, vagyis a Nők Lapja, Meglepetés, Story és Best magazinokkal egy hónap alatt 1,6 millió nőt ér el, a teljes portfólióval pedig a célcsoport 41 százalékát (2).
A piacon egyedülálló elérések tükrében nem meglepő, hogy a Central növelte hirdetőpiaci részesedését a sztármagazinok (66-ról 78 százalékra) és női életmódmagazinok (48-ról 51 százalékra) szegmensében; miközben a legtöbb hirdetőt megmozgató általános női lapok esetében 59%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját. (1.)
Az olvasópiaci sorrendet sem rendezte át a koronavírus
A legfrissebb, 2020/Q3 MATESZ gyorsjelentés adatok alapján megállapíthatjuk, hogy a Central az olvasói piacon is megőrizte piacvezető pozícióját a magazinok között.
Az általános női tömeglapok szegmensében a Nők Lapja közel 170 ezres értékesített példányával a piacvezető márka, a 82 ezer darabot meghaladó előfizetői tábora pedig a legnagyobb a teljes magazinpiacon. A 2020-as nehéz gazdasági évben kevés új termék jelent meg a médiapiacon. A noklapja.hu májusi indulásával a Central elsőként vezetett be digitális előfizetéses női terméket; ezzel is növelve a magazinmárka teljes elérését.
Az idén 25. születésnapját ünneplő Meglepetés, a Central második, és a női tömeglap-magazinpiac harmadik legnagyobb szereplője, 61 ezer fölötti aktív értékesített példányával meghaladja a Fanny és a Blikk Nők eladását is.
A sokszereplős műsorújság piacon egyedül a Central auditálja példányszámait, a harmadik negyedévben a Színes RTV-ből például közel 1,7 millió példányt értékesítettünk.
A sztárlapok piacának két legnagyobb szereplője a Story és a Best is megőrizte vezető pozícióját a MATESZ adatok alapján, ebben a szegmensben a Central részesedése két milliót meghaladó negyedéves értékesítésével 76%.
A koronavírus okozta válság rámutatott arra, hogy az értékes tartalmak iránt print és digitális formában is nő a fogyasztói igény. A Central portfólió magazinjai közül kiemelkedik a Nők Lapja Egészség, ami idén a harmadik negyedévben nemcsak az első negyedéves, de a 2019-es éves átlagos értékesítést is meghaladta 13.802 darabos eladásával.
A National Geographic olyan egyedülálló képi anyagot és olvasnivalót biztosít fogyasztóinak, hogy az egyébként is magas előfizetői arány mellett a harmadik negyedévben az árus értékesítése több mint 800 példánnyal haladta meg az első negyedéves eladásokat, így a teljes értékesítése 23.706 darab volt.
A prémium glossy lapok piacán jelentős átrendeződés történt idén, a magazinok kevesebb lapszámmal jelentek meg, a gyorsjelentés adatközlés időpontjában pedig több közülük még terjesztés alatt állt. Jelenleg csak a Marie Claire és az Instyle értékesítése ismert, mindkét magazin eladása 8000 alatti. Igaz, a Marie Claire kimagasló, 100 ezer fős Facebook(3.) követő táborával és a marieclaire.hu 681 ezres (4.) havi RU látogatottsági adatával a szegmensben a legnagyobb teljes elérésű prémium glossy magazin.
2020 eddigi értékesítési és hirdetői árbevételi trendjeit vizsgálva láthatjuk, hogy a Central magazin portfóliójának átalakítása, és a termékek digitális lábának erősítése hozzájárult ahhoz, hogy a kiadó megőrizze piacvezető pozícióját a magazinpiacon.
- ADEX, RC adatok
- NOK, 2019.1-4.
- Facebook követők száma, 2020/11 hó
- Gemius – DKT, havi RU, 2020/10
Ez történt 2020-ban a Centralban!
A Central a második negyedévben is megosztotta hirdetőivel aktuális értékesítési adatait, és folyamatosan tájékoztatta partnereit a várható fogyasztói trendekről. 10 pontban ismét bemutatjuk az elmúlt fél év legfontosabb tapasztalatait:
- A Central a karantén legelején 10+1 érvet kínált a hirdető partnereknek, felhívta a figyelmet arra, hogy miért érdemes a printet és a digitális csatornákat is használni.
- A karantén legelején, március végén jól szerepeltek a Central magazinok,
- Majd ez a lendület kitartott áprilisban,
- És májusban is.
- Május elején elindult a noklapja.hu, ami nagyon gyorsan megtalálta helyét az online térben, eredményei pár hónap után felülmúlták a Central várakozásait.
- A tavaszi korlátozások befejezése után a kiadó külön cikkben foglalta össze, hogy nyáron milyen médiahasználati és fogyasztói trendek várhatók.
- A kiadó magazinmárkái regionálisan is stabilaknak bizonyultak.
- A Central fókuszában, hogy a magazint a tartalom határozza meg és nem a platform.
- Szeptemberben elindította a Central magazinok vírusálló megoldását a CENTRAL360-at.
- A Central felkészült az őszi, téli időszakra, a második hullámra.
(x)